
University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 161   

 

 

 

VII 

EPILOGUE: 

TELEVISION COMES TO SOUTH AFRICA 

 

 

   Figure 17: SABC-TV logo, 1976. 

   Source: SABC, Annual Report, 1976. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 162   

1. Introduction 

 

On 5 January 1976, South African television officially opened. Thousands of South 

Africans tuned in to see exactly what they had been missing for more than two 

decades. And after the opening night, television quickly developed to become a 

broadcasting service comparable to the older and more established services elsewhere 

in the world. 

 

2. Opening night 

 

At exactly six o’clock, the service was dramatically opened with a countdown, 

followed by a lively fanfare. Then, South African television’s first continuity 

presenters, Heinrich Maritz and Dorianne Berry, welcomed viewers.
1
 

 

‘It is 5 January, 1976,’ Maritz announced in Afrikaans. ‘We welcome you to the 

opening night of the full television service of the SABC. For us, it is an exceptional 

event, and we are pleased to let you share, from tonight, in the results of the past five 

years’ planning and preparations.’
2
 Berry continued, in English: ‘And because tonight 

is just that little bit special, we thought it might be appropriate to deviate slightly from 

our planned programme pattern – just to give you an idea of the variety and scope of 

our new service.’
3
 

 

The first show on South African television was listed as A Special Programme in the 

Wielie Walie Speelkamer
4
 in which Haas Das introduces the Characters and Co-

workers of the Children and Youth Programmes.
5
 Haas Das, a hare puppet, was the 

newsreader who brought news from Diereland (‘Animal Land’). Within a few weeks, 

Haas Das se Nuuskas (‘Haas Das’s News Box’, see Figure 18) became the most 

popular television programme in South Africa among children and adults.
6
 The Wielie  

                                                 
1
 Pumamouse Website, ‘South African Television Soundfiles: Opening, SABC TV (5 January 1976)’. 

Internet: http://pumamouse/quaksatsounds.html, s.a. Accessed: 2006-09-02. 
2
 Pumamouse Website, ‘South African Television Soundfiles: Opening, SABC TV (5 January 1976)’. 

Internet: http://pumamouse/quaksatsounds.html, s.a. Accessed: 2006-09-02 (My translation). 
3
 Pumamouse Website, ‘South African Television Soundfiles: Opening, SABC TV (5 January 1976)’. 

Internet: http://pumamouse/quaksatsounds.html, s.a. Accessed: 2006-09-02. 
4
 ‘Playroom’ 

5
 Radio en TV met NOU, 1976-01-05 (TV Skedule), pp.42-43. 

6
 Personal Information: Louise Smit, Producer of Children’s Programmes, Pringle Bay, 2003-09-01. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 163   

 

 
 

Figure 18: Haas Das se Nuuskas. 

Source: L. Smit, Haas Das en Moeder Raaf (Kaapstad & Pretoria, 1977), p.3. 

 

 

Walie Speelkamer would also become the scene for a very popular Afrikaans 

children’s programme, Wielie Walie. When it was taken off the air in 1996, it was the 

longest running television programme in South Africa’s history. The presenters of the 

first special Haas Das/Wielie Walie programme were Carike Keuzenkamp, who had 

already appeared in Kraaines during the Test Television phase, as well as Estelle 

Rossouw and Gert van Tonder.
7
  

 

The next programme was another children’s show, namely The Everywhere Express, 

in which Andy Dillon and Kathy Kahn introduced the forthcoming children’s 

programmes to the English audience. The Everywhere Express had already been aired 

during Test Television. After the children’s programmes were introduced, viewers 

were given a glimpse of what they could expect on SABC Television (SABC-TV) in 

terms of documentary programmes and dramas.
8
 

 

Other highlights of the evening’s line-up included news, sport, music, comedy and 

drama. The first episode of The Bob Newhart Show, in which American comedian 

Bob Newhart played the role of a psychologist, Dr Robert Hartley, was aired. The 

documentary Kamera I, which was already known to audiences from the days of test 

television, featured an interview with SABC chairman P. J. Meyer. Newscasts in both 

English and Afrikaans were broadcast, presented by Michael de Morgan and Cor 

Nortjé respectively. There was also a variety show specially recorded for the opening 

