
University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 61   

III 

PUTTING UP SCREENS: 

THE ABSENCE OF TELEVISION IN  

SOUTH AFRICA, 

1945-1969 

 

The most important thing we've learned, 
So far as children are concerned, 
Is never, NEVER, NEVER let 

Them near your television set — 
Or better still, just don't install 

The idiotic thing at all. 
In almost every house we've been, 

We've watched them gaping at the screen. 
They loll and slop and lounge about, 

And stare until their eyes pop out. 
(Last week in someone's place we saw 

A dozen eyeballs on the floor.) 
They sit and stare and stare and sit 

Until they're hypnotised by it, 
Until they're absolutely drunk 

With all that shocking ghastly junk. 
Oh yes, we know it keeps them still, 
They don't climb out the window sill, 

They never fight or kick or punch, 
They leave you free to cook the lunch 

And wash the dishes in the sink — 
But did you ever stop to think, 
To wonder just exactly what 

This does to your beloved tot? 
IT ROTS THE SENSES IN THE HEAD! 

IT KILLS IMAGINATION DEAD! 
IT CLOGS AND CLUTTERS UP THE MIND! 
IT MAKES A CHILD SO DULL AND BLIND 

HE CAN NO LONGER UNDERSTAND 
A FANTASY, A FAIRYLAND! 

HIS BRAIN BECOMES AS SOFT AS CHEESE! 
HIS POWERS OF THINKING RUST AND FREEZE! 

HE CANNOT THINK — HE ONLY SEES! 

 

- Roald Dahl, Charlie and the Chocolate Factory.
1 

                                                 
1 R. Dahl. Charlie and the Chocolate Factory, p.156. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 62   

1. Introduction 

 

After the Second World War, television spread through most of the world. In South 

Africa, however, the medium remained conspicuously absent. Even when it became 

technically and economically possible for South Africa to introduce television, it was 

kept out of the country through what is often referred to as the NP government’s ‘ban 

on television’2. It was only in 1969 that the government decided to launch an official 

investigation into television, and South Africa’s first television service followed in 

1976. 

 

What were the reasons for television’s absence in South Africa before 1969? In 

popular literature, it is ascribed to one man, J. A. M. (Albert) Hertzog, who hated this 

modern invention so much that he stubbornly refused to allow a television service in 

South Africa. As part of his portfolio as Minister of Posts and Telegraphs, 

broadcasting matters fell under Hertzog’s jurisdiction. His influence, according to 

many writers, was so strong that as soon as he was replaced as Minister of Posts and 

Telegraphs, the South African government agreed to introduce television. Journalist 

Matthew Hattingh wrote: ‘It was not until John Vorster dropped Hertzog from the 

cabinet in 1968 that plans for television went through.’3 Hattingh was echoed in a 

speech at the 2006 Golden Plumes Awards4 by Prof. Mbulelo Vizikhungo Mzamane, 

the first post-apartheid Vice Chancellor and Rector at the University of Fort Hare and 

a member of the SABC Board and the Heraldry Council.5 

 

This view, although popular, is much too simplistic. Television had in fact been a 

topic of parliamentary debate for years before Hertzog became minister. In 1951, 

seven years before Hertzog took over the portfolio, one of his predecessors, J. F. 

Naudé, stated that there were no plans to introduce television in the near future.6 

Besides Hertzog, there were three other Ministers of Posts and Telegraphs during the 

                                                 
2 R. Nixon, Homelands, Harlem and Hollywood. South African Culture and the World Beyond, p.75.  
3 M. Hattingh, A Cracked Mirror for a Fractured Land, Dispatch, 1999-12-24.  
4 The Golden Plumes Awards were launched in 2006 to commemorate the pioneers in television 

broadcasting in South Africa. 
5  M. V. Mzamane, ‘Celebrating Thirty Years of Television in South Africa’. Internet: 

http://www.tvsa.co.za/default.asp?blogname=shugasblogiwood&ArticleID=3920, 2006-12-20. 
Accessed: 2007-06-07. 

6 Union of South Africa, House of Assembly Debates (Hansard) 75, 1951-04-06, col. 3882. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 63   

1950s and 1960s: Naudé (1950-1954), J. J. Serfontein (1954-1958), Hertzog (1958-

1968) and M. C. G. J. (Basie) van Rensburg (1968-1970). None of them were eager to 

introduce television until Basie van Rensburg appointed the Meyer Commission in 

December 1969. 

 

Furthermore, the statement that Hertzog’s departure from the Posts and Telegraphs 

portfolio removed the main stumbling block in the way of television, is incorrect. 

Hertzog lost the portfolio in 1968, and it was only in December 1969 that the 

government appointed the Meyer Commission to investigate the desirability of 

television. There were many reasons for the Commission’s appointment that were not 

directly caused by Hertzog’s departure from Cabinet.7 Therefore, although Hertzog 

was a staunch enemy of television and he had considerable say in whether or not his 

department would undertake such a project, it is doubtful that his opposition alone 

was the actual reason for television’s absence in South Africa. 

 

For media scholars, Hertzog was merely the mouthpiece for the government, who 

opposed television on the grounds that it would destroy South African (and 

particularly white Afrikaans) identity and culture. In his book Homelands, Harlem 

and Hollywood: South African Culture and the World Beyond (1994), media scholar 

Rob Nixon devoted a chapter, ‘The Devil in the Black Box. The Idea of America and 

the Outlawing of TV’, to the relationship between identity and the government’s 

television ban. According to Nixon, the government repeatedly argued that ‘TV 

would simultaneously further the aims of communism and American-style monopoly 

capitalism, both inimical to ethnic nationalist identities.’8 Therefore, the NP opposed 

television because it would become an uncontrollable channel for these foreign 

ideologies. 9  Nixon’s argument is upheld by media scholar Ron Krabill: ‘[T]he 

absence of television was the result of the ruling National Party’s ideology of cultural 

purity combined with the appropriation of cultural imperialism discourses from leftist 

critiques in the West.’10 

                                                 
7 See Chapter IV, p.104. 
8 R. Nixon, Homelands, Harlem and Hollywood, p.46. 
9 R. Nixon, Homelands, Harlem and Hollywood, pp.43-76. 
10 R. Krabill, ‘The Structured Absence of Television within the South African Mediascape prior to 

1976’. Internet: www.newschool.edu/tcds/Ron%20Krabill.pdf, s.a. Accessed: 2007-06-06. This 
source is an extract from Krabill’s Phd Dissertation: see R. Krabill, Starring Nelson Mandela and Bill 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 64   

 

The preservation of identity and the government’s fear of foreign ideologies were 

indeed an important argument, especially during the 1960s. To argue that it was the 

main or only reason, however, is to disregard the multiple other explanations offered 

for television’s absence, both from the government and from television’s advocates. 

In fact, the moral danger of television was really only highlighted from the 1960s, and 

even then it was not often cited as the main reason for television’s absence. 

 

Nixon and Krabill’s argument also does not really account for the issue of 

government censorship. In the 1960s, the Publications Control Board (PCB) had the 

power to censor any form of public entertainment that offended the religion of any 

section of the South African public, brought South Africans into ridicule, harmed 

relations between South Africans or promoted communism.11 Under the NP’s rule, 

dozens of books and films were banned, and several undesirable scenes were cut from 

movies.12 If the NP government were able to control the existing media, surely the 

material broadcast over South African television could be censored as well, and the 

effect of foreign ideologies could be curtailed. 

 

A more satisfactory explanation for television’s absence in South Africa can only be 

found after a thorough investigation and re-evaluation of the arguments for and 

against television. The one place where this subject was probably most heatedly 

debated was in the House of Assembly. 

 

2. The television debates 

 

On 6 April 1951, opposition member K. Ueckermann posted an official question to 

the Minister of Posts and Telegraphs, J. F. Naudé. He wanted to know whether 

‘consideration is being given to the adoption of television by the SABC.’13 Naudé 

replied that the SABC did not propose to introduce television in the near future, but 

assured the House of Assembly that the SABC was keeping abreast with 

                                                                                                                                            
Cosby: Television, Identity and the End of Apartheid, PhD dissertation, New School for Social 
Research, New York, 2002. 

11 President’s Office, No. 26 of 1963: The Publications and Entertainments Act, 1963-03-28. 
12 K. Tomaselli, The Cinema of Apartheid. Race and Class in South African Film, pp.14-15, 145. 
13 Union of South Africa, Hansard 75, 1951-04-06, col. 3882. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 65   

developments in television in other countries. Ueckermann’s question was not 

unexpected: at the time, television was experiencing a period of rapid expansion 

across the world, and in 1944 the SABC had stated that television was one of its post-

war goals.14 But nor was the government’s answer surprising, because television was 

still a new medium in most countries. The costs were high, the technology was still 

developing and the consequences on public life were not yet fully understood. The 

SABC was also still busy developing its radio services.  

 

Furthermore, between 1944 and 1951, the political climate in South Africa had 

changed significantly. In 1944, the Second World War was drawing to a close and 

South Africans were starting to look towards their post-war future. Historian Saul 

Dubow argues that there were a number of distinct ‘worlds of possibilities’ in 1940s 

South Africa – in other words, different visions for the post-war future. One of these 

visions was held by the ruling United Party of Jan Smuts. According to Dubow, the 

United Party (UP) and their ‘liberal and social-democratic’ supporters envisioned a 

future South Africa built through modern, progressive ideas and socially and 

economically integrated with the rest of the modern world. In the years immediately 

following the war, the UP endeavoured to develop South Africa into a scientifically, 

industrially and socially progressive state, and they established organisations like the 

Council for Scientific and Industrial Research (CSIR).15  According to historian 

Shirley Brooks, the UP government was strongly influenced by British ideas of post-

war reconstruction and modernity.16 Although television was probably not a top 

priority on the UP’s agenda for post-war developments, it was part of the progressive 

society represented by Britain and sought after by Smuts’s government.   

 

 

Another ‘world of possibility’ was the Afrikaner nationalist hopes of a future of white 

supremacy. This was a future where white, particularly Afrikaner, cultural and 

economic interests were a priority, and in which white poverty had been eradicated. In 

1948, the general election brought the National Party to power, and these Afrikaner 

                                                 
14 SABC, Annual Report, 1944, p.6. 
15  S. Dubow, Introduction, in S. Dubow & A. Jeeves (eds), South Africa’s 1940s. Worlds of 

Possibilities, pp.2-9. 
16 S. Brooks, Planning for Leisure in 1940s Natal: Post-War Reconstruction and Parks as ‘Public’ 

Amenities, in S. Dubow & A. Jeeves (eds), South Africa’s 1940s, pp.129-130. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 66   

nationalist hopes were realised.17 By 1951, the NP had already begun to entrench 

white supremacy and to implement apartheid. If television had been a goal under the 

Smuts government, it was definitely not even on the NP’s list of priorities.18  

 

Nevertheless, for the next two decades, Ueckermann’s question would be repeated 

many times, and television became the subject of an emotive debate in the House of 

Assembly. These debates contain the key arguments for and against television: on the 

one side of the debate, the NP government was adamant that the time was not ripe to 

introduce television. It would be unwise to do so, as television had many negative 

consequences. On the other side, the political opposition19 refuted the NP’s arguments 

against television, accused them of sinister prejudices, and advocated television as a 

great boon to society that would bring South Africans together and enable them to 

share in the world’s great developments and events.    

