
SAJAH, ISSN 0258-3542, volume 26, number 1, 2011: 23-40

The effect of media law on selected Zimbabwean editorial cartoons during 
Zimbabwe’s 2008 harmonised general elections

Knowledge Mushohwe
Graphic Design, Nelson Mandela Metropolitan University 
Email: knowwleh@yahoo.com

Heidi Saayman Hattingh
Photography, Tshwane University of Technology 
Email: hmhattingh@gmail.com

Inge Economou 
Graphic Design, Nelson Mandela Metropolitan University 
Email: inge.economou@nmmu.ac.za

During the 2008 elections the Zimbabwean media laws had a direct impact on the way that editorial 
cartoonists expressed themselves. The study contextualises an understanding of the editorial cartoon 
as practised in an environment of freedom of speech and defined by the four categories identified 
by Press (1981) and Manning and Phiddian (2004), and delineates the effects of media law on the 
newspaper industry in Zimbabwe. We review four editorial cartoons reading the semiotic nonverbal 
communication and meaning principles as defined by Du Plooy (1996) according to the criteria: 
symbols/metaphors, exaggeration/distortion, stereotypes, caricature, irony, captions and background 
knowledge as developed by Fetsko (2001). A comparative analysis of the cartoons reveals that 
objectives and functions of the unmediated zimonline.co.za and mediated Herald newspapers are 
exactly the same. They are propagandistic representations of Zimbabwean politics that are more of 
an extension of political ideology than they are a reflection of the country’s socio-political landscape.
Key words: editorial cartoon, Zimbabwe media law, press freedom, censorship, Robert Mugabe

Die uitwerking van media wetgewing op geselekteerde Zimbabwese redaksionele spot prente 
gedurende die 2008 geharmoniseerde algemene verkiesing in Zimbabwe
Gedurende die 2008 verkiesings het die Zimbabwe media wette ‘n direkte impak gehad op die 
manier hoe redaksionele spot prent tekenaars hulself uitgedruk het. Die studie konteksualiseer die 
verstaan van die redaktionele spot prent, beoefen in ‘n omgewing waar vryheid van spraak heers, 
soos gedefinieer deur die vier kategoriee van Press (1981) en Manning en Phiddian (2004), en skets 
die uitwerking van media wetgewing op die koerantwese in Zimbabwe. Ons beskou vier redaktionele 
spot prente deur die uitlees van semiotiese nieverbale kommunikasie en betekenis beginsels soos 
gedefinieer deur Du Plooy (1996) en volgens die kriterium: simbole/beeldspraak, oordrywing/
verdraaiing, stereotipes, karikatuur, ironie, onderskrif en agtergrond kenis soos ontwikkel deur 
Fetsko (2001). ‘n Vergelykende ondersoek van die spot prente bring aan die lig dat doelwitte en 
funksies van die ongeredigeerde zimonline.co.za en die geredigeerde Herald koerante identies 
is. Hulle is slegs propagandistiese uitbeeldings van die Zimbabwe politiek en meer ‘n verlenging 
van politieke idiologieë, as wat hulle ‘n uitbeelding is van die land se sosio-politieke landskap.  
Sleutelwoorde: redaktionele spot prent, Zimbabwe media wette, sensuur, Robert Mugabe

In countries where freedom of speech is promoted the editorial cartoon is a platform for 
the cartoonist to push the boundaries of this freedom by exercising ‘a right to mock’ on 
the one hand, while on the other taking into consideration legal and ethical implications of 

misrepresentation. Cartoonist Linda Boileau (as cited by Colldeweih 1998: 48) maintains that 
“cartoons must have a bite to them, you’ve got to burn some ego, get the knife out now and then, 
because if you don’t, you’re just not worth your stuff.” Pulitzer award winner Michael Ramirez1 
concurs, “you’ve got to push the issue to extreme” (Langston 1998: 189). He adds that he feels 
“neither regret nor guilt about his work, even when some people find it offensive” (Langston 
1998: 189). 

	



24

Media laws protect the right to freedom of speech in the work of media personnel. In 
many countries of the developing world media laws are routinely redefined to curtail media 
personnel, leading to ‘one sided’ or ‘political propaganda’ in newspaper content. For example the 
proclamation of two media laws7 in Zimbabwe in 2002 led to the closure of several independent 
newspapers, including the largest independent daily in the country, the Daily News. In 2008 
when Zimbabwe held its general elections on 28 March, as well as the presidential run-off on 27 
June 2008, the country’s radio and television was in the hands of the government and the only 
source of locally produced printed independent news was the weekly newspapers, The Financial 
Gazette, the Zimbabwe Independent and the Standard. By 2008 Zimbabwean daily published 
news presentations were only available either in the state media or in a non-regulated online 
media, the latter created by former independent daily newspaper the Daily News staffers who 
had lost their jobs after the media laws in the country effectively resulted in the paper’s demise. 