                                                 
7
 Radio en TV met NOU, 1976-01-05 (TV Skedule), pp.42-43. 

8
 Radio en TV met NOU, 1976-01-05 (TV Skedule), pp.42-43. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 164   

night, as well as a classical music concert performed by world-renowned pianist 

Arthur Rubinstein. The first Afrikaans drama was Dubbele Alibi, starring Nic de Jager 

and Sybil Coetzee.
 9
  

 

At eight o’ clock, Prime Minister B. J. Vorster officially opened the service with a 

short bilingual address. ‘After years of thorough preparations, we have now reached 

the stage where television becomes a part of our daily lives,’ Vorster explained. ‘… It 

is still too early to say or even to predict what influence it is going to have on our 

daily lives. But what is clear, is that we are dealing with a medium that, as it has 

already been experienced by all other countries, can have a powerful influence, 

whether for good or for bad.’
 10

  

 

Vorster then outlined his vision for South African television:  

 

The approach should still be that we want to use the medium to provide 

fresh and correct information, and healthy entertainment, and to be part of 

the education of the nation … Objectivity and balance should still be our 

keyword. It is a big task, not only to bring the world to South Africa, but 

also (and perhaps especially) to show South Africa to the world as it is in its 

rich diversity and everything it has to offer.
11

 

 

The possibility of using television as a government propaganda tool was thus clear 

from the beginning. But what grabbed the interest of South Africans on opening night 

was mainly the entertainment. While many viewers enjoyed the news, it was the 

variety show Knicky Knacky Knoo that stole the spotlight. When interviewed in the 

streets the morning after the opening, Mr H. J. Fischer stated: ‘The Knicky Knacy 

Knoo Two show [sic] was equal to the best overseas television’
12

. ‘I like the Knicky 

Knacky Knoo show, because it had nice jokes’
13

, seven-year-old Desmond Clue 

agreed. 

 

                                                 
9
 Radio en TV met NOU, 1976-01-05 (TV Skedule), pp.42-43.  

10
 Quoted in TV-Redaksie, Dis Deel van S.A. Lewe, sê Premier, Die Burger, 1976-01-06, p.4 (My 

translation). 
11

 Quoted in TV-Redaksie, Dis Deel van S.A. Lewe, sê Premier, Die Burger, 1976-01-06, p.4 (My 

translation). 
12

 Anonym, Street Survey: What Readers Think of ‘Full-time’ TV, Argus, 1976-01-07, p.19. 
13

 Anonym, Street Survey: What Readers Think of ‘Full-time’ TV, Argus, 1976-01-07, p.19. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 165   

And even more popular than real-life newsreaders Michael de Morgan and Cor 

Nortjé, was Diereland’s newsreader. ‘Haas Das! Is it necessary to say anything more? 

Basil Brush, his cute British friend, can forget about it’
14

, wrote Die Burger. 

 

3. South African television: an overview  

 

 

 

 

Figure 19: Television coverage map, 1976. 

Source: SABC, Annual Report, 1976, p.103. 

 

 

After the opening night, SABC-TV became very popular. By the end of the first year 

of television, 650 000 licences had been issued, and more than 1,5 million viewers 

tuned in every evening.
15

 For the first four years of South African television, the 

service was broadcast for about 37 hours a week, with equal treatment of Afrikaans 

and English. In April 1980, transmission time was extended to 42 and a half hours per 

week.
16

  

 

SABC-TV offered a great variety of television programmes, including locally 

produced programmes like The Knicky Knacky Knoo show, a variety show, and 

dramas like The Villagers. But it was often the children’s programmes that became 

                                                 
14

 C. v. R., Haas Das Eerste Groot TV-Persoonlikheid, Die Burger, 1976-01-07, p.3 (My translation). 
15

 SABC, Annual Report, 1976, p.93. 
16

 SABC, Annual Report, 1980, p.11. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 166   

the most popular among both children and adults. It is also with the children’s 

programmes that SABC-TV proved its craft and innovation in terms of new 

techniques. With the televising of Liewe Heksie, which had been popular for many 

years among readers and radio audiences, the producers developed a new technique 

with Latex-dolls. In Wielie Walie, the character Mol Majeur was used to refine the 

world-first technique of micro motion, which enabled thousands of fine movements. 