 

a. Putting up divisions and shields: the government’s explanations 

 

The government cited many different reasons for their position against television. 

These explanations can be divided into two groups: those that pointed out the many 

obstacles that made television improbable, such as high costs and inadequate 

resources, and those that detailed the adverse effects that made television undesirable. 

According to the opposition, all of these obstacles were surmountable. Nevertheless, 

although the NP repeatedly admitted that television could not be kept out of the 

country forever, they maintained that because of these obstacles, television’s 

introduction should be postponed for as long as possible. 

 

i. The economic cost and consequences 

 

One of the first arguments against television was its very high cost. In 1952 J. F. 

Naudé officially declared that television was a matter for the future, because it was 

still too expensive.20 At the time, the television stations in many countries were 

younger than six years and although the technology had begun to spread through the 

                                                 
17 S. Dubow, Introduction, in S. Dubow & A. Jeeves (eds), South Africa’s 1940s, pp.2-7. 
18 See below, pp.76-83. 
19 See ‘Definition of concepts’, p.21. 
20 Union of South Africa, Hansard 78, 1952-05-09, col. 5539. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 67   

world, it was still a new medium that cost large amounts to establish. The SABC 

stated that it was improbable that South Africa would get a television service in the 

near future, because it would cost millions of pounds to put the necessary equipment 

in place, to import television sets and to produce high-quality programmes in large 

quantities.21 

 

Furthermore, by 1960, the SABC’s financial position was desperate. Operational costs 

increased after the SABC bought the land for its new headquarters in Auckland Park, 

expanded the ‘Bantu services’, and raised salaries, all without a corresponding income 

increase. The government had to assist, and gave subsidies for the production of 

programmes for the black population, as well as a loan to help with the installations of 

the FM radio services.22 It was clear that, on its own, the SABC would not be able to 

introduce television at that stage. 

 

The opposition did not dispute the high costs. But, they argued, there was a very 

simple solution to the problem: to approach private businesses.23 Through advertising, 

a private company would get the capital to set up equipment, produce programmes 

and maintain television stations. However, the government insisted that this was out 

of the question. According to the existing broadcasting legislation24, only the SABC 

could establish a television service and to do so, it would need the approval of the 

Governor General.25 In other words, should television come to South Africa, it could 

only be run by the SABC and under government control. And as the government 

would not want television not to fall under the state’s direction, they saw no reason to 

amend the act to provide for any other means of control.  

 

                                                 
21 Union of South Africa, Hansard 83, 1953-09-11, col. 3334; Union of South Africa, Hansard 85, 

1954-05-11, col. 4983. 
22 G. Hayman & R. Tomaselli, Ideology and Technology in the Growth of South African Broadcasting, 

1924-1971, in R. Tomaselli et al. (eds), Currents of Power: State Broadcasting in South Africa, 
pp.60-61. 

23 Union of South Africa, Hansard 92, 1956-05-29, col. 6443. 
24 President’s Office, No. 14 of 1949, Broadcasting Amendment Act, 1949-04-05; President’s Office, 

No. 3 of 1952, Radio Act, 1952-03-05. 
25 Union of South Africa, Hansard 83, 1953-09-11, col. 3352; Union of South Africa, Hansard 85, 

1954-05-11, cols. 4982-4983. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 68   

By the end of the 1950s, UP member B. Wilson argued that the cost of establishing 

television was no longer of ‘astronomical proportions’26, and during the 1960s the 

NP’s argument shifted. Instead of claiming that television was simply too expensive, 

the government now argued that the benefits of television did not justify the high 

expenses.27 

 

Furthermore, the government had to consider not only the cost, but the ‘economic 

burden’28 (as Minister of Posts & Telegraphs Albert Hertzog called it) faced by small 

businesses, the press, and the public of South Africa. That, Hertzog argued, was the 

real problem with television. 29 

 

The high cost of advertising meant that only big companies could advertise on 

television. This would enable the big companies to squeeze out small enterprises, and 

would mean that companies who spent their money on television advertising had 

nothing left for newspaper advertising. As a result, many newspapers would lose 

revenue and close down.30 This was a big concern for the NP, and remained an issue 

even after the government had finally decided to consider television.31 

 

But one of the worst economic consequences of television, argued Hertzog, was the 

effect on the poor. ‘The man who watches television is the one who will have to bear 

the costs of television, and he is the poor man.’32 People who could barely afford to 

feed their families would feel compelled to buy television sets at great cost. Eight to 

ten years later, those sets would be technically obsolete, and the viewers would have 

to buy newer and better sets. Together with the licence fee, television would become a 

very expensive commodity for those who already struggled to afford basic living 

expenses. What is more, in order to afford the expensive advertising slots on 

television, businesses would be compelled to raise the prices of advertised products 

                                                 
26 Union of South Africa, Hansard 101, 1959-06-01, col. 7059. 
27 Union of South Africa, Hansard 107, 1961-03-24, cols. 3649-3650. 
28 Union of South Africa, Hansard 107, 1961-03-24, col. 3660. 
29 Union of South Africa, Hansard 107, 1961-03-24, cols. 3660-3665. 
30 Union of South Africa, Hansard 107, 1961-03-24, col. 3664. 
31 See Chapter V, p.123 and Chapter VI, p.153. 
32 Union of South Africa, Hansard 107, 1960-03-24, col. 3665. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 69   

by between 10% and 25%. By advocating television, the opposition therefore wanted 

to ‘lay a tremendous burden on the shoulders of the worker’33, reasoned Hertzog. 

 

In 1965, NP Member of Parliament (MP) C. P. Mulder confirmed this argument. 

Mulder reckoned that television was a luxury item that would have to be paid from 

the pocket of the taxpayer. ‘This means that an additional amount of R5,000,000 will 

have to come from the pocket of the poor man annually in order to subsidize the rich 

man and enable him to acquire more luxury articles.’34 

 

The opposition was not convinced. South Africa had a budget surplus of 

R128,000,000 in 1964 – how then could it not afford television, when even poorer 

countries such as Southern Rhodesia35 could? In fact, as opposition member U. M. 

Weiss pointed out, Rhodesia’s commercial television service was even making a 

profit.36 And how could the NP maintain that there was no money, when Parliament 

had just approved R84,000,000 for ‘unforeseen items’?37 

 

Moreover, the government was able to afford thousands of rands per year to produce 

television films for overseas propaganda. Despite the NP government’s numerous 

objections to television, the Department of Information had its own Television 

Section that produced a large number of television films for overseas broadcasts. 

Between 1958 and 1963, this Television Section had produced more than two hundred 

films for overseas consumption, particularly in the United States, Canada, Australia, 

West Germany, the Netherlands, Belgium, Italy, Finland, Switzerland, Sweden, 

Rhodesia, France and the United Kingdom. Millions of viewers saw these broadcasts, 

which included news, interviews, documentary programmes and topical items. The 

costs of these films amounted to tens of thousands of rands every year. Although the 

opposition did not in principle disapprove of these films, it did raise questions about 

the government’s argument.38 

                                                 
33 Union of South Africa, Hansard 107, 1960-03-24, col. 3665. 
34 RSA, Hansard 13, 1965-02-19, col. 1491. 
35 In 1978, Southern Rhodesia’s name changed to Rhodesia Zimbabwe, and since 1980 it has been 

Zimbabwe.  
36 RSA, Hansard 11, 1964-05-25, cols. 6600-6601. 
37 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, col. 1620. 
38 RSA, Hansard 8, 1963-06-14, cols. 7884-7891; RSA, Hansard 22, 1968-03-05, col. 1619; RSA, 

Hansard 23, 1968-04-26, cols. 4149-4150. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 70   

 

In the 1960s, South Africa could most probably have afforded television. However, 

the government maintained that the money they had, had to be spent on other projects 

that deserved greater priority. The high cost of television was an obstacle that could 

have been dealt with, but the NP believed that television was so inessential that it was 

not worth the money and effort. 

 

ii. Geographical coverage 

 

South Africa’s vast distances and mountainous terrain created major financial and 

technical obstacles in the establishment of television. But this could easily be solved, 

according to the opposition. In many countries, television was first established in the 

main population centres before it spread to the rest of the country. The same could be 

done in South Africa. Opposition members claimed that it would only be fair to 

introduce television on the Witwatersrand first, since it was South Africa’s most 

populated area and the largest source of income tax.39 

 

The government did not agree. In 1954, Minister J. F. Naudé declared: ‘There would 

be great dissatisfaction if we provided this service on the Rand only and not to the rest 

of the country. There would be an outcry immediately. I sincerely hope that it will not 

be undertaken unless it is provided on a Union-wide basis.’40 In 1960, the Prime 

Minister himself spoke about it. In a seminal speech on the introduction of television, 

H. F. Verwoerd stated: ‘it is quite clear that we must proceed from the standpoint that 

we must have a national service or no service at all.’41 The next year Minister Albert 

Hertzog confirmed this when he called it unfair to serve only a few cities with 

television.42 

 

The argument that a television service would have to be established countrywide 

became a basic assumption among the National Party members, and for the rest of the 

                                                 
39 Union of South Africa, Hansard 78, 1952-05-09, col. 5539; Union of South Africa, Hansard 83, 

1953-09-11, col. 3353; Union of South Africa, Hansard 85, 1954-05-11, cols. 4984, 5000. 
40 Union of South Africa, Hansard 85, 1954-05-11, col. 4984. 
41 Union of South Africa, Hansard 104, 1960-03-09, col. 3006. 
42 Union of South Africa, Hansard 107, 1961-03-24, col. 3661. The government had good reasons for 

not wanting to ignore the rural areas, since the rural Afrikaners made up an important proportion of 
their support base. See H. Giliomee, Die Afrikaners, p.438. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 71   

1960s it was maintained that such a national service would be much too expensive to 

introduce.43  

 

iii. Programme resources 

 

One very expensive aspect of television was the programmes. In 1953, Minister J. F. 

Naudé told the House of Assembly that the SABC was reluctant to introduce 

television until it was certain of a steady supply of good programmes.44  This 

argument was also often used in the 1960s. The problem, according to the National 

Party, was not that there were no programmes to buy from overseas television 

stations. The issue was that the more affordable programmes were cheap ‘cowboy’ 

films, which had no real cultural value and were filled with crime and ‘immoral 

behaviour’.45 

 

Another problem was the equal treatment of Afrikaans and English, the two official 

languages at the time. The NP feared that, because English programmes were so 

readily available, a South African television service would either neglect the 

Afrikaans language, or Afrikaans programmes would have to be produced at a very 

high cost. The latter, reckoned Albert Hertzog, would be ‘prohibitively expensive’46. 