In this paper we evaluate the possible differences in editorial cartoons published in 
zimonline.co.za, with no media restrictions, to those published in the state controlled newspaper 
The Herald during the 2008 general elections in the country. The zimonline.co.za editorial 
team were based in South Africa and not subjected to the Zimbabwean media laws. In order to 
simplify the study for the purpose of this paper only four cartoons commenting on the defending 
President Robert Mugabe have been considered. The significance of this comparison lies in the 
fact that the findings have the potential to highlight the impact of media laws that restricted 
freedom of speech during the 2008 election period on the content and roles of the editorial 
cartoon.

We proceed by firstly contextualising the understanding of the editorial cartoon as practised 
in an environment of freedom of speech2 and defined by the four categories identified by Press3 
in 1981 and further elaborated on by Manning and Phiddian4 in 2004, as well as contextualising 
the effects of media law on the newspaper industry in Zimbabwe. We continue by reviewing four 
editorial cartoons, reading the “semiotic nonverbal communication and meaning principles” 
as defined by Du Plooy5 (1996: 112-141) according to the criteria: symbols/metaphors, 
exaggeration/distortion, stereotypes, caricature, irony, captions and background knowledge as 
developed by Fetsko6 (2001). We conclude by comparing the analysis of the cartoons depicting 
Robert Mugabe published at Zimonline.co.za to those published in The Herald, state media 
publication, in order to determine the effect of media regulation on the editorial cartoon.

 
An understanding of the editorial cartoon as practised in an environment of freedom of 
speech

In the broadest sense, an editorial cartoon is described as being made out of two principal elements 
– graphic art and commentary (Zyglis 2003: 13). This definition is too broad and encompasses 
other forms of graphic art such as comics and illustration for advertising. Scholarly studies 
on editorial cartoons, or cartoons in general are a fairly recent phenomenon. Zyglis (2003: 
14) makes a distinction between editorial cartoons and other forms of graphic art by stating 
that, “a work of graphic art with commentary is an editorial cartoon only if its commentary 
conveys a distinct editorial message portrayed in a clever or witty manner”. Though the above 
distinction appears to detach the editorial cartoon from all other forms of graphic art, it is not 
without its shortcomings. Some sections of comic art have drifted into political subjects such 
that the distinction between them and editorial cartoons is hardly noticeable. However, Harrison 
(1981: 14) offers three elements that not only differentiate editorial cartoons from other forms 
of graphic art, but also stand out as the facets of the art that the ruling elite has had problems 



25

with since their inception. These include; “[the editorial cartoon’s] savage ability to depict in 
unflattering caricature; the ability to crystallize complex issues into a simple metaphor, and the 
cartoon’s availability, even to those who may not be especially literate or politically aware” 
(Harrison 1981: 14).

Press (1981), a prominent scholar in the field of editorial cartoons, identifies three different 
categories of editorial cartoons. He however concedes that one of them is too broad and requires 
further subdividing. Researchers Manning and Phiddian (2004) take up the challenge and 
establish an additional fourth category. Editorial cartoons can therefore be grouped into the 
four categories: 1 – descriptive; 2 – laughing satirical; 3 – destructive satirical and 4 – savage 
indignation.

The first category consists of the descriptive editorial cartoon. This is arguably the most 
neutral of all since it does little more than describe situation or events (Press 1981: 75), albeit 
with a little humour (Townsend, McDonald & Esders 2008: 8). It may well make readers laugh, 
but only in response to general humour rather than satire (Manning & Phiddian 2004: 27). It is 
a very basic form of comic commentary that makes comments on the affairs of the day, and its 
objective is to merely amuse readers while “their chief side effect is to naturalise the political 
process for the audience” (Manning & Phiddian 2004: 27). Because of this, they are consequently 
“especially suited to the expression of status quo viewpoints” (Manning & Phiddian 2004: 28). 
Manning and Phiddian (2004: 27) add that at one point or the other, all cartoonists draw this 
form of cartoon, “when they lack strong convictions about the subject they are working on” 
(Manning & Phiddian 2004: 27).

The second category comprises the laughing satirical editorial cartoons. These are most 
common in Western-style democracies. They have “a ‘corrective’ tone indicating that although 
the political system the cartoonist is commenting about is generally viewed as legitimate, there is 
need for reform and for the politicians and the powerful to modify their behaviour” (Townsend, 
McDonald & Esders 2008: 8). These editorial cartoons accept the legitimacy of authority, but 
point out whatever flaws are inherent in the system. They are the “checks and balances” of a 
democratic system and they “make it difficult for people to get away with abuses of common 
standards or morality, probity, and wisdom” (Manning & Phiddian 2004: 30). Press (1981: 75) 
adds: 

The cartoons are aimed at reform of administration rather than destruction of the system. They are 
the [sic] corrective in keeping politicians honest without chastising them severely. A kind of chaffing 
tone, with some bite suggests a message: ‘You have these faults and we wish you would reform but 
whether you do or not, we will still support and perhaps even like you’.