And in terms of animation, the children’s programme Uz Adibalz an Fings
17

 used an 

animation method that had been devised and developed by the SABC.
18

 

 

    

          

 

Figure 20: Scenes from popular children’s series on South African television: Liewe Heksie, Oscar, Karel Kraai from 

Wielie Walie, and Heidi. 

Sources: V. Vels, Liewe Heksie en die Tent (Kaapstad & Pretoria, 1978), p. 6; 

http://www.shopasave.co.za/index.php?Type_Code=ProductInfo&Itemcode=D06293; SABC, Annual Report, 

1976, p.94; http://www.mangaitalia.it/board/viewarticle.php?articleid=37491 

 

For many years, local productions made up more than 60% of total television 

broadcasts. Nevertheless, imported programmes soon counted among the most popular 

shows. In the 1970s and 1980s, Dallas and The Cosby Show, for example, were some 

                                                 
17

 ‘Us Animals and Things’ 
18

 Anonym, What Readers Think of ‘Ful-Time’ TV, Argus, 7 January 1976, p.19; SABC, Annual 

Report, 1979, p.71; Personal Information: Louise Smit, Producer of Children’s Programmes, Pringle 

Bay, 2003-09-01; Personal Information: Verna Vels, Former Head of Youth and Children’s 

Programmes, Safritel, Johannesburg, 2003-08-23. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 167   

of the most watched programmes on South African television.19 Dubbed programmes 

like Heidi were also very popular, as were certain co-productions20 like Casimir and 

Oscar.
21

  

 

In 1978, the British Actors’ Equity ban was extended to television programmes 

recorded on film. The ban had first been put on South Africa in the 1960s in protest 

against apartheid policies, and stated that Equity members would not perform in 

South Africa if they were not allowed to play to multi-racial audiences. When the 

boycott was extended to television, it meant that programmes using a performance by 

any Equity member could not be broadcast over South African television. This 

created difficulties in the procurement of shows from overseas, as Britain was an 

important source of material. However, the SABC managed to find their way around 

the ban by importing programmes from other countries and even by adapting British 

programmes, for example the animated children’s programme, Rupert the Bear. To 

get around the ban, the SABC dubbed the programme from English into English, as it 

featured performances by Equity voice artists.
22

  

 

By 1979, the broadcasts covered more than 80% of the white population, and 42% of 

the black population. However, there was still only one service and  one channel, 

namely SABC-TV. It was only at the end of 1981, on 31 December, that the separate 

black services were introduced. The existing SABC-TV channel was now known as 

TV1, and the black television service consisted of two services: TV2 for Nguni 

languages (Zulu and Xhosa) and TV3 for Sotho languages (Sotho, Northern Sotho  

                                                 
19

 SABC, Annual Report, 1979, p.67; J. Hyslop, Why Did Apartheid’s Supporters Capitulate? 

‘Whiteness’, Class and Consumption in Urban South Africa, 1985-1995, Society in Transition 31(1), 

2000, p.40. 
20

 A co-production is a television programme made in association with other broadcasting companies, 

in this case corporations from other countries. 
21

 Personal Information: Verna Vels, Former Head of Youth and Children’s Programmes, Safritel, 

Johannesburg, 2003-08-23; SABC, Annual Report, 1979, p.67. 
22

 SABC, Annual Report, 1978, p.57; Anonym, The Day Equity Pulled the Plug on Our Best of 

British…. SABC Radio & TV, Oct-Dec 1995, p.35; Equity, ‘Equity History’. Internet: 

http://www.equity.org.uk/AboutUs/PDF/EquityHistoryPanels.pdf, s.a. Accessed: 2007-09-07. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 168   

 

 

Figure 21: Coverage areas of TV1, TV2 and TV3, 1984. 

Source: SABC, Annual Report, 1984, p.69. 

 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 169   

and Tswana). For the first year, these services were broadcast over one channel, with 

equal distribution of the 27 hours of weekly transmission time. Unlike the first 

channel, which was opened with announcements and normal programmes, the black 

channel was launched with a grand gala opening (see Figure 22). The services were 

structured in such a way that it broadcast to areas where there were bigger 

concentrations of the different languages, and where there was electricity. On 31 

December 1982, the two services were split into two separate regional channels, each 

broadcasting for 27 hours a week and covering the main Nguni regions (TV2) and 

Sotho regions (TV3).
23

 (See Figure 21.) 