The opposition recognised the fear that English would dominate over Afrikaans, but 

debated that television would actually give Afrikaans the opportunity to grow, as it 

would bring the best of Afrikaans culture into the homes of millions.47 And if the 

Department of Information could afford to produce a large amount of television films 

for overseas propaganda, reasoned opposition leader Sir David De Villiers Graaff (see 

Figure 4), why could South Africa not make its own, Afrikaans programmes?48 

 

                                                 
43 When television was finally introduced in 1976, it was launched in the major urban centres after all. 

See Chapter V, p.130 and Figure 19, p.165. 
44 Union of South Africa, Hansard 83, 1953-09-11, col. 3353. 
45 Union of South Africa, Hansard 107, 1961-03-24, cols. 3660-3661; RSA, Hansard 7, 1963-05-22, 

col. 6532. 
46 Union of South Africa, Hansard 107, 1961-03-24, col. 3667. 
47 Union of South Africa, Hansard 107, 1961-03-24, col. 3648. 
48 RSA, Hansard 10, 1964-04-27, col. 4959. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 72   

 
 
  Figure 4: Sir David De Villiers Graaff. 
  Source: T. Cameron & S. B. Spies (eds), An Illustrated History of South Africa 

(Johannesburg, 1986), p.276. 

 

 

But bilingualism was not the only problem: the many African languages and Indian 

dialects would have to be served as well.49 It would not be as simple as buying 

overseas programmes and translating them into the different languages of South 

Africa, because, as NP member J. J. Rall explained, you could translate the language, 

but not the images.50 According to the NP, special care would have to be taken in 

what was shown to the black population, because cheap programmes would teach 

them how to commit crime and how to elude the police.51 In fact, he continued, you 

could not show the same programmes to the different cultural groups in South Africa 

at all. In keeping with its policy of separate development, the NP believed that each 

cultural group had its different ‘cultural requirements’, and should therefore be served 

with its own, separate television service.52 

 

Therefore, it was not that the government could not secure any good material for 

television. Programme resources did create an obstacle, but it was one that the NP 

would have been able to overcome. However, because of their concern for the 

Afrikaans language and culture and the potential decline of morality among South 

                                                 
49 Union of South Africa, Hansard 107, 1961-03-24, col. 3667; RSA, Hansard 7, 1963-05-22, col. 

6511. 
50 RSA, Hansard 17, 1966-09-20, col. 2464. 
51 Union of South Africa, Hansard 107, 1960-03-24, col. 3659; RSA, Hansard 7, 1963-05-22, col. 

6526. 
52 RSA, Hansard 25, 1969-03-19, col. 2858. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 73   

Africans53, the NP would not go through the trouble of solving a problem in order to 

get a medium that they did not want. 

 

iv. Manpower 

 

South Africa’s rapid economic expansion in the beginning of the 1960s involved an 

increase in technological production and created a great demand for technical labour. 

Initially, South Africa was not able to fulfil this requirement, and the country 

experienced shortages in manpower, especially regarding technicians.54 

 

Television would demand a lot of technical staff. Before a country launched the 

medium, NP member J. C. Otto pointed out in 1963, it should determine whether it 

had the manpower to do so. Not only did South Africa’s industries already have a 

shortage of artisans, engineers and technicians; if television were to be introduced, 

these technical workers would be attracted to work in this new industry, which would 

leave other sectors with an even greater shortage. South Africa could not even think 

of introducing television: just like its financial resources, the country needed its 

skilled technicians, engineers and scientists for projects of national importance.55 

 

For the opposition, this was not really an obstacle. In countries like the USA, the 

United Kingdom, the USSR, France and Sweden, explained opposition member U. M. 

Weiss, television was actually used as a training tool to turn unskilled workers into 

skilled technicians. Therefore, instead of draining the existing skilled labour pool, 

television could combat the manpower shortage. In fact, Weiss challenged, if the 

government really was serious about promoting technical training, it would 

immediately introduce television. 56  Another solution was to import television 

technicians from abroad. Indeed, the latter would be in line with the government’s 

immigration scheme, with which they tried to solve the manpower shortage by 

                                                 
53 See below, p.84. 
54 W. Beinart, Twentieth-Century South Africa, p.163; F. A. van Jaarsveld, Van Van Riebeeck tot P. W. 

Botha, p.543; J. Muller, Cacophony of Consent: The Press in the Struggle for Educational Reform, in 
K. Tomaselli et al. (eds), Narrating the Crisis: Hegemony and the South African Press, p.143. 

55 RSA, Hansard 7, 1963-05-22, cols. 6516-6517; RSA, Hansard 13, 1965-02-19, col. 1513.  
56 RSA, Hansard 11, 1964-05-25, col. 6601. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 74   

inviting technicians from Britain and Europe to settle in South Africa.57 Weiss 

believed that television would be an ideal attraction for these immigrants.58 

 

However, until the end of the 1960s, the government argued that there was not 

enough manpower for a television service. This reasoning lost all credibility for the 

opposition when, in late 1967, SABC technicians visited Malawi to provide technical 

and programming aid. If there were enough technicians to use in Malawi, surely there 

was sufficient manpower to operate a television station in South Africa. 

 
 

 
 

Figure 5: Prime Minister B. J. Vorster and Malawian President Hastings Banda. 
Source: T. Cameron & S. B. Spies (eds), An Illustrated History of South Africa (Johannesburg, 
1986), p.295. 

 

 

The support for Malawi was part of B. J. Vorster’s Outward Policy, in which he 

attempted to forge diplomatic and economic ties with other African states in order to 

counter South Africa’s growing isolation. Apart from South Africa’s immediate 

neighbours, who were economically reliant on South Africa, initially only Malawi 

responded favourably. Malawi’s president, Hastings Banda (see Figure 5), was a 

pragmatist who realised that diplomatic ties with South Africa would be very 

advantageous to his country, especially since thousands of migrant Malawian 

mineworkers brought much needed South African valuta into Malawi.59 In 1967, 

diplomatic ties and a trade agreement were formed between Malawi and South Africa. 

Assistance in Malawi included an US$8,4 million loan for the establishment of a 

sugar refinery and an US$11,2 million loan to help with the building of a new capital 

                                                 
57 Between 1961 and 1966, about 200 000 immigrants settled in South Africa under this government 

scheme. See F. A. van Jaarsveld, Van Van Riebeeck tot P. W. Botha, p.543. 
58 RSA, Hansard 13, 1965-02-19, col. 1517. 
59 F. A. van Jaarsveld, Van Van Riebeek tot P. W. Botha, pp.527-528; T. R. H. Davenport, South 

Africa: A Modern History, p.539. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 75   

at Lilongwe. And, together with countries like the United Kingdom, the USA, Israel 

and West Germany, South Africa gave support to the Malawi Broadcasting 

Corporation.60 As part of a policy that was created to better South Africa’s image 

among and relations with other African countries61, the mission to Malawi was 

therefore an important diplomatic move, while television in South Africa was, 

politically, not deemed essential at all. 

 

v. Changing technology 

 

‘We do not know what science may discover to-morrow [sic] or the day after,’62 

declared Naudé’s successor as Posts and Telegraphs Minister, J. J. Serfontein, in 

1957. For many years afterward, the NP would maintain that to establish television 

right then would be foolish, as the technology was still developing. If South Africa 

introduced television and the technology changed, the expensive infrastructure would 

have to be updated at even greater cost. By waiting, South Africa could let the richer 

countries bear the experimental costs. And the longer South Africa waited, the 

cheaper television would become.63 

 

An important aspect of this argument was the development of colour television. The 

USA had made its first colour broadcasts in 1951, and had established the first 

approved colour system, NTSC, by 1953. However, colour television was still beset 

with technical problems, and it took the majority of the American public more than 

ten years to subscribe to the new technique.64 In his important 1960 speech on 

television, H. F. Verwoerd explained that only a foolish country would import black 

and white television at vast expense, when colour television would certainly take its 

place – at even greater cost – within a year or two.65 

 

                                                 
60 W. E. Mackie, South Central Africa: Malawi, in S. Head (ed.), Broadcasting in Africa, p.138; W. 

Beinart, Twentieth-Century South Africa, p.226; T. R. H. Davenport, South Africa: A Modern 

History, p.324; B. J. Liebenberg & S. B. Spies (eds), South Africa in the 20th Century, pp.428-429; 
SABC, Annual Report, 1967, pp.8, 68. 

61 The SABC also gave assistance to other African countries, such as Rhodesia, Mozambique and 
Madagascar. SABC, Annual Report, 1970, p.9. 

62 Union of South Africa, Hansard 97, 1957-06-10, col. 7709. 
63 Union of South Africa, Hansard 104, 1960-03-09, cols. 3004-3005; RSA, Hansard 7, 1963-05-22, 

col. 6511 
64 See Chapter I, p.37 . 
65 Union of South Africa, Hansard 104, 1960-03-09, col. 3005. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 76   

De Villiers Graaff described Verwoerd’s argument as ‘one of the poorest arguments I 

have ever heard.’66 If waiting for colour television was a valid reason, he contended, 

surely South Africa should never have introduced silent or black and white movies, 

when films with sound and in colour were due to follow? Nevertheless, the 

government maintained its position until the end of the 1960s.67 

 

The NP never really explained what it considered to be sufficient development in 

television to warrant its introduction, because even after colour television spread to 

the rest of the world, it insisted that television technology was still maturing.68 

However, it did give the NP a convenient justification for keeping television at bay 

indefinitely. And their argument was not without merit: by waiting as long as it did, 

South Africa was able to evaluate different colour systems and to choose the most 

appropriate.69 Today, thirty years later, South African television still uses the same 

colour system (PAL). 

 

vi. Other priorities: a countrywide, multilingual radio service 

 

Before the government and the SABC could consider a countrywide television service 

(and, as the government insisted, television would have to start on a countrywide 

basis or not at all), they had to ensure that the whole country was covered by a good 

radio service.70 In 1960 Hertzog announced the installation of an FM system, which 

would bring South Africans a high quality radio service. FM (frequency modulation) 

towers would be erected across South Africa at an estimated cost of R25,000,000. 71 

 

FM radio was already in the offing since the end of the Second World War, when the 

SABC announced that its post-war plans included the introduction of FM (as well as 

television).72 The SABC conducted numerous experiments with FM broadcasting, but 

although FM was already technically viable in the 1950s, it was not yet considered 

                                                 
66 Union of South Africa, Hansard 104, 1960-03-09, col. 3024. 
67 Union of South Africa, Hansard 104, 1960-03-09, col. 3024. 
68 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, col. 1627. 
69 See Chapter VI, p.140. 
70 Union of South Africa, Hansard 83, 1953-09-11, col. 3353. 
71 G. Hayman & R. Tomaselli, Ideology and Technology in the Growth of South African broadcasting, 

1924-1971, in R. Tomaselli et al. (eds), Currents of Power, pp.61-67; Union of South Africa, 
Hansard 107, 1961-03-24, col. 3644. 