The destructive satirical editorial cartoon found in the third category is not as lenient as the 
laughing satirical cartoon. In fact it is ‘revolutionary’ and fails to accept the legitimacy of the 
political system about which they comment (Townsend, McDonald & Esders 2008: 9). They 
are not merely critical, but use language and signs bordering on contempt, radicalism and 
hate. Though in rare cases the satire may be harmless humour, it is mostly “hate [that] shines 
through, uncontrolled and slightly insane... since the drawing is meant to be cruel and to hate” 
(Press 1981: 76). Destructive satirical cartooning is clearly extremists’ views that “come out of 
revolutionary fervour or social despair” (Manning & Phiddian 2004: 30). Given the nature of 
the message in them, they are not widely distributed. “They tend overwhelmingly to circulate 
among the already converted”, therefore “seldom change minds, though they may strengthen 
revolutionary cadres in their convictions” (Manning & Phiddian 2004: 30). 



26

Editorial cartoons that depict savage indignation form the final category. This category is 
identified by Manning and Phiddian and adds to the categories formulated by Press. The two 
researchers argue that it is possible for an editorial cartoon to “express quite deep reservations 
about the established patterns of distribution of power and resources without hating the system 
and its minions or seeking their wholesome destruction” (Manning & Phiddian 2004: 29). They 
seek “revision of the world without demanding revolution” (Townsend, McDonald & Esders 
2008:8). “For savagely indignant cartooning, the legitimacy of the system and those who hold 
office is not the urgent issue” (Manning & Phiddian 2004: 31), but poorly handled national 
issues or scandals within the political system are. Issues and scandals such as the lies over the 
weapons of mass destruction in Iraq, the President Clinton sex scandals or the Jacob Zuma rape 
trial fit in this category. “The tone of these cartoons is more urgent and there is a sense that the 
issues covered are of great concern” (Townsend, McDonald & Esders 2008: 8), though “they do 
not propose a systematic solution to society’s ills” (Manning & Phiddian 2004: 30). The primary 
objective of these cartoons is “to say something like, ‘Whether or not most things are OK in 
this country of ours, this act/inaction is rotten. Any citizen of good faith needs to concentrate on 
fixing this plight’” (Manning & Phiddian 2004: 32). With savage indignation, “the cartoonists 
are expressing their alarm [for example] at the distribution of wealth and power and the urgent 
need for action on the issue at hand” (Townsend, McDonald & Esders 2008: 8). Manning and 
Phiddian however warn that if “done too persistently or predictably, savage indignation can 
descend into alarmist preachiness”, but if done well it has the ability to “provoke serious thought 
about the distribution of power, wealth and justice” (Manning & Phiddian 2004: 32). 

 
The effects of media law on the newspaper industry in Zimbabwe

Since the establishment of independence in 1980, Zimbabwe’s traditional newspaper media 
landscape has been dominated by strong state-owned publications (Moyo 2005). Shortly after 
independence the Robert Mugabe-led government bought the Argus Company of South Africa 
out of its controlling stake as the country’s main media group and initiated the setting up of 
a new company, Zimbabwe Newspapers (Zimpapers). Zimpapers inherited three newspaper 
titles, two dailies, The Herald and the Chronicle, as well as the weekly Sunday Mail. It added 
to the stable Kwayedza, a vernacular weekly newspaper in the early eighties, and several 
community newspapers through its affiliate, Community Newspapers Group (CNG). The 
creation of Zimpapers was a noble idea meant to keep the public informed about the country’s 
political and social landscape (Moyo 2005: 112). However, its independence was short-lived 
as government started to meddle in the day to day running of the company almost immediately 
after its establishment (Saunders 1991: 8). Moyo (2005: 113) points out that the interference led 
to a “peculiar type of journalism that avoid[s] confronting those in power”. The Government, 
by making part of the media its public relations department, narrowed the definition of the 
journalism profession and in fact gave itself the role of determining what was in the public 
interest. Since independence, and particularly during election periods, titles under Zimpapers 
deteriorated into propaganda mouthpieces, losing much of their credibility in the process (Moyo 
2005: 113). 

Perhaps not surprisingly, Zimbabwe did not have an independent daily newspaper until 
the launch of the Daily Gazette in 1992. Throughout the 1990s a number of daily Zimbabwe 
newspapers such as The Tribune and the Daily Mirror were established. Their impact and 
relevance in the country were minimal as their readership figures were low, compared to those 
of The Herald. The establishment of the Daily News in 1999 changed the print media landscape  
 



27

in Zimbabwe. The paper, characteristically anti-establishment, fared well against the 100-year 
old Herald, at times even out-selling it (UNESCO 2002).

The Daily News did not last long. The Public Order and Maintenance Act (POSA) bill 
was enacted on 10 January 2002 while the Access to Information and Protection of Privacy Act 
(AIPPA) was passed into law exactly three weeks later7. The Zimbabwe government maintained 
that the laws were meant to promote responsible journalism and greater accountability on the 
part of the media. Despite the government’s assurance that no malice was intended by the 
promulgation of the laws, most observers did not concur. On 14 September 2003, the state used 
the laws to shut down the Daily News leaving the country with only two state-owned daily 
newspapers, The Herald and the Chronicle. A United Nations report in 2005 lamented that the 
laws were “extremely restrict[ive]” while Balule and Kandjii (2004: 122-124) concluded that 
both AIPPA and POSA were “broadly cast”, “vague”, “unclear” and “notoriously subjective”, 
prohibiting legitimate criticism of both the government and the President and giving law 
enforcement agencies grounds for action against almost anything of a political nature which 
was published. 