 

   

 

 

Figure 22: The launch of TV2 and TV3 on 31 December 1981. 

Source: SABC, Annual Report, 1981, p.56. 

 

The official policy for TV2 and TV3 was ‘to act as a window on the national as well 

as the international scene, to entertain the black viewer to the best of its ability, to 

inform, enlighten and educate’
24

. According to the SABC, it was crucial to capture, 

through television, the ‘traditional’ cultures and usages of South Africa, as these were 

‘quickly falling into disuse’
25

. As such, ‘traditional’ ways of life were an important 

subject on TV2 and TV3. An immensely popular programme that focused on 

‘traditional’ culture was Shaka (see Figure 23), the epic story of the founder of the 

Zulu Kingdom. Shaka was received well among black and white South African 

viewers, and despite growing overseas criticism of South Africa and its racial 

                                                 
23

 SABC, Annual Report, 1981, p.6; SABC, Annual Report, 1982, p.8; D. P. van Vuuren, Die SAUK se 

Televisiedienste, in J. B. du Toit (red.), Televisie – Skyn en Werklikheid, p.113; SAUK, Dit is die 

SAUK, p.16. 
24

 SABC, Annual Report, 1980, p.13. 
25

 SABC, Annual Report, 1978, p.13. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 170   

policies, the show was sold in over fifty countries, including the USA and West 

Germany.
26

  

 

 

Figure 23: Actor Henry Cele in the internationally renowned series, Shaka. 

Source: http://www.sohoblues.com/solidgoldportraits/previewpages/preview 

page2.htm 

 

 

Children’s programmes on the black services included TV3’s Mulwana la Mutla 

(‘Rabbit and Friends’), which told the story of Rabbit, who owned his own cinema. 

On TV2, another Rabbit moved to the city in UMpungushe noNogwaja. In the city, 

his new friend Jackal taught him about things like dentistry, making sweets, and 

disposing of one’s garbage.
27

 Many local and important shows were dubbed into the 

black languages, including Spiderman and Thunderbirds.
28

 

 

In 1985 an extra entertainment service was introduced to accommodate growing 

audiences. The service, TV4, was broadcast after nine o’clock in the evening on the 

TV2 and TV3 channels. TV4’s programme line-up included sport broadcasts (such as 

Wimbledon Tennis and Formula 1 motor racing), documentaries on for example 

George Washington and Marilyn Monroe, and popular series such as Misdaad in 

                                                 
26

 SABC, Annual Report, 1986, p.9. The series Shaka Zulu has been the subject of a number of 

academic studies, and has received criticism for its stereotyping and ‘traditionalising’ of Zulu culture. 

See for example G. M. Mersham, Political Discourse and Historical Television Drama: A Case 

Study of Shaka Zulu, D.Litt & Phil. Thesis, University of South Africa, 1989; C. Hamilton, Terrific 

Majesty: The Power of Shaka Zulu and the Limits of Historical Invention (Cambridge, 1998); D. 

Wylie, Shaka and the Modern Zulu State, History Today 4, May 1994. 
27

 SABC, Annual Report, 1982, pp.56-58. 
28

 SABC, Annual Report, 1980, p.63. Thunderbirds had already been broadcast in Afrikaans, as 

Redding Internasionaal.  



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 171   

Miami (the dubbed version of Miami Vice), M*A*S*H, Family Ties and Dynasty.
29

 In 

1986, South Africa’s first commercial television station was launched: M-NET was a 

pay channel that could only be received through a decoder. For two hours per day, 

however, non-subscribers had a glimpse of the channel through Open Time. Another 

television channel in South Africa was Bop-TV, the service of the Bophuthatswana 

homeland.
30

   

 

On 1 November 1985, the SABC launched what it considered to be its third 

broadcasting medium, after radio and television. Teledata was a series of electronic 

magazine pages, transmitted over television. Viewers needed decoders to tune into 

Teledata throughout the day, but an uncoded service was broadcast in the mornings. 