72 SABC, Annual Report, 1944, p.6 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 77   

economically feasible. Black listeners, which would be a large part of the target 

audience, could not afford FM receivers. At the time, radio stations were broadcast 

over short- and medium wave through AM (amplitude modulation), and the AM 

receivers were very cheap. By the end of the decade, however, a new transistor that 

would make FM radio more affordable was developed, and the government decided to 

install the new system as soon as they could. In 1961, work on the first FM tower 

began.73 

 

For the opposition, the FM installations contradicted two of the government’s main 

objections to television. The first objection was the high costs: while the government 

maintained that television would cost too much, they were now prepared to spend 

millions of rands on FM radio. The second objection was that television technology 

was still developing and, if South Africans had to buy expensive televisions, they 

would soon be forced to replace their sets with more advance models. It would 

therefore be very unfair towards the public to introduce television at that stage.74 But, 

the opposition contended, the government was now prepared to allow a similar 

situation by forcing South Africans to buy new radio sets that were able to receive FM 

transmissions. Furthermore, the opposition pointed out that the new FM facilities, at a 

little extra cost, could be modified to transmit television, which would make 

television much more affordable.75 

 

Albert Hertzog retorted that one of the main reasons for the FM facilities was to 

provide a service for the black population. A television service, on the other hand, 

would only serve the white population, since black people would not be able to afford 

television. For Hertzog, the opposition’s attitude towards FM radio and television was 

proof that they only cared about the interests of the rich, white people, despite 

claiming otherwise. But whereas television would be a luxury for white people, it was 

very important to provide the black people of South Africa with FM radio. These 

broadcasts could serve as an educational and civilising tool that would promote 

                                                 
73 SABC, Annual Report, 1946, pp.8-9; SABC, Annual Report, 1947, p.10; P. B. Orlik, Southern 

Africa, in S. Head (ed.), Broadcasting in Africa, p.143; G. Hayman & R. Tomaselli, Ideology and 
Technology in the Growth of South African Broadcasting, 1924-1971, in R. Tomaselli et al. (eds), 
Currents of Power, pp.65-67. 

74 See above, p.75. 
75 Union of South Africa, Hansard 107, 1961-03-24, cols. 3644, 3650.  



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 78   

goodwill and understanding between people.76 More specifically, it would educate 

black and white people about the merits and the necessity of separate development.77 

 

FM radio could also be used to further the segregation between the different black 

ethnic groups that the government was trying to forge. Because one FM transmitter 

can only broadcast in its close vicinity78, the same bands could be used in different 

parts of the country to transmit different radio services. For example, in one part of 

the country, a radio channel could broadcast in Xhosa, while in a different part the 

same channel could broadcast a Northern Sotho station. By providing ‘each black 

language group’ with its own radio service, and by broadcasting each language only 

in the area designated for that specific language group (in other words, in the 

homeland areas), the government was able to promote their policy of separate 

development. This policy supported the idea that South Africa was really a country of 

many minorities (of which there were ten black ‘national minorities’), instead of a 

country where a white minority ruled over a black majority.79 

 

There was another, even more urgent reason for the FM service. In 1966, NP member 

M. S. F. Grobler stated that radio was of ‘utmost importance to the non-White 

population,’ because ‘if we do not provide them with the best programmes they will 

tune in their radios to the alien and sometimes hostile programmes that are at present 

flooding our country from abroad.’80 These foreign broadcasts were a very real 

concern for the government. With cheap short wave radios, black people could 

receive broadcasts from Ghana, the Democratic Republic of the Congo (then Zaire), 

Egypt, and a number of other recently independent states. The Ghanaian station 

purposefully set out to liberate and unify the entire African continent, and in 1958 a 

radio transmitter was erected in Ghana that was able to penetrate the South African 

airwaves. The threat to the NP increased after the 1960 Sharpeville massacre, when 

the newly banned liberation movements were forced into exile. By 1968, Radio 

                                                 
76 Union of South Africa, Hansard 107, 1961-03-24, col. 3655. See also Union of South Africa, 

Hansard 108, 1961-05-02, col. 5735. 
77 G. Hayman & R. Tomaselli, Ideology and Technology in the Growth of South African Broadcasting, 

1924-1971 in R. Tomaselli et al. (eds), Currents of Power, p.63; SABC, Annual Report, 1967, p.10. 
78 See ‘Definition of concepts’, p.20.  
79 D. O’Meara, Forty Lost Years, p.73; G. Hayman & R. Tomaselli, Ideology and Technology in the 

Growth of South African Broadcasting, 1924-1971, in R. Tomaselli et al. (eds), Currents of Power, 
p.66. 

80 Union of South Africa, Hansard 17, 1966-09-20, col. 2475. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 79   

Tanzania was hosting broadcasts by a number of liberation movements, including the 

African National Congress (ANC) and the Pan Africanist Congress (PAC). These 

broadcasts were filled with liberation propaganda and, from Moscow and Peking, 

communist ideologies.81 As NP member B. Coetzee explained in 1961: 

 
[T]here are more and more broadcasts from Africa to our border areas. We 
have Radio Accra, we have Radio Leopoldville, we have Radio Cairo and I 
understand there is a host of others who are continually inundating the 
Bantu of South Africa with propaganda from outside. We can expect those 
broadcasts to become more numerous; we can expect that flood of 
propaganda which flows over the radio from abroad to our Bantu to increase 
tremendously and that we should counter it.82 

 

The FM broadcasts would be clearer, and therefore more satisfactory and attractive 

than AM. By making Bantu Radio available over cheap FM radios that were unable to 

receive short wave broadcasts, the government hoped to counter the lure of the 

‘hostile propaganda’ from abroad.83 

 

What the opposition failed to understand was that, for the NP, installing FM towers 

was not a luxury, but indeed a top priority. By not installing an FM service, the 

government faced a threat to their political position. By not establishing television, 

however, the government at that stage did not stand to lose anything. It was therefore 

not in the NP’s interests to overcome the obstacles to television. By the end of the 

1960s, the government would face a similar outside threat in terms of television, 

namely satellite broadcasts. When it became clear that their position was once again 

threatened from outside, the government finally decided to launch television.84 

 

 

 

 

 

 

                                                 
81 R. Nixon, Homelands, Harlem and Hollywood, p.64. 
82 Union of South Africa, Hansard 108, 1961-05-02, col. 5734. 
83 G. Hayman & R. Tomaselli, Ideology and Technology in the Growth of South African Broadcasting, 

1924-1971, in R. Tomaselli et al. (eds), Currents of Power, p.66; R. Nixon, Homelands, Harlem and 

Hollywood, p.64-65. 
84 See Chapter IV, p.109. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 80   

vii. Other priorities: urgent works of national importance 

 

Throughout the television debates, the government maintained that there were urgent 

works of national importance that needed precedence over a luxury item like 

television.85 

 

A very big priority since the NP came to power in 1948 was to put apartheid into 

action. During the 1950s and 1960s, the NP government would spend millions of 

rands to implement apartheid legislation such as the 1950 Group Areas Act86, which 

divided the country into separate areas for different racial groups, and the 1959 

Promotion of Bantu Self-Government Act87, which divided the black population into 

distinct ethnic groups, each with its own independent Bantustan (homeland)88. 

 

For the NP government, these acts were important to ensure the supremacy of white 

people in South Africa.89 For the opposition, the implementation of apartheid was a 

waste of money – money that could have been put to better use by establishing 

television. In 1960 De Villiers Graaff claimed that the estimate for a television service 

in the country’s main centres, £4,000,000 was the same estimate for the realisation of 

the Group Areas Act in Paarl alone.90 

 

Opposition member Helen Suzman (see Figure 6) was very outspoken about this 

matter: ‘[W]e can afford these things [television]. It is only necessary to cut out all 

these millions of rand which are spent on these ridiculous apartheid measures. Then 

we will have plenty of money to spend on television’91, she argued in 1966, and again 

in 1969: ‘there is wasteful expenditure in other directions which could easily pay for 

television’92. In this instance, she was referring to the quadruplication of civil 

services, one each for white, coloured, black and Indian people. All these services had 

                                                 
85 Union of South Africa, Hansard 85, 1954-05-11, col. 4983; RSA, Hansard 7, 1963-05-22, col. 6511; 

RSA, Hansard 25, 1969-03-19, col. 2874. 
86 President’s Office, No. 41 of 1950: The Group Areas Act, 1950-06-24 
87 President’s Office, No. 46 of 1959: Promotion of Bantu Self-Government Act, 1959-06-17. 
88 See ‘Definition of concepts’, p.21. 
89 T. R. H. Davenport & C. Saunders, South Africa: A Modern History, p.350. 
90 Union of South Africa, Hansard 104, 1960-03-09, col. 3024. 
91 RSA, Hansard 17, 1966-09-20, col. 2467.  
92 RSA, Hansard 25, 1969-03-19, col. 2876. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 81   

their own departments, budgets, buildings and staff, and Suzman believed that it was 

a waste of money and manpower that could have been used for television.93 

 

 
  

Figure 6: Helen Suzman. 
Source: T. Cameron & S. B. Spies (eds), An Illustrated History of South Africa (Johannesburg, 
1986), p.276. 

 

 

However, these apartheid measures formed the cornerstone of the NP government’s 

policy. The NP would implement apartheid, which was essential to their vision for 

South Africa (and essential to their political position), no matter what the cost.94 

Television, on the contrary, was an inessential service as far as the NP was concerned, 

and not worth the money or manpower. 

 

Apartheid was not the government’s only priority. South Africa had to develop 

economically in order to lift the living standards of the ‘masses of our people’95 who 

lived on the breadline. It was the government’s duty, asserted Albert Hertzog, to give 

those people an income and a decent and pleasurable way of life. C. P. Mulder 

estimated that, with the annual cost of one television channel, 11,000 houses could be 

built for white people. Furthermore, the government had to develop South Africa so 

that it could produce riches. The industries needed to be developed not only for South 

Africa’s sake, but also for the benefit of the West. If the Cold War hostilities between 

the East and the West led to a direct clash, reckoned Verwoerd, South Africa would 

have to increase its manufacturing capacity to provide essential goods for the West. 

                                                 
93 RSA, Hansard 25, 1969-03-19, col. 2876. 
94 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, col. 1620. 
95 RSA, Hansard 10, 1964-04-27, col. 1512. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 82   

For that eventuality, the country had to use its money and manpower to develop its 

industries, and not waste it on a luxury such as television.96 The possibility that 

television could stimulate skills development, business and trade – as the opposition 

continuously suggested – was not even contemplated.97 

 

Other priorities mentioned in the House of Assembly were to build up crude oil 

reserves, and to compensate for the country’s periodic droughts by developing water 

resources. 98  Both these priorities were major preoccupations during the 1960s. 