The demise of the Daily News, however, led to the establishment of new online 
newspapers managed by Zimbabweans living outside the country. Zimbabwean journalists, 
most of them former Daily News staffers, used computer-based technology to inform readers 
and escape prosecution. Among the pioneers to venture into this new medium in Zimbabwe 
was Geoff Nyarota, former Daily News Editor-in-Chief, who started thezimbabwetimes.com, a 
United States-based online newspaper. Ex-managing editor Abel Mutsakani and former senior 
reporter Mduduzi Mathuthu formed zimonline.co.za in South Africa and newzimbabwe.com in 
the United Kingdom respectively. The new online newspapers were markedly similar to the 
defunct Daily News in both stance and content, hence more or less filling the shoes left vacant 
in 2003. Since the majority of the staff reporting online lost their jobs as a direct or indirect 
result of the Zimbabwe laws, their stance towards the status quo may possibly be linked to 
their discontentment with government action. Since they published online, and were in most 
instances based outside of Zimbabwe, these publications were not bound by Zimbabwean laws. 
The choice for daily printed news on Zimbabwe by Zimbabweans was between a dominant, 
regulated state media and a new, small but vibrant online media community. The following 
section investigates how the publishing of editorial cartoons in these two markedly different 
media sources under varying degrees of freedom in a vastly polarized country affected the 
editorial cartoonists’ approach to commenting on society during Zimbabwe’s 2008 watershed 
elections.

 
The analysis of editorial cartoons depicting Robert Mugabe during the 2008 election 
period in Zimbabwe

The intention of the following analysis is to review the selected editorial cartoons in the light of 
how they could possibly be read as a comment on newsworthy issues. It is not the intention of 
the authors to advantage a particular political point of view neither the standing of a particular 
electoral candidate. The analysis should therefore not be regarded as pertaining to the political 
standing of the authors. It needs to be kept in mind that in order to limit the scope of the 
study only one electoral candidate has been chosen as the subject being commented on in both 
publications namely Robert Mugabe’s portrayal in both zimonline.co.za and The Herald.



28

 
Figure 1 

Published by the zimonline.co.za newspaper on 17 April 2008 (Zimonline, 2008a).

The editorial cartoon, shown in Figure 1, was published by the zimonline.co.za newspaper on 
17 April 2008, about two weeks after the polling date in the Zimbabwe harmonized elections. It 
shows President Mugabe receiving a briefing from a member of the army regarding the outcomes 
of a particular mission. The mission, as made apparent by the text in the speech bubbles above 
the two figures, was to ‘rig’ the elections by secretly filling ballot boxes with votes to help swing 
the Presidential elections into Mugabe’s favour. At the time the cartoon was published, the 
election results were yet to be made public, yet the Zimbabwe Electoral Commission (ZEC), the 
independent body that ran the polls, had released a statement inviting competing candidates or 
their agents to present themselves for a recount of the ballots (Monster Sand Critics 2008). The 
editorial cartoon reflects concerns raised by the opposition figures and supporters. On 13 April 
2008, the Movement for Democratic Change (MDC) spokesperson Nelson Chamisa said (New 
Zimbabwe, 2008): 

We will not accept any recount because for us that is accepting rigged results. ZEC are in custody 
of the ballot boxes for two weeks and heavens know what they have done to the ballot papers. They 
might have stuffed them with their votes. 

The ‘might’ in the last part of his statement shows the assertions are only fears and not fact based 
on available evidence. The editorial cartoon is therefore more speculative than it is a reflection 
of Zimbabwe’s political developments. 

The text and language used in the composition gives the impression that Mugabe uses 
the army to tip elections in his favour. The speech bubble attributed to the soldier shows the 
recently completed act of electoral fraud as a calculated and deliberate task, sanctioned by the 
Zimbabwean leader, who reciprocates with words suggesting satisfaction with the progress 



29

made. The last two words attributed to President Mugabe, ‘this time’ alleges that the Zimbabwe 
leader is a ‘serial’ rigger of elections who has not participated in the act with the same character 
for the first time.

The irony provided by the composition is the suggestion that Mugabe who, as President, is 
supposed to adhere to strict moral and political codes has in fact gone beyond the laws governing 
democratic elections, not for the first time, to manipulate a democratic process in his favour. 
The editorial cartoon therefore depicts President Mugabe as a dishonest and cunning politician 
who intends to hold on to power at all costs, even against the wishes of his own people. The 
Zimbabwean army is reflected as a corrupt, convenient partner to Mugabe who is rewarded 
for all the dirty work with considerable wealth. Evidence of the army’s affluence is provided 
by the use of an indexical sign, the bulging stomach. The exaggerated soldier’s abdomen is a 
sign of living comfortably. It suggests abundance of wealth. In addition, the animated soldier’s 
face, aptly caricatured with large dark glasses suggests flamboyance. President Mugabe’s face 
is animated too, but the expression on the caricatured face points more to a happy reaction 
to the news he has just received than a reference to his personality. The composition uses the 
lone soldier as a metaphorical representation of the Zimbabwe army, implying that President 
Mugabe owes his continued stay in power to the uniformed forces.