Teledata had several main categories, including news, business news, sport, weather 

forecasts, programme schedules for television and radio, travel and transport 

information, and leisure. Information included listings of current investment rates, the 

daily prices of meat, vegetables and fruit on all major markets, and sport schedules. 

Educational material was also developed for Teledata, and included a series on first 

aid and a Trivial Pursuit game. In 1988, Teledossier was added to help the police in 

fighting crime. By alerting the public to criminals wanted by the police, viewers could 

take an active role in accosting these perpetrators. According to the SABC, the police 

considered Teledossier to be very successful.
31

 Interestingly, the Teledata service 

came much closer to the predictions for television made in the 1920s than television 

itself: according to a number of South African journalists writing on television in 

1929, the medium would be very useful in tracking stock exchange prices, and could 

be used as a tool against crime.
32

  

 

In the early 1990s, the SABC restructured its channels. In October 1991 Topsport 

Surplus (TSS) was introduced as a supplementary channel to accommodate the sport 

programmes that could not be fit into TV1’s schedule.  In 1992, TV2, TV3 and TV4 

                                                 
29

 D. P. van Vuuren, Die SAUK se Televisiedienste, in J. B. du Toit (red.), Televisie – Skyn en 

Werklikheid, p.113; Huisgenoot, 1987-07-02 (TV-Programme), pp.130-131; Huisgenoot, 1987-08-06 

(TV-Programme), pp.153-154. 
30

 M. Botha, The History and Development of Film and Television, in P. J. Fourie (ed.), Introduction to 

Communication. Course Book 6: Film and Television Studies, pp.48-49. 
31

 SABC, Annual Report, 1985, p.70; SABC, Annual Report, 1986, p.74; SABC, Annual Report, 1988, 

p.50; D. P van Vuuren, Die SAUK se Televisiedienste, in J. B. du Toit (red.), Televisie – Skyn en 

Werklikheid, pp.113-114.  
32

 See Chapter II, p.53. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 172   

were consolidated into a multi-cultural channel called Contemporary Community 

Values Television (CCV-TV). In February 1994, National Network Television 

(NNTV) replaced TSS.
33

  

 

An interesting aspect of South African television was the relationship between the 

state broadcaster and the government. Before 1970, broadcasting matters fell under 

the administration of the Department of Posts and Telegraphs, and the SABC had to 

report to the Minister. But after 1970, and especially after the introduction of 

television, the broadcasting portfolio changed hands many times. In 1970, it was 

appointed to the Department of National Education.
34

 In 1979, the portfolio was 

handed back to the Department of Posts and Telegraphs, before falling under the 

Minister of Foreign Affairs and Information from 1980 to 1985. In 1986 broadcasting 

shifted position again: for the next two years, it was the responsibility of the Minister 

in the State President’s office entrusted with administration and broadcasting services. 

Over the next decade, broadcasting changed hands several times, between the 

Ministers of Information, Broadcasting and Cinema Industry; Home Affairs; National 

Education; and the Interior and Environmental Affairs. From 1994, the portfolio was 

once again under the administration of the Minister of Posts, Telecommunications and 

Broadcasting.
35

 In future studies of South African television, exploring this issue 

further may reveal a considerable amount about the place of television in the 

government’s policy, and how the government viewed and perhaps attempted to use 

the medium. It raises a number of interesting questions: why did the portfolio change 

hands so frequently, and to such diverse departments? Did the government not know 

what to do with and how to properly control broadcasting (and particularly 

television)? What (if anything) do these changes say about the priority given to the 

administration of broadcasting?  

 

From the start of South African television, the government had indeed attempted to 

keep tight control over the medium. According to Verna Vels, former Head of Youth 

                                                 
33

 SABC, ‘This is the SABC’. Internet:  http://vcmstatic.sabc.co.za/VCMStaticProdStage/CORPO 

RATE/SABC%20Corporate/Document/This_is_the_SABC_text.doc, s.a. Accessed: 2007-08-27. 
34

 See Chapter V, p.134, footnote 45.  
35

 SABC, Annual Reports, 1970-2006. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 173   

and Children’s Programmes at the SABC, the NP government kept a hawk’s eye on 

especially news and actuality broadcasts.
36

  

 

The SABC has been accused of being a direct propaganda tool of the NP government. 