Although South Africa had large and relatively cheap coal supplies, it had no natural 

oil, and the NP was anxious about oil supplies from abroad.99 Water reserves was 

another area in which South Africa was vulnerable, and during the NP’s rule many 

dams and water tunnels were constructed, including the Hendrik Verwoerd Dam (now 

called the Gariep Dam), which was completed in 1971.100 

 

But one of the most important projects, according to Basie van Rensburg, was to 

guarantee South Africa’s ‘white future’101, and to ensure the peaceful co-existence 

between the white and black inhabitants. In order to do that, millions had to be spent 

on South Africa’s defence, as this would ‘guarantee peace and safety for its 

inhabitants here in South Africa in a threatening world and a hostile world 

constellation.’102 

 

During the 1950s and 1960s, a number of events contributed to the NP government’s 

concern for South Africa’s ‘white future’. News from the civil rights movement in the 

United States had reached South Africa, fuelling fears that similar fights for social 

and political rights could ignite among South African black people.103 These fears 

were further aggravated after the attempt on Prime Minister Verwoerd’s life in 1960, 

                                                 
96 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, col. 1626; RSA, Hansard 13, 1965-02-19, col. 1512; RSA, Hansard 

10, 1964-04-27, cols. 5018-5019. 
97 See above, p.73. 
98 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, cols. 1627, 1653. 
99 These anxieties proved justified in 1973, when the Organization of the Petroleum Exporting 

Countries (OPEC) raised oil prices and banned trade with South Africa. Even though the country was 
able to circumvent the ban through trade with refiners and distributors such as Caltex, BP, Mobil and 
Shell, and through its local oil-from-coal plant Sasol, South Africa remained vulnerable in terms of 
oil. See W. Beinart, Twentieth-Century South Africa, p.169. 

100 W. Beinart, Twentieth-Century South Africa, p.170. 
101 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, col. 1653. 
102 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, col. 1653. 
103 R. Nixon, Homelands, Harlem and Hollywood, p.45. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 83   

the Sharpeville shootings in 1960, the rise of militant opposition to apartheid from 

liberation movements like Umkhonto we Sizwe (MK) and Poqo, and the spread of 

independence through Africa. In some countries, such as Algeria, independence was 

preceded by bloody wars. In the Belgian Congo104, freedom came very abruptly. 

Political parties were unprepared, and soon the newly independent state collapsed, 

which lead to civil unrest. 105  In other cases, most notably Kenya, Uganda, 

Tanganyika106 and Northern Rhodesia107, white communities were attacked, and many 

white people from former colonies came to live in South Africa, bringing with them 

the tales of terror from the rest of Africa. Furthermore, Communism threatened to 

take a foothold in Africa. In this threatening climate, Britain turned its back on white 

minority rule and promoted African nationalism, and the United Nations and Western 

countries became increasingly critical of apartheid. The NP realised that it could not 

rely on Western support to retain its power, and would have to ensure its own survival 

and supremacy on an increasingly hostile continent.108 

 

According to historian William Beinart, politicians stressed that there were only two 

alternatives: to give in to integration and the submersion of white people, or 

apartheid.109 In other words, as Afrikaans newspaper editor Piet Cillié explained, 

apartheid was a ‘pragmatic and tortuous process aimed at consolidating the leadership 

of a nationalist movement in order to safeguard the self-determination of the 

Afrikaner’110. The implementation and consolidation of the apartheid system was 

therefore, for those who were opposed to integration, a very urgent priority. This was 

confirmed by NP member M. W. de Wet in 1969 when he stated that many millions 

of rands had to be spent to ensure the future of the white people in South Africa. 

When the very existence of white South Africans was at stake, argued the NP, how 

could they even consider using millions of rands for a luxury like television? ‘[O]ne 

really cannot mention this and television in the same breath’111, De Wet admonished 

television’s advocates in 1969. 

                                                 
104 Now the Democratic Republic of the Congo (DRC). 
105 K. Shillington, History of Africa, pp.390-394. 
106 In 1964 Tanganyika and Zanzibar joined to form the Republic of Tanzania.  
107 Upon its independence in 1964, Northern Rhodesia’s name changed to Zambia. 
108 F. A. van Jaarsveld, Van Van Riebeek tot P. W. Botha, p.541; B. J. Liebenberg & S. B. Spies (eds), 

South Africa in the 20th Century, p.372.  
109 W. Beinart, Twentieth-Century South Africa, p.142. 
110 Quoted in H. Giliomee & L. Schlemmer, From Apartheid to Nation-Building, p.63. 
111 RSA, Hansard 25, 1969-03-19, col. 2874. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 84   

viii. The effect on sport, cinema, theatre and the press 

 

Television is a powerful medium that would, it was argued, have an adverse effect on 

other forms of entertainment, particularly sport, theatres and cinemas. If sport 

matches were broadcast over television, people would stay at home to watch instead 

of going to the actual sport venues, and consequently promoters would lose revenue 

and would not be able to sustain their sports. A similar fate would befall cinemas, 

theatres and newspapers. In order to protect South Africa from these and other effects 

of television, Verwoerd stated that television should be kept away from the country 

for as long as possible. According to the opposition, however, this was not a 

reasonable excuse. ‘We are not here to look after the interests of the cinemas and the 

theatres; we are here to look after the interests of the public,’112 countered opposition 

member S. J. Tighy. Moreover, opposition member E. G. Malan dismissed 

Verwoerd’s concerns as unfounded, because experience in Australia had shown that 

the broadcasting of sport events had in fact not led to a decrease in attendance.113 

 

The possible effects of television on the press, cinemas and theatres, however, could 

not be denied. And although Tighy stated that this should not be the government’s 

concern, there may have been a good reason for the government’s interest: namely 

that a number of prominent NP members had private concerns in some of these 

enterprises.114 

 

ix. Spiritual effects 

 

The NP’s regard of television as an evil medium that would destroy families, morals, 

law and order and finally Western civilisation, has received considerable emphasis.115 

In the twenty years of the television debates, this aspect was indeed important, 

especially under Albert Hertzog as Minister of Posts and Telegraphs. It is also very 

                                                 
112 Union of South Africa, Hansard 85, 1954-05-11, col. 4952. 
113 Union of South Africa, Hansard 104, 1961-03-09, cols. 3003-3004, 3086; Union of South Africa, 

Hansard 107, 1961-03-24, col. 3664; RSA, Hansard 17, 1966-09-20, col. 2470; RSA, Hansard 22, 
1968-03-05, col. 1631.  

114 See below, p.93. 
115 See for example R. Nixon, Homelands, Harlem and Hollywood, pp.43-76; R. Krabill, ‘The 

Structured Absence of Television within the South African Mediascape prior to 1976’. Internet: 
www.newschool.edu/tcds/Ron%20Krabill.pdf, s.a. Accessed: 2007-06-06. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 85   

significant when seen in context with the government’s ideologies of apartheid and 

Afrikaner Nationalism. However, it should not be over-emphasised, but be seen as 

one of many obstacles and undesirable consequences that the NP was not prepared to 

address in order to establish television. 

 

The idea of television as an ‘evil’ was first raised in Parliament by NP member W. C. 

du Plessis in 1953. He was referring to the effect television would have on children:  

instead of playing outside, doing schoolwork or taking part in afternoon sport, they 

and their families would become slaves to television: ‘The children, father and 

mother, grandfather and grandmother, and all their guests sit crowded together around 

the television set and stare at the little square screen.’116 

 

However, despite Du Plessis’s strong views, it was only in the early 1960s that 

television’s possible spiritual dangers became a real consideration. In 1960, H. F. 

Verwoerd explained the government’s position on television. Not all modern 

innovations were beneficial, he argued, and no sensible government would import a 

new innovation without knowing first what the associated dangers were, and how they 

could be countered. 

 
It is true that where a physical danger threatens a country, the Government 
of that country will try to keep such an invention permanently out of the 
country. That applies to poison gas, for example; it applies to the atom 
bomb for example…however wonderful and modern the invention may be, 
the physical danger attached to it makes it perfectly clear that you cannot 
use it. A similar attitude must be adopted when there are spiritual dangers 
or, when there is a possibility of harm to the community’s social life.117 

 

Although Verwoerd did not outright categorise television with dangerous inventions 

like poison gas and the atom bomb, he did argue that television was a new invention 

with possible social and moral consequences, and should therefore be regarded with 

circumspection until the effects were fully known and controllable.118 

 

                                                 
116 Union of South Africa, Hansard 83, 1953-09-11, col. 3340. 
117 Union of South Africa, Hansard 104, 1960-03-09, col. 3002. 
118 Union of South Africa, Hansard 104, 1960-03-09, cols. 3002-3003. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 86   

For the next decade, certain NP members, especially Albert Hertzog, would use the 

spiritual dangers of television as justification for its absence in South Africa, despite 

the opposition’s scepticism. 

 

One of the immediate consequences of television was that, in the first few years after 

its introduction, families would become such slaves to it that family relationships and 

household chores would suffer. Indeed, according to Albert Hertzog, television was 

the ‘greatest destroyer of the family’119. When children came home from school, they 

would not be able to get away from the television. If their parents reprimanded them, 

the relation between parent and child would become strained, and the whole family 

would break up. Parents would not have time to talk to children, and children would 

not have time to think.120 

 

A further consequence, according to the NP government, was that television, more 

than any other medium, was responsible for increases in crime and the decline of 

morals.121 Television showed crime, violence, sadism, deceit and sexual immorality. 

What is more, according to Hertzog, the conditions in which people would watch 

television would increase the impact of the images. ‘[W]e know that in the 

circumstances in which one is watching them, one is in a very susceptible state; it is 

twilight, and one is with one’s family… .’122 It was not only children who were 

vulnerable to these images, but also the black population. In 1963, Hertzog blamed a 

                                                 
119 RSA, Hansard 11, 1964-04-25, col. 6611. 
120 RSA, Hansard 11, 1964-04-25, col. 6611. These arguments of Hertzog and his colleagues were 

neither unique, nor unacademic. Research on television’s impact on children and families has been 
done for more than five decades. Although there is rarely any disagreement about the fact that 
television does, in some way or another, have an influence on children’s development, there are many 
differing views on whether these influences are positive or negative. According to educationalists 
Marie Evans Schmidt and Daniel R. Anderson, there have been two opposing trends: on the one 
hand, there is the belief that television viewing has detrimental effects on children’s cognitive 
development, regardless of the actual television content. Researchers such as Marie Winn (The Plug-

in Drug, 1977) and Jane Healy (Endangered Minds: Why Children Don't Think and What We Can Do 

About It, 1990), for example, wrote that even an educational programme like Sesame Street reduces 
children’s interest in reading and shortens their attention spans. Other educationalists, however, 
support the use of television as an educational tool. See M. Evans Schmidt & D. R. Anderson, The 
Impact of Television on Cognitive Development and Educational Achievement, in N. O. Pecora, J. P. 
Murray & E. Wartella (eds.), Children and Television. Fifty Years of Research, pp.65-66; J. M. 
Healy, Early Television Exposure and Subsequent Attention Problems in Children, Pediatrics 13(4), 
April 2004, pp.917-918. 