Figure 2 
Published by the zimonline.co.za newspaper on 14 April 2008 (Zimonline, 2008b).

The editorial cartoon, shown in Figure 2, was published by the zimonline.co.za newspaper 
on 14 April 2008, two weeks after the polling date in the Zimbabwe harmonized elections. It 
shows President Mugabe dipping his hand into a cookie jar and grabbing one cookie labelled 
‘Presidential Elections’. The editorial cartoon effectively suggests that the Zimbabwean 
President orchestrated a deliberate plan to illegally and unconstitutionally retain political power 
that he had lost through the ballot box. Certainly, concern was raised with regards to the delay in 
the announcement of the presidential elections in particular – it took 34 days between the polling 
date and the official release of the result. The Zimbabwe Election Commission Chief Election 
(ZEC) Officer, Lovemore Sekeramayi insisted the delay was technical, as the commission 
had received ballots from the furthest and most remote areas in the country late. He urged 
the nation to “remain patient as ZEC... [went] through... [a] meticulous verification process” 



30

(Nyamagambiri & Munda 2008). The cartoon, by suggesting the delay automatically translated 
to electoral fraud without any evidence available in the mainstream media or any public forum, 
challenges the notion of free speech. The cartoon does not comment on current affairs, neither 
does it creatively ‘invent’ a scene to place a comment into context, rather, it suggests an event 
that is at odds with reality. The results that were released two weeks after the publication of the 
editorial cartoon confirm this. When official results were finally announced on 2 May 2008, 
Tsvangirai had 47.9% and President Mugabe 43.2%, results that both candidates accepted and 
they expressed their willingness to participate in a presidential run-off called by ZEC, as under 
the country’s laws, one has to receive at least 50+1% to be declared winner. 

Very short and precise text is used in the form of labels in the cartoon. The labelled 
cookies contextualize the ‘harmonised’ in the elections. It shows in addition to the presidential 
elections, parliamentary and senatorial elections were also contested. The lifting of one cookie 
labelled ‘Presidential Elections’ distinguishes it from the rest, and the use of the caption, ‘The 
Cookie Jar,’ as well as the attire and demeanour of the figure suggest the act by the Zimbabwean 
President is not that of ‘placing’ but ‘taking’. 

Metaphorical representations feature strongly in the editorial cartoon. The school/boy 
scout uniform is used as a symbol to suggest mischief, naivety and immaturity of the Zimbabwe 
leader, while ZEC is depicted as a cookie jar and the elections the cookies. The metaphors feed 
into the stereotypical representations suggested by the editorial cartoon. ZEC is presented as a 
powerless body open to manipulation and the elections as neither free nor fair as they are open 
to abuse. President Mugabe is depicted as a power hungry, immature leader willing to go to 
extremes to maintain his position as President. The irony in the composition is the childishness 
of President Mugabe, who only two months before had celebrated his 84 birthday. He is shown 
wearing clothes associated with children and also caught in the act of a child-like deed. The 
caricatured face of the Zimbabwe leader shows his age, with several lines punctuating it. The 
lines on his forehead, the low jaw line, the wrinkles on the lower part of the face, the white hair 
and the dropped eyes suggests that the figure is too old to act in the manner he is seen taking 
part in. The facial features however, appear to have been exaggerated to contradict the youthful 
appearance presented by his attire. 

 
 
 
 

Figure 3 
Published by The Herald newspaper on 23 April 2008 (The Herald, 2008a).



31

The editorial cartoon, shown in figure 3, was published by The Herald newspaper on 23 April 
2008. It refers to behind the scenes negotiations for a power sharing deal between the MDC and 
ZANU(PF). Zimbabwe is part of the regional body – Southern African Development Community 
(SADC). In 2008, SADC had 15-member states, namely Angola, Botswana, Democratic Republic 
of Congo (DRC), Lesotho, Madagascar, Malawi, Mauritius, Mozambique, Namibia, Seychelles, 
South Africa, Swaziland, United Republic of Tanzania, Zambia and Zimbabwe (SADC 2010). 
SADC noted the deteriorating relations between the two main Zimbabwe parties and in 2007, 
at a summit in Tanzania, the regional body appointed South African President Thabo Mbeki to 
mediate, as a way to “to promote dialogue of the parties in Zimbabwe” (My Broadband, 2007). 
The harmonized elections held in 2008 and the SADC guidelines that regulated them were 
agreements brokered at the talks (BBC 2008a). Though Zimbabweans went to the polls to elect 
new leadership on 29 March 2008, talks aimed at securing a political solution were taking place 
behind the scenes.