At the Truth and Reconciliation Commission’s (TRC) inquest into the media and its 

role in supporting apartheid, it was found that the South African media had played a 

crucial part in reflecting and moulding public views. The SABC in particular, it was 

found, had shown a distinct bias towards the apartheid government, and its news 

bulletins had fostered the idea that apartheid was ‘natural and inevitable’
37

. Moreover, 

according to the TRC, the SABC was an ‘inciter of violence’, had willingly co-

operated with security forces, and had failed to report adequately on human rights 

violations committed during apartheid, most notably the death of Steve Biko in 

1977.
38

 

 

In terms of its programmes, the SABC for the first few years maintained a policy of 

using white people in white programmes.
39

 But during the 1980s, this racial policy 

became more lenient. In fact, already in 1979, the SABC started using Indian and 

coloured Christian ministers as regular presenters on the religious broadcasts with 

which SABC-TV/TV1 closed every night.
40

 In 1987, the children’s programme 

Pumpkin Patch became one of the first TV1 productions to use a non-white 

presenter.
41

 

 

However, it was only in 1993 that the SABC changed its policies and structures to 

such an extent that it reflected the country’s changing socio-political climate. After 

much deliberation and fierce dispute, the SABC’s first democratically elected board 

                                                 
36

 Personal Information: Verna Vels, Former Head of Youth and Children’s Programmes, Safritel, 

Johannesburg, 2003-08-23. 
37

 TRC, ‘Final Report, Volume 4, Chapter 6: Institutional Hearing: The Media’. Internet: 

http://www.polity.org.za/polity/govdocs/commissions/1998/trc/4chap6.htm, 1998-10-29. Accessed: 

2007-09-03. 
38

 TRC, ‘Final Report, Volume 4, Chapter 6: Institutional Hearing: The Media’. Internet:  

http://www.polity.org.za/polity/govdocs/commissions/1998/trc/4chap6.htm, 1998-10-29. Accessed: 

2007-09-03. 
39

 Personal Information: Verna Vels, Former Head of Youth and Children’s Programmes, Safritel, 

Johannesburg, 2003-08-23. 
40

 SABC, Annual Report, 1979, p.69. 
41

 Personal Information: Louise Smit, Producer of Children’s Programmes, Pringle Bay, 2003-09-01. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 174   

was announced in 1993.
42

 This board consisted of men and women, and included 

members from different races. Initially, Dr van Zyl Slabbert was chosen as chairman 

of the board, but he resigned soon after taking office. In August 1993, acting 

chairperson Ivy Matsepe-Casaburri was elected to officially take over from Slabbert, 

and she became the first black and first female chairperson of the SABC.  

 

For the next few years, the new SABC board strived to restructure the Corporation 

and to change it from a state broadcaster to a responsible, impartial public 

broadcaster.
43

 TV1, the former white channel, changed its ‘white face’
44

 in an attempt 

to become more representative of its viewers. New broadcasting policies were 

formulated to reflect and promote the cultural diversity of South Africa, particularly 

where language and religion were concerned. Where the SABC had formerly ascribed 

to policies of separate development and had only catered for Christian religious 

programming, the ‘new SABC’ would cater for all the major languages and religions 

in South Africa.
45

 On 4 February 1996, the SABC launched its new channels, SABC1, 

SABC2 and SABC3 to replace TV1, CCV-TV and NNTV. The racial bar between the 

services was lifted, and instead each channel had its own character and intended 

market.
46

  

 

In 1993, new broadcasting legislation
47

 provided for the creation of the Independent 

Broadcasting Authority (IBA), which was tasked with the regulating broadcasting 

activities and which would function independently from the State, the government 

and party politics. In this way, it was hoped that broadcasting would be regulated 

democratically, and not become a tool of state and government propaganda as it had 

in the past.
48

 In the same year, the Broadcasting Complaints Commission of South 

                                                 
42

 The first democratically elected SABC board consisted of: Dr Ivy Matsepe-Casaburri (Chairperson), 

Colin Hickling (Vice-Chairperson), Herman Bailey, Brigalia Bam, Fikile Bam, Leon Bartel, Anna 

Boshoff, Dr Erra Cilliers, Prof. Arnold de Beer, Dr Antonie Gildenhuys, Tshepo Khumbane, Dr Enos 

Mabuze, Prof. Fatima Meer, Billy Modise, Prof. Njabulo Ndebele, Bishop Winston Ndungane, Prof. 