121 RSA, Hansard 17, 1966-09-20, col. 2466. 
122 RSA, Hansard 11, 1964-05-25, col. 6611. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 87   

wave of crime among black people on films that were ‘training schools for crime’.123 

If they were to see crimes on television, with its hypnotic power124, it would have an 

even greater effect, he argued. 

 

For the NP, there was an even worse consequence to television. The opposition saw 

television as a wonderful means of bringing South Africans together, as it would 

bring home to each group the reality of the others, and so create a better 

understanding.125 The NP government, however, saw this in a different light. Not only 

did television aggravate social problems like broken families and crime, but it also 

aimed at breaking down the divisions between languages, religions, and races. This 

was fuelled by liberalist and communist propaganda and would ultimately lead to the 

fall of Western civilisation.126 

 

Infused as it was with these foreign ideologies, television did not allow for 

differences, which was an integral part of the NP’s policy. Instead, the medium 

treated viewers as if they were all from the same community, without regional and 

cultural divisions. NP member J. A. Marais argued that ‘television strengthens and 

confirms the conception of mass’127. This was part of the ‘iniquitous propaganda’ of 

communists, liberalists and leftists, who had taken hold of the media after the Second 

World War. This propaganda, as several NP members explained, presented the white 

man as the villain: the oppressor of the black man and the bringer of misery. The 

black man, on the other hand, was portrayed as the innocent victim of white crimes 

and was, ultimately, the hero. 128  Furthermore, television would raze individual 

thought, spiritual individuality and Western morals to the point where Westerners 

would gladly hand over their rule. Hertzog illustrated this point through the example 

of European countries in Africa: 

 

Is it not sad that the Belgians, influenced by this propaganda, morally 
collapsed to such an extent that they handed the Congo over at a totally 
undesirable time to the Bantu who were not ready for it? … Was it not 

                                                 
123 RSA, Hansard 7, 1963-05-22, col. 6526. 
124 RSA, Hansard 7, 1963-05-22, col. 6517. 
125 RSA, Hansard 17, 1966-09-20, col. 2472. 
126 RSA, Hansard 7, 1963-05-22, col. 6530. 
127 RSA, Hansard 13, 1965-05-19, col. 1501. 
128 RSA, Hansard 7, 1963-05-22, col. 5617, 5630; RSA, Hansard 17, 1966-09-19, col. 2408. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 88   

pitiful to see how England, who has built up an Empire for 500 years, 
relinquished it without firing a shot?129 

 

Leftist propaganda would have the same effect in South Africa: it would undermine 

the position of the white population and make the black man an even greater enemy. 

For the sake of white rule in South Africa, therefore, the government could not 

introduce television. White children had to be trained to become leaders, otherwise 

the white people would lose power – and if South Africa got television, children could 

not be leaders.130 

 

There is no doubt that many Afrikaner Nationalists were truly concerned with the 

preservation of white Afrikaner identity and political power. But these arguments 

made little sense to the opposition. They did not dispute the hypnotic effect television 

would initially have, but they saw no reason why the content would have such an 

adverse effect on South Africans. Firstly, they contended, there was no evidence that 

television led to a moral collapse in the rest of the Western world.131 Secondly, 

television would certainly be controlled by the SABC and the government, who 

would make sure that no harmful programmes were shown.132 Thirdly, as opposition 

member Helen Suzman stated, ‘it is a very brittle moral fibre if it can so easily be 

influenced by television programmes’133. Sir De Villiers Graaff believed that children 

were very unlikely to be corrupted by something like television if they had a proper 

home influence.134 Finally, the opposition argued, if the government really believed 

that television was such an evil poison that would destroy Western civilisation, why 

would they willingly give this toxin to South Africa’s friends in the Western 

World?135 

 

The most important counterargument is that the government would surely be able to 

control what was seen on television, especially as the NP had clearly stated that any 

South African television service would be overseen by the government and would not 

                                                 
129 RSA, Hansard 7, 1963-05-22, col. 6531. 
130 RSA, Hansard 7, 1963-05-22, cols. 6525-6526, 6530. 
131 Union of South Africa, Hansard 107, 1961-03-24, col. 3646. 
132 Union of South Africa, Hansard 104, 1960-03-09, col. 3024; RSA, Hansard 7, 1963-05-22, col. 

6513. 
133 RSA, Hansard 17, 1966-09-20, col. 2467. 
134 RSA, Hansard 10, 1964-04-27, col. 4959. 
135 RSA, Hansard 20, 1967-05-02, col. 5276.  



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 89   

be under the control of private enterprise. That does not mean that the NP’s argument 

held no weight. No matter how strictly the government censored what was and what 

was not transmitted over television, they would not be able to predict and control how 

the viewers received the images. Different viewers can interpret the same television 

programme in varied, even opposing, ways, depending on factors such as their 

cultural background, age, ability to observe detail, level of understanding, existing 

knowledge and emotional state.136 

 

Through the realisation that they could not control the reception of television, the NP 

revealed considerable insight into the new medium and its possible dangers to 

apartheid ideology. Two decades later, when television had finally come to South 

Africa, and when apartheid was already in decline, one programme in particular 

would illustrate how television content could be received differently, and how it could 

impact a whole society’s perceptions.137 

 

The Cosby Show (see Figure 7) was an immensely popular television series from the 

mid-1980s. This American sitcom depicted the fictional life of the Huxtables, a 

middle-class African-American family in their suburban home. The programme was 

first aired on South African television in 1985, and by 1987 it was the most popular 

programme on local television – even among staunch supporters of racial segregation 

and apartheid. There were people who complained about the show. The Conservative 

Party, for example, argued that a popular show about a black family would undermine 

belief in racial segregation. One MP went further to say that the show’s star, Bill 

Cosby, brought the ANC’s anti-apartheid message straight into South African homes. 

But most viewers, even supporters of the white right wing, enjoyed The Cosby Show: 

 

I like watching these American sitcoms ... take for instance the Bill Cosby 
Show, I mean there’s a lot of family lessons to be learned out of it ... I utilize 
that you know, when I sit and watch it with the children, the children enjoy it 

                                                 
136 P. J. Fourie et al., Television Theory, in P. J. Fourie (ed), Introduction to Communication, pp.154-

158; H. Newcomb & P. M. Hirsch, Television as a Cultural Forum, in H. Newcomb (ed.), Television. 

The Critical View, p.511. 
137 By this time, it was not just television that was changing perceptions in South African society. The 

political climate was undergoing significant changes, and the NP had begun to steer in a new 
direction. This factor, together with a shifting social and cultural South African identity, meant that a 
programme like the Cosby Show was allowed to be shown on South African television in the first 
place, and it contributed to the impact of television. See Chapter IV, p.104. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 90   

and I laugh and I say ‘Darling, you see how that is now a very interesting little 
lesson’.138 

 

According to historian Jonathan Hyslop, this and other similar American programmes 

helped to convince apartheid supporters that apartheid was not necessarily the only or 

right way, and that desegregation was not necessarily a threat. On television one could 

see white and black families living side by side, without a threat to the middle-class 

whites’ way of life. And if it is possible on television, who was to say that it couldn’t 

be in real life?139 

 
 

 
 

Figure 7: The Cosby family from The Cosby Show. 
Source: www.tripletsandus.com/80s/shows/cosby.htm 

 

Therefore, even with government control, messages of racial equality could still reach 

and influence South African viewers. However, there was an even more significant 

point to the NP’s argument that television would break down Western civilisation: it 

revealed one of their biggest concerns, namely the preservation of power. During the 

1960s, the NP government devoted themselves to retain white power in South 

Africa. 140  According to the opposition, however, the NP did not just fear the 

breakdown of the West’s power, or the decline of white rule in South Africa – what 

they were really concerned with, was maintaining their own position as the ruling 

party. 

                                                 
138  Quoted in J. Hyslop, Why Did Apartheid’s Supporters Capitulate? ‘Whiteness’, Class and 

Consumption in Urban South Africa, 1985-1995, Society in Transition 31(1), 2000, p.40. 
139 J. Hyslop, Why Did Apartheid’s Supporters Capitulate? ‘Whiteness’, Class and Consumption in 

Urban South Africa, 1985-1995, Society in Transition 31(1), 2000, p.40. 
140 B. J. Liebenberg & S. B. Spies (eds), South Africa in the 20th Century, p.399. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 91   

x. The little bioscope 

 

One of Hertzog’s first arguments against television was that it was nothing more than 

a miniature bioscope.141 In terms of content, it offered little more than films, radio and 

magazines. So what, Hertzog and Verwoerd asked, did South Africa miss out on by 

not introducing television? No hardship was caused by its absence. As a little 

bioscope, it had no value other than entertainment, and there was no need to spend 

millions of rands on such a luxury.142 

 

In other words, South Africa did not need television. This was a very important 

argument. In 1969, shortly before the government appointed the Meyer Commission 

to investigate television, Basie van Rensburg added a new dimension to this 

argument: ‘the Government is not prepared to introduce a television service unless 

technological development or other circumstances make it inevitable.’143  This is 

precisely what had happened in terms of FM radio: certain circumstances had made it 

inevitable to introduce the expensive radio technology. And it is also what would later 

happen with television: when satellite technology threatened the government’s control 

over television, they decided to introduce the medium. 

 

Although this argument did not receive as much prominence as certain others, it is 

definitely one of the key reasons for television’s absence: the government did not 

need television to maintain their position, and therefore, as C. P. Mulder admitted, 

they did not want it.144 Before the coming of satellite television, the government had 

nothing to lose by not introducing television. 

 

b. Putting up a shroud: the opposition’s accusations 

 

Throughout the television debates, the opposition accused the NP of concealing its 

real objections to television. According to opposition members, the government was 

not really concerned about television’s effects on the South African economy and 

                                                 
141 Union of South Africa, Hansard 101, 1959-06-03, col. 7224. 
142 Union of South Africa, Hansard 104, 1960-03-09, col. 3001; Union of South Africa, Hansard 107, 

1961-03-24, col. 3658; RSA, Hansard 7, 1963-05-22, col. 6524; RSA, Hansard 13, 1965-02-19, cols. 
1492-1493. 

143 Quoted in RSA, Hansard 25, 1969-03-19, col. 2838 (My emphasis). 
144 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, col. 1630.  



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 92   

public. In reality, the opposition claimed, the NP was fearful of how television would 

affect its own political and economic position. 

 

i. Television’s political effect 

 

According to the opposition, one of the real reasons why the NP was afraid of 

television was that the medium would ‘open people’s eyes to certain things’145. 

Television would bring the opinions of leading overseas politicians into the homes of 

South Africans. As South Africa increasingly came under attack for its apartheid 

policies from other countries, and the Western world distanced itself from colonialism 

and apartheid, chances were good that the opinions of leading overseas politicians 

would be in conflict with the NP’s views.146 Bringing these anti-apartheid views right 

into the living rooms of voters, reasoned the opposition, would be detrimental to the 

NP’s political position.147 

 

The NP was therefore not afraid of the moral impact of television, but really of the 

political effect. The issue was not about the moral collapse of Western civilisation, 

but about the possible adverse effects of television on the NP’s power in South Africa. 