Major fallout occurred at the talks in April 2008 when Mbeki said, “there is no crisis in 
Zimbabwe”, a statement he later elaborated on by insisting he referred to the election situation 
and not the broader Zimbabwe situation (Msomi 2008). This resulted in Tsvangirai questioning 
the ability of the South African leader to broker a deal acceptable to the MDC. On 17 April, 
Tsvangirai stated without elaborating, “We want to thank Mbeki for all his efforts, but he needs 
to be relieved of his duty” (Msomi 2008). Tsvangirai suggested that then Zambian President, the 
late Levy Mwanawasa should replace Mbeki, declaring, “We have asked Mwanawasa to lead 
a new initiative due to the urgent situation in Zimbabwe [caused by] the violence, intimidation 
and changing electoral conditions” (Msomi 2008). The G88, a grouping of the most powerful 
states that include Britain and the United States, opposed Mbeki’s handling of the talks, 
suggesting that the South African leader was not putting enough pressure on President Mugabe 
for political reforms in Zimbabwe (Wintour & Elliott 2008). Yet, despite the reservations by the 
MDC and the Western countries, SADC refused to bow down to pressure and retained Mbeki 
as the mediator for the Zimbabwe talks. Zimbabwe’s government undoubtedly felt uneasy with 
Mwanawasa who had a year before had become the first African leader to voice strong public 
criticism of the government south of Zambia’s border, likening Zimbabwe to “a sinking Titanic 
whose passengers are jumping out in a bid to save their lives” (Muponda 2007). 

The cartoon’s composition, a metaphorical representation of the Zimbabwe talks, shows 
the main players in Zimbabwe’s political paradigm in a soccer field. Action has however stopped 
as the players, referee and onlookers listen to Tsvangirai. Soccer is the most popular sport 
in Zimbabwe and the placing of the politicians in a field helps contextualize the topic being 
discussed. Text is used to label the majority of those present, namely Mbeki, SADC league 
leaders, 2008 American President George W. Bush and then British Prime Minister Gordon 
Brown. Though two other figures are labelled MDC-T and ZANU(PF), the context in which 
they are presented suggests they are Morgan Tsvangirai and President Mugabe respectively. 
Tsvangirai’s speech bubble reflects his 17 April statement that suggests Mwanawasa should 
replace Mbeki. The repeated shouts of affirmation by the two Western leaders in the background 
reflect the supposed twinning of Zimbabwe opposition views to those of their alleged handlers.

The irony in the composition is provided by the treatment of one particular artifact – 
the soccer uniforms. Tsvangirai, Bush, Brown and Mwanawasa are depicted wearing similar 
uniforms. Mwanawasa in particular is being suggested as a replacement for Mbeki, seen wearing 
an impartial black uniform, yet appears as part of Tsvangirai’s team. The irony is extended to 
include the two western leaders that are seen to be also playing for Tsvangirai’s team. The ball 
is understandably big, exaggerated to suggest the magnitude of the issue facing the Zimbabwe 



32

leader. The two Western leaders in the background are depicted with exaggerated long noses, 
suggesting they are alien to the forum and subject being discussed. The exaggerated noses 
heighten the suggestion or sense of conflict caused by the interference by Western leaders on an 
internal issue that is being solved by fellow African leaders, and alludes to the familiar metaphor 
of ‘sticking one’s nose in when it does not belong’. The calmness shown by the Mbeki and 
Mugabe caricatures, juxtaposed with the animated portrayals of Mwanawasa and Tsvangirai, 
suggest that the appointed referee and one party (Mugabe) are ready for the talks that are being 
disrupted by a group coming to the negotiating field with bad intentions. As a result Mugabe, 
on the ball and with remarkably fitter physique in comparison to his rival, is seen as calm, 
physically fit and in control, while Mbeki is portrayed as a fair mediator. President Mugabe is 
depicted as quite young and almost innocent with ‘friendly’ big childlike eyes. Tsvangirai is 
viewed as a dishonest player seeking an unfair advantage in the negotiations; while Mwanawasa 
is seen as a willing participant in a charade plot to control Zimbabwe’s mediated issue. Bush and 
Brown are viewed as eavesdropping politicians openly meddling in Zimbabwe’s internal affairs 
to rid Zimbabwe’s political playing field of President Mugabe.

 
Figure 4 

Published by The Herald newspaper on 16 May 2008 (The Herald, 2008b).

The editorial cartoon shown in figure 4 was published by The Herald newspaper on 16 May 2008. 
It refers to a looming presidential run-off between President Mugabe and Morgan Tsvangirai 
scheduled for 27 June the same year. Zimbabweans went to the polls on 29 May 2008 to elect 
among others, the country’s president. Under new electoral laws, a presidential candidate could 
only be proclaimed winner if he/she received more than 50% of the votes. Failure by any of the 
four candidates to get 50+1% meant that the two candidates with the most votes – Tsvangirai 
and President Mugabe – had to contest a run-off election (BBC 2008b). The composition uses a 
racetrack as a metaphorical representation of the run-off. Similar to an athletics running track, 



33

the objective of the run-off was to determine one winner at the end of the race. The ‘athletes’ 
are depicted as ready and waiting in the official starting position, seemingly possessing similar 
physical attributes and ready to race. 