Abram Nkabinde, Prof. Pieter Potgieter, Dr Gordon Sibiya, Sheila Sisulu, Dr van Zyl Slabbert 

(resigned), Franklin Sonn, Dr Ruth Teer-Tomaselli, Prof. Alex Thembela, and Prof. Christo Viljoen. 

SABC, Annual Report, 1992/1993, pp.4-5. 
43

 SABC, Annual Report, 1992/1993, pp.3-4. 
44

 SABC, Annual Report, 1992/1993, p.21. 
45

 SABC, Annual Report, 1994, pp.5-7. 
46

 SABC, ‘This is the SABC’. Internet:  http://vcmstatic.sabc.co.za/VCMStaticProdStage/CORPO 

RATE/SABC%20Corporate/Document/This_is_the_SABC_text.doc, s.a. Accessed: 2007-08-27. 
47

 President’s Office, No. 153 of 1993: The Independent Broadcasting Authority Act, 1993-10-18. 
48

 President’s Office, No. 153 of 1993: The Independent Broadcasting Authority Act, 1993-10-18. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 175   

Africa (BCCSA) was founded as an independent judicial tribunal to which members 

of the public could direct complaints against broadcasters. The BCCSA established a 

code of conduct with which all broadcasters had to comply. Both the BCCSA and the 

IBA (which was later replaced by ICASA, the Independent Communication Authority 

of South Africa) were products of the steps taken to make broadcasters democratic 

and accountable to the public.
49

 

 

New broadcasting legislation also provided for the creation of a free, independent 

broadcaster. In 1998 the channel was launched as e.tv. In the same year, Bop-TV was 

formally integrated with the SABC services after the former homelands were 

abolished. The channel ceased to exist in 2003. Also in 2003, the SABC became a 

commercial, limited liability enterprise, SABC Ltd, in which the state held 100%  

shares.
50

  

 

Despite the transformation of South Africa and its media, however, South African 

television has not been free from criticism. In 2005, for example, an episode of e.tv’s 

investigative journalism programme Third Degree was found to be imbalanced and in 

contravention of BCCSA’s code of conduct.
51

 And in 2006, the SABC once again 

came under attack for attempting to stifle opposition and freedom of speech, and for 

openly supporting the African Nationalist Congress (ANC) government.
52

 But the 

democratic structures put in place to keep broadcasting in line have played an 

important role in exposing such transgressions and in allowing criticism. 

 

4. Conclusion 

 

In the thirty years since its introduction in the country, South African television has 

developed from a feared and shunned ‘little bioscope’ to an accepted mass medium in 

                                                 
49

 BCCSA, ‘The BCCSA as an Independent Judicial Tribunal’. Internet: http://www.bccsa.co.za/, s.a. 

Accessed: 2007-09-03; ICASA, ‘About ICASA – Overview’. Internet: http://www.icasa.org.za/ 

Content.aspx?Page=17, s.a. Accessed: 2007-09-03. 
50

 SABC, ‘This is the SABC’. Internet: http://vcmstatic.sabc.co.za/VCMStaticProdStage/CORPO 

RATE/SABC%20Corporate/Document/This_is_the_SABC_text.doc, s.a. Accessed: 2007-08-27. 
51

 BCCSA, ‘Case No: 2005/38 e.tv - 3rd Degree - Programme not Balanced’. Internet: 

http://www.bccsa.co.za/templates/judgement_template_300.asp, 2005. Accessed: 2007-09-03. 
52

 See for example F. Haffajee, ‘Mail and Guardian Online: Inside the SABC Blacklist Report’. 

Internet: http://www.mg.co.za/articlePage.aspx?articleid=286556&area=/insight/insight__national/, 

2006-10-13. Accessed: 2007-09-03.  



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 176   

millions of homes. It has evolved from a state-controlled, racially-divided service to a 

diverse, multi-racial medium that, though not free of criticism, can be challenged and 

held accountable. It is a medium that has played an integral part in South Africa’s 

social, cultural and political life. There are many aspects of South African television 

that still need to be explored further in order to fully comprehend its history, nature 

and role as a powerful mass medium.  

 