 

With her characteristic humour, Helen Suzman identified another possible political 

consequence of television, when NP supporters realised who it really was that they 

had been voting for: 

 
Can you imagine what would happen to the National Party if these hon. 
members were put on the television screen? How long would they last in 
power? Imagine the shock to the unsuspecting electorate of South Africa if 
they were suddenly confronted with the hon. members on the opposite side 
appearing in their drawing rooms, at close quarters. What a terrifying 
thought!148 

 
 

 

 

 

                                                 
145 Union of South Africa, Hansard 101, 1959-06-01, col. 7058. 
146 T. R. H. Davenport & C. Saunders, South Africa: A Modern History, p.318. 
147 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, col. 1633. 
148 RSA, Hansard 25, 1969-03-19, col. 2877. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 93   

ii. Personal financial interests 

 

It was feared that the press could lose a lot of revenue to television advertising. Many 

newspapers would have to close down, and the government would lose an important 

support base in the Afrikaans press, as most Afrikaans newspapers were politically 

sympathetic towards the government.149 But there was an even more personal reason. 

As the opposition pointed out, certain prominent NP members had personal interests 

in Afrikaans newspapers.150 For example, during the 1950s, a prominent Afrikaans 

press company, Dagbreekpers, counted among its board members H. F. Verwoerd and 

Ben Schoeman, an NP Cabinet Minister. In the 1960s, Albert Hertzog himself was the 

director of a newspaper company called Afrikaans Pers Bpk (Afrikaans Press Ltd).151 

 

Another sphere in which NP members had personal interests was the cinema industry. 

According to opposition member L. E. D. Winchester, a ‘certain concern’ had entered 

the industry in the mid-1960s and controlled many cinemas in the country. This 

concern, Winchester alleged, was ‘favourably disposed’ towards the NP 

government.152 Winchester was referring to Ster Films, one of two major cinema 

companies in South Africa during the 1960s. In 1962 the Suid-Afrikaanse Nasionale 

Lewens Assuransie Maatskappy (South African National Life Insurance Company, 

SANLAM) acquired 90% ownership of Ster Films. As one of the cornerstones of 

Afrikaner capital, SANLAM was a strong supporter of the NP.153 

 

Winchester raised another, very interesting, argument. He accused NP members of 

having personal interests in certain popular picture magazines. These magazines 

provided a visual form of entertainment and had a circulation of 75,000 a week. ‘Not 

long ago,’ Winchester told the House of Assembly, ‘a leading personality told me that 

he was in favour of television, but that he could not advocate its introduction, as he 

was a publisher of this sort of magazine. I want to add that that leading personality 

                                                 
149 Union of South Africa, Hansard 89, 1955-06-10, col. 7478; Union of South Africa, Hansard 101, 

1959-06-01, col. 7058. 
150 RSA, Hansard 104, 1960-03-09, col. 3063. 
151 J. Muller, Press Houses at War: A Brief History of Nasionale Pers and Perskor, in K. Tomaselli et 

al. (eds), Narrating the Crisis, pp.130-131; P. J. Gibson (ed.), Who’s Who of Southern Africa, 1968, 
p.447. 

152 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, col. 1631. 
153 K. Tomaselli, The Cinema of Apartheid, pp.160-171. In 1969, SANLAM also took over Ster Film’s 

rival company, Fox. In 1977, Fox (now called Kinekor) and Ster Films merged to form Ster-Kinekor. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 94   

happens to be a public representative of that party sitting on the other side of the 

House [the NP].’154 The idea that the NP was more concerned about the personal 

financial implications of television than the moral effect on South Africans, was 

illustrated through these magazines. Winchester cited previous debates in which NP 

members argued that television would show too many crimes, and refuted these 

claims by referring to the large amount of murders, rapes and robberies depicted in 

these picture magazines. 

 

Therefore, by introducing television, the NP government had much to lose: if viewers 

saw perspectives other than that of the NP on television, they could withdraw their 

support from the NP and its apartheid policies. Also, the personal financial interests of 

several members of the NP and their allies could be adversely affected by television. 

 

c. Putting up a window to the world: the opposition’s arguments for 

television 

 

For the opposition, television’s advantages far outweighed its drawbacks. Despite all 

the obstacles and negative consequences of television, there were great benefits that 

few other media could equal. By launching a television service, South Africa could 

reap the rewards of a powerful audio-visual tool and share in the magnificent 

developments of the twentieth century. If South Africa did not get television, 

however, she would be the laughing stock of the world. 

 

The opposition’s arguments for television created balance in the parliamentary 

debates: for all the NP’s misgivings about the new medium, there were many positive 

outcomes to introducing television. Furthermore, the fact that these arguments could 

not sway the NP, gives even more prominence to the NP’s position against television: 

they must have been very concerned about television if they were not prepared to 

overcome the obstacles, even in return for television’s many benefits. 

 

The arguments also shed light on the eventual introduction of television. When the 

government decided to establish television, they did so because of factors that could 

                                                 
154 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, col. 1632. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 95   

already be perceived or predicted in the 1960s. The opposition’s arguments contain 

some of the seeds for the NP’s change towards television that would, by the end of the 

1960s, fulfil the NP’s prediction that they would not introduce the medium unless 

circumstances had made it inevitable.  

 

i. A matter of prestige: South Africa and the rest of the world 

 

By the mid 1960s, almost a hundred countries had already introduced television. Not 

only was South Africa virtually the only Western country not to have television, but it 

was also behind African countries such as Ghana, Egypt, Nigeria and Northern and 

Southern Rhodesia. This was a great embarrassment for the opposition, who argued 

that South Africa could not consider itself as a leading nation if it lagged so far behind 

in modern technology. Instead of setting the tone for the African continent, the 

opposition maintained, South Africa was too backward to get television. 155 

Furthermore, the opposition was convinced that the rest of the world was fully aware 

of this backwardness: ‘The fact remains that we are making our country look 

ridiculous in the eyes of the rest of the world by this refusal to introduce 

television.’156 

 

In his reply, Albert Hertzog likened the opposition’s argument to their stance with 

regards to apartheid. In the matter of television, the opposition argued that the rest of 

the world had television, why not South Africa? In terms of apartheid, according to 

Hertzog, the opposition would say that the rest of the world did not have apartheid, so 

why should South Africa? For the NP, the opposition’s standpoint on television and 

apartheid revealed a callousness towards South Africa: the opposition merely wanted 

what the rest of the world had, regardless of whether it was in the interests of South 

Africa.157 

 

The argument reveals the opposing views on national pride of the UP and NP. For the 

UP, national pride was about standing tall among the world’s nations and their new 

                                                 
155 Union of South Africa, Hansard 101, 1959-06-01, cols. 7058-7059; Union of South Africa, 

Hansard 104, 1960-03-09, col. 3026; Union of South Africa, Hansard 107, 1961-03-24, col. 3646; 
Union of South Africa, Hansard 108, 1961-05-02, col. 5730; RSA, Hansard 7, 1963-05-22, col. 
6510. 

156 RSA, Hansard 22, 1968-02-07, col. 166. 
157 RSA, Hansard 7, 1963-05-22, col. 6524. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 96   

inventions and technologies. Because the NP would not allow one of the most modern 

technologies and symbols of technological progress, the UP accused them of being 

backward. For the NP, on the other hand, national pride was proven by being 

patriotic, self-reliant and independent of outside interference. The fact that the 

opposition wanted television, which the NP argued would compromise South Africa’s 

cultural and ideological independence, proved to the NP that the UP was unpatriotic 

and did not have South Africa’s best interests at heart.  

 

ii. A great boon 

 

The opposition was not completely blind to television’s possible negative 

consequences, such as the high expense and its potential to be abused. However, they 

were convinced that the benefits of television far surpassed its disadvantages. 

Television, they regularly argued, was an invaluable instrument in education, and 

could be used as an aid in classrooms or as an informal teaching tool at home. The 

medium could be used, for example, to teach viewers about hygiene, child welfare 

and economic thinking, and could even be employed to combat illiteracy. In other 

parts of the world, television was especially valuable in teaching farmers in remote 

areas about soil conservation and farming methods. In the mines, they argued, it could 

be used to teach Fanagalo to miners within six weeks.158 

 

Furthermore, television was a great boon to the elderly, the sick and those who could 

not leave their homes to go to sport events, the theatre or the cinema. For families 

who liked to enjoy their entertainment at home, television would be a great medium. 

In fact, in contradiction to the NP’s argument that television destroyed family life, 

opposition member U. S. Weiss contended that ‘nothing has helped so much as 

television to re-create family life.’159 It also provided a great outlet for artists and 

writers of all language groups – especially Afrikaans. While the government feared 

that television would favour English above Afrikaans, the opposition believed that 

                                                 
158 Union of South Africa, Hansard 107, 1961-03-24, col. 3647; RSA, Hansard 13, 1965-02-19, col. 

1507. 
159 Union of South Africa, Hansard 108, 1961-05-02, col. 5731. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 97   

television would stimulate Afrikaans to the point where it would soon be on equal 

footing to English.160 

 

Among its many advantages were the possibility that television would attract foreign 

capital, immigrant technicians and other experts, and the opportunity to use it to better 

South Africa’s image among the country’s people.161 

 

At first, the NP would not admit that television’s advantages were significant enough 

to warrant its introduction. But in 1968, when he replaced Hertzog as Minister of 

Posts and Telegraphs, Van Rensburg conceded that television was indeed a great boon 

in the fields of education, commerce and industry, medicine, science and 

entertainment. Van Rensburg pointed out that, with the appropriate permit, 

institutions could use closed-circuit television for all of the above, except for 

entertainment. For Van Rensburg, this meant that the opposition’s plea for television 

could only be based on its entertainment value.162 And although Van Rensburg did 

not believe that television was evil, like his predecessor did, he maintained that 

television would not be introduced until it became absolutely inevitable in South 

Africa. 

 

One benefit of television that Van Rensburg did not mention was the impact of seeing 

important global events on television. For the opposition this became increasingly 

important as the first moon landing drew near. 