The major difference between the two candidates may be identified in the language and 
text employed in the editorial cartoon. A thought bubble above Tsvangirai’s head discloses 
the opposition leader’s opinions. He reflects on three factors that were supposedly in place to 
enhance his chances of winning the election, namely sanctions, BBC/CNN media onslaught and 
non-governmental organisations’ (NGOs)9 canvassing. 

Following a land reform exercise characterized by isolated but regular incidents of violence 
during the 2000 elections in Zimbabwe, Western countries, led by Britain, the former coloniser, 
led the European Union and United States in applying sanctions on Zimbabwe. The sanctions 
were said to be ‘smart’ or ‘targeted’, meaning that they only affected Zimbabwe’s ruling elite 
(Downer 2002). However, several Asian and African countries including China (Fin24 2011), 
Malawi (ZBC 2010), South Africa (Howden 2010), Namibia (All Africa 2011) openly opposed 
the sanctions, insisting they hurt ordinary Zimbabweans. 

Meanwhile, Tsvangirai and his party supported the move and the Western countries 
insisted they would only act otherwise on the insistence of the opposition party (All Africa 
2010). The British government also gave credence to ZANU(PF) accusations that the sanctions 
were less about punishing the country for human rights violations but more about effecting 
regime change in Zimbabwe. In 2004, then British Prime Minister Tony Blair told the House of 
Commons (Grebe 2010: 12): 

We work closely with the MDC on the measures that we should take in respect of Zimbabwe, 
although I am afraid that these measures and sanctions, although we have them in place, are of 
limited effect on the Mugabe regime. We must be realistic about that. It is still important … to put 
pressure for change on the Mugabe regime. 

Blair’s assertions challenge the view that imposition of sanctions on Zimbabwe were solely 
meant to address human rights issues in the country. Whatever the reason for their imposition 
however, there is little doubt that they gave Tsvangirai and his party an upper hand on the 
Zimbabwe political landscape, as restrictions placed on Mugabe and his close associates were 
not applied to the opposition. 

By the time Zimbabwe held its harmonized elections in 2008, Cable News Network (CNN) 
and British Broadcasting Corporation (BBC) had refused the privilege to report from Zimbabwe 
for seven years (Plunkett & Holmwood 2009), having been accused by authorities in the country 
of biased reportage against the government. The Zimbabwe government accused the two media 
houses and other foreign media of fabricating negative stories on Zimbabwe and blatant support 
for the opposition. Representatives of the foreign media showed their open sympathy for the 
opposition at a press conference in 2008 when MDC senior member erroneously pronounced 
Tsvangirai as the winner of the presidential election. They reacted to the claims with rapturous 
applause (Tran 2008). The two media houses CNN and BBC however continued to report on, 
and at times under cover from, Zimbabwe. Zimbabwean government claimed that news by 
foreign media on Zimbabwe was mostly inaccurate and without verification and asserted that 
the MDC and the foreign media were deliberate partners. This encouraged the notion that most 
of foreign media reports were fabrications meant to tarnish the government’s image and improve 
the opposition’s position (Maimbodei 2007, All Africa 2007, Tyehimba 2006).



34

The government also had reservations regarding foreign-funded non-governmental 
organisations (NGOs) accusing them of using a food distribution programme, which was 
under way at the time as a result of chronic food shortages, to solicit support for the opposition 
leader, Morgan Tsvangirai. President Mugabe, specifically referring to the presidential run-off 
alleged, “Food assistance is required, …[but] NGOs were cashing in on that and coming to you 
saying, ‘We are feeding you so don’t vote ZANU-PF, vote the MDC instead’” (AFP 2008). 
The government alleged that all of the above were orchestrated with the help and blessing of 
Tsvangirai. A Mugabe win in this instance and according to the cartoon would therefore be 
viewed as ‘honest’ and ‘sincere’. 

The words on the extreme right of the composition, taking the ‘athletes’ through the starting 
rituals but attributed to a figure outside the composition show the source is the controller of the 
race with the power to start it. This means they are coming from the regulator of the elections, 
ZEC. These words signify that the start of the race is imminent and reflect the time the cartoon 
was published. 

There is an interesting distortion of figures in the composition. Mugabe is depicted looking 
much younger than Tsvangirai, despite the fact that the Zimbabwe President, who was 84 in 2008, 
is 28 years older than his rival. In addition Tsvangirai’s face is highly animated, with numerous 
expressive strokes punctuating it. President Mugabe’s face on the other hand is depicted as 
spotless, making the 84 year-old leader look like a teenager. The caricatures and distortions feed 
into the stereotypical representations pronounced by the composition. Tsvangirai is seen as an 
anxious politician, not confident in his own abilities but counting on outside help to aid his win. 
The expressive lines on his face heighten the anxiety. President Mugabe is depicted as a calm 
and focused politician who keeps cards close to his chest. Unlike his rival, he is not immersed 
in deep thought; neither does he utter a word. He is portrayed as the perfect candidate, hence 
the idealized personality emphasized by the facial features. There is no sign of satire or irony in 
the composition. It is a somewhat serious presentation that is unusual for a government-owned 
newspaper to publish. It acknowledges the formidability of Tsvangirai’s challenge, though he is 
seen to have an unfair advantage. However, the cartoonist, perhaps prompted by the first round 
results that showed President Mugabe in second place for the first time in Zimbabwe’s political 
history gives the two rivals identical physical prowess but adds a slight advantage, to Tsvangirai. 