 

iii. Taking part in international events 

 

In 1962, John Glenn became the first American astronaut to orbit Earth. Opposition 

member U. S. Weiss complained that while most of the world shared in this 

magnificent feat through television, South Africa was left in the dark.163 Not only was 

television a great tool for education, science and entertainment, but it could include 

South Africa in some of the greatest triumphs of the twentieth century. During the 

                                                 
160 Union of South Africa, Hansard 108, 1961-05-02, col. 5731; RSA, Hansard 4, 1962-06-07, col. 

7361; RSA, Hansard 7, 1963-05-22, cols. 6514-6515; RSA, Hansard 22, 1968-03-05, col. 1616. 
161 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, cols. 1616, 1633. 
162 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, cols. 1646-1651. 
163 RSA, Hansard 4, 1962-06-07, col. 7362. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 98   

1960s, many important events were televised throughout the world, such as the 

funeral of Sir Winston Churchill (1965) and the Olympic Games in Tokyo (1964) and 

Mexico (1968). South Africans also enjoyed the spotlight, particularly record-

breaking swimmer Karen Muir and heart transplant pioneer Chris Barnard. But 

ordinary South Africans could not share in any of these events as television viewers, 

and for this the opposition blamed the ‘infinite verkramptheid’ of the NP and 

especially Hertzog.164 

 

The NP argued that these events were indeed screened in South Africa: not on 

television, but in movie theatres. Moreover, radio was an excellent medium for 

conveying important events to a great number of listeners, and there was little that 

television could add.165 The opposition disagreed. According to opposition member E. 

G. Malan, ‘[l]istening to a concert or to a theatre production over the radio to-day 

[sic] is like going to a concert hall or a theatre blindfolded’ 166. 

 

It was especially in terms of space travel that the opposition felt left out from the rest 

of the world. It is no wonder, because since the end of the Second World War and the 

launch of the first missiles, the USA and the USSR had been engaged in a race to 

send the first humans to the moon. The result was a series of ‘firsts’ during the 1950s 

and 1960s: the first manmade satellite (1957), the first spacecraft sent around the 

moon (1959), the first human in space (1961), the first woman in space (1963), the 

first spacewalk (1965) and finally, in July 1969, the first humans on the moon.167 

 

The moon landing would become very significant in the television debates. According 

to media scholar Rob Nixon, it was a turning point that contributed very strongly to 

the government’s decision to introduce television after all.168 The impact of the moon 

landing had already been predicted in 1964, when U. S. Weiss stated: ‘We are told 

that within the next 10 years the Americans or the Russians will have landed on the 

moon. Eighty-one countries will be viewing this on television but not South Africa 

                                                 
164 RSA, Hansard 22, 1968-02-07, col. 167. 
165 RSA, Hansard 17, 1966-09-20, col. 2474. 
166 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, col. 1616. 
167 CNN, ‘Cold War Experience: Technology. The Space Race: An Interactive Timeline.’ Internet:  

http://www.cnn.com/SPECIALS/cold.war/experience/technology/space.timeline/frameset.html, 1998. 
Accessed: 2007-06-25.  

168 R. Nixon, Homelands, Harlem and Hollywood, pp.71-75. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 99   

unless the hon. the Minister is going to install it.’169 When Apollo 11 did land on the 

moon in 1969, hundreds of millions of people did indeed witness it on television. Of 

course, the South Africans were not among them. But by then it had already become 

clear that television could not be kept out of the country for too long, and in March 

1969 Helen Suzman prophesised that: ‘it will not be very long before we in South 

Africa will be watching sports programmes, documentaries, Apollo trips to the moon, 

all these wonderful things that are happening in this day and age.’170 

 

3. The role of the Broederbond 

 

According to media scholar Ron Krabill, Albert Hertzog and Hendrik Verwoerd 

formed part of an ‘ultra-right troika’ that were vehemently opposed to television. The 

third member of the trio was P. J. Meyer, an influential and outspoken Afrikaner 

Nationalist. During the 1960s, Meyer simultaneously held the positions of SABC 

Chairman and the Chairman of the Afrikaner Broederbond.171 

 

The Broederbond was established in 1918 to promote the Afrikaans language and 

culture. By the 1930s, it was a secret organisation that allowed only white, Afrikaans 

speaking, Protestant Christian men as members. Historians and journalists172 have 

written much about the Broederbond and their all-pervasive influence in the 

establishment of apartheid, the control of Afrikaner culture and even in decision-

making in Cabinet. However, according to historian Hermann Giliomee, this was not 

the case, especially before Verwoerd came to power. The Bond could not succeed in 

unifying Afrikaners during the Second World War. Nor did it play a significant role in 

the development of apartheid policy. Instead, the NP leaders used the Broederbond as 

a sounding board and instrument to implement apartheid, and its influence was never 

                                                 
169 RSA, Hansard 11, 1964-05-25, col. 6602. 
170 RSA, Hansard 25, 1969-03-19, col. 2878. 
171 R. Krabill, Homelands, Harlem and Hollywood, pp.56-58. 
172 See for example P. W. Coetzer, Die Afrikaner-Broederbond en die Algemene Verkiesing van 1948, 

Journal for Contemporary History 27(3), December 2002; C. Bloomberg & S. Dubow, Christian 

Nationalism and the Rise of the Afrikaner Broederbond in South Africa, 1918-48 (London, 1990); I. 
Wilkins & H. Strydom, The Super-Afrikaner (Johannesburg, 1978); D. O’Meara, The Afrikaner 
Broederbond, 1927-1948: Class Vanguard of Afrikaner Nationalism, Journal of Southern African 

Studies 3(2), April 1977;  Time Magazine, ‘Broederbond’s Big Brother Act’. Internet: 
http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,915731,00.html, 1977-11-21. Accessed: 2007-12-
27. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 100   

as strong as that of the Cabinet.173 When the NP came to power in 1948, senior 

positions in the civil service were largely held by English-speaking people who did 

not support the NP. One of the ways in which the NP sought to consolidate its power 

was to appoint white Afrikaners to these positions. The Broederbond was entrusted 

with this task, and senior civil service posts were reserved for Broederbond 

members.174 

 

But in 1956, Bond members complained that the NP had sidelined the organisation. 

The NP executive council retorted that the Bond’s strength lay in promoting ideas, not 

in action. When Verwoerd came to power in 1958, however, he saw the Bond as an 

ideal instrument for unifying Afrikaners and so entrenching his apartheid ideology. 

Broederbond members came to play a significant part in South Africa’s cultural 

development and the propagating of apartheid ideals. Among its thousands of 

members counted most Afrikaans newspaper editors, as well as church leaders, 

university lecturers and schoolteachers. By supporting and advocating the NP’s 

policies and ideologies, the ideas of apartheid and Afrikaner Christian nationalism 

were able to reach South Africans in their homes, churches and schools.175 

 

Broederbond members were therefore able to bring home to South Africans the anti-

Afrikaner, anti-Christian and anti-apartheid qualities of television, of which the 

Broederbond’s own chairman, Meyer, was a great enemy. It is ironic that, when the 

other two members of the ‘ultra-right troika’ were no longer in power and the 

Commission of Inquiry into Matters Relating to Television was appointed in 

December 1969, Meyer was asked to be its chairman. In 1971, one of television’s 

greatest former enemies would recommend that South Africa did, at last, get 

television. 

 

4. Conclusion 

 

There were many obstacles to the introduction of television in South Africa. Some of 

these obstacles, such as the high cost of launching and maintaining television, the 

                                                 
173 H. Giliomee, Die Afrikaners, pp.372-373, 396. 
174 D. O’Meara, Forty Lost Years, p.61; H. Giliomee, Die Afrikaners, pp.352-353. 
175 H. Giliomee, Die Afrikaners, pp.475-476. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 101   

country’s large and mountainous terrain, a scarcity of manpower, South Africa’s 

many languages and the constant developments made in television technology, would 

have made it difficult to introduce a service. Other obstacles affected the desirability 

of television on moral grounds, as it could adversely influence viewers, and would 

bring unwanted competition for other forms of news and entertainment. Although the 

opposition continued to refute these claims, the NP maintained that these obstacles 

were too numerous and too difficult to overcome. In truth, had the NP had the desire 

to establish television, these hurdles would not have stood between South Africa and 

a television service. Just as the NP government spared no resources in the 

implementation of apartheid, the production of propaganda for overseas consumption 

and the establishment of a high frequency radio station to counter propaganda from 

outside, they would probably have used whatever it took to establish television – had 

they wanted the medium. 

 

But the NP did not want television, because they did not need it. There was therefore 

no reason to overcome any obstacles in establishing television, no matter how small 

some of these hindrances were. The NP repeatedly made their position clear: 

television was not an essential medium. It was merely a luxury that offered nothing 

that the existent media did not. What television did offer, the government either did 

not want, or could do without. The NP did not care for television’s ability to bring 

people together, as the opposition argued. In fact, it was against the government’s 

policy of separate development and would break down the screens the NP 

endeavoured to put up between South Africa’s cultural and language groups. 

Furthermore, exposure to the rest of the world and its anti-apartheid ideologies might 

influence the way the government’s supporters felt about apartheid, and could suggest 

to its enemies how racial discrimination could be fought. And through the 

implementation of apartheid, the NP had already shown that they would not yield to 

outside pressure. 

 

As for the benefits of television in terms of education, science and medicine, the NP 

had managed to sidestep television by making these benefits available to permit-

holders of closed-circuit television. Therefore, the NP did not stand to lose their 

power or position by not introducing television, like they did with FM radio in the 

early 1960s. On the other hand, if the NP did launch television, there would be a new 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 102   

threat: to their political position, as television could open South Africans’ eyes to 

outside influences, as well as to their financial position, as many NP members had 

personal interests in the forms of entertainment that would be hardest hit by the 

coming of television. 

 

The reason that South Africa did not get television in the 1950s and 1960s is therefore 

simple: the NP government did not want television, because they did not need it to 

stay in power. They had nothing to lose by not introducing television, but they had 

something to lose if they did. 

 

The television debates were also about more than just a new medium of 

communication. Television became the rope in a tug-of-war between two political 

opponents. The debates highlighted each side’s different ideologies, ideals and visions 

for South Africa. While the opposition was world-orientated and wished for South 

Africa to be part of the global village, the NP was more insular and wanted South 

Africa to be completely independent and self-sufficient. For the opposition, national 

pride was very important, and the fact that South Africa did not have television 

embarrassed them. But the NP had a different view on national pride, and saw no 

reason to admit television into its existing media landscape. Furthermore, where the 

opposition stood for free enterprise, the NP believed in more central government 

control over the economy.  

 

And while the opposition could afford to be more idealistic about South Africa and its 

future, the NP was faced with the practical responsibilities that power brought. For 

example, the opposition saw no difficulty in finding the money to establish television. 

The NP, on the other hand, had more important projects in mind that would cost 

millions of rands, but that would serve a more important purpose, they believed, than 

television. This purpose was to remain in power. By spending millions on local FM 

radio and large apartheid projects, the NP believed they could entrench their political 

position. But whereas the UP saw television as a possible way to get into power, the 

NP feared that the medium would damage the power they already had, and were 

working so hard to keep.  

 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 
  

 103   

For each side, the other’s attitude towards television came to embody what they most 

criticised in each other. According to the opposition, the government’s refusal to 

introduce television flowed from the NP’s backwardness. For the NP, the opposition’s 

insistence on television, that carrier of foreign ideals, showed just how disloyal and 

unpatriotic the UP and PP were.  

 

By 1969, however, the government felt compelled to take the first steps towards 

establishing a South African television service, and appointed the Commission of 

Inquiry into Matters Relating to Television. 

 