 
A comparison of the editorial cartoon as published in zimonline.co.za and in the state media 
publication The Herald

This section compares the mediated versus the unmediated publications in order to establish the 
possible impact of media regulation within the Zimbabwean context. The editorial cartooning 
evident in the Zimbabwean context is then reviewed as a possible category, as determined by 
Press (1981) and Manning and Phiddian (2004), in an attempt to place it within the broader 
context of editorial cartooning.

In figures 3 and 4 President Mugabe is depicted in the state owned newspaper The Herald 
as faultless, ideal and speechless. The editorial cartoons support the view that the current 
President is the only option to follow for the country’s future. The editorial cartoons prefer to 
present him quiet, avoiding ‘putting words into his mouth’, presumably lessening the chances 
of accidental ambiguity. In addition, President Mugabe is portrayed as a victim of his political 
rival, who is battling against unfair and mostly unethical odds against him. The presentation 
of President Mugabe by The Herald is logical, given that the ZANU(PF) government is the 



35

majority shareholder in the parent company that prints the publication. The role of the editorial 
cartoon in The Herald publication has therefore deteriorated into a propaganda mouthpiece. 

Online editorial cartoons seen in Figure 1 and 2 refer to President Mugabe as undesirable 
as the country’s president and, to a certain extent, a liability that Zimbabwe’s politics could be 
better off without. They portray him as an election cheat, questioning his credibility, and by 
extension, his legitimacy. President Mugabe is depicted as an unpopular aging leader desperately 
seeking to cling to power at all costs. He is accused in the zimonline.co.za editorial cartoons of 
being a manipulator using unethical methods to gain political power. The end result of the on-
line publication mirrors that of The Herald in that the real difference is that the roles are now 
switched and the disadvantaged of the regulated publication becomes the advantaged in the un-
regulated media. Both are therefore essentially propaganda mouthpieces for opposing political 
parties.

Zimbabwean editorial cartoons published in the two news sources are remarkably 
dissimilar to the general editorial cartoon forms. In the traditional sense, editorial cartoons 
should be “watchdogs”, keeping power-holders “honest” and “accountable” (Press 1981: 56–7). 
However, the selected Zimbabwe editorial cartoons generally align themselves with political 
movements. Instead of “stimulat[ing] the intellect” (Tunç 2002: 49), a role they should play, 
the selected editorial cartoons act as forms of political persuasion or propaganda. The regulated 
editorial cartoons published by The Herald, supports Mugabe’s candidature advancing his 
cause by depicting his as a simple politician ‘ready’ to fight for the position of president (see 
Figure 3 and 4). The zimonline.co.za editorial cartoons counter The Herald’s viewpoints by 
presenting Mugabe as an undesirable candidate with only his interests at heart (Figure 1 and 2). 
The main argument presented, and the principal idea stimulating the reviewed zimonline.co.za 
editorial cartoons, is the questioning of Mugabe’s’ credentials and his ability to hold the office 
of the presidency, while those editorial cartoons reviewed from The Herald endorse Mugabe 
and openly criticise his opponent Tsvangirai. The zimonline.co.za cartoons present a directly 
opposite view, one that criticises Mugabe and therefore essentially supports the oppositional, 
Tsvangirai’s campaign. The objective in both forms of publications appears to be that of 
presenting one political side as ‘good’ and the other as ‘undesirable’. There is also inherent in 
the editorial cartoons unproven arguments that are not supported by facts available at the time. 
Allegations that President Mugabe is an electoral cheat are not supported by objective reports 
from the period. However, the claims were started or repeated by political movements and 
therefore show that editorial cartoons were developed as a manifestation and reinforcement of 
political ideology. 

It is therefore observed that when trying to categorise the Zimbabwean editorial cartoon 
discussed in this paper it does not fit into any of the four specific groups suggested by Press 
(1981) and expanded on by Manning and Phiddian (2004). The descriptive editorial cartoon 
is “neutral” and “merely describe situations and events” (Press 1981: 75), while the laughing 
satirical cartoons category had editorial cartoons that accept the legitimacy of authority, but 
point out whatever flaws are inherent in the system (Manning and Phiddian 2004: 30). The 
online Zimbabwe editorial cartoons are similar to the destructive satirical cartoon category in 
that they are “revolutionary” but that “they do accept the legitimacy of the political system 
about which they comment” (Townsend, McDonald & Esders 2008: 9). By depicting Mugabe 
in a dark suit and being offered respect by a supposedly senior member of the army, the online 
editorial cartoon says, ‘though the Zimbabwean President is not our choice, we accept he wields 
enormous political power’. Editorial cartoons from both zimonline.co.za and The Herald do not 
depict savage indignation. They merely express and reinforce one-sided political ideology.



36

A possible new category for the editorial cartoon, termed ‘advocacy editorial cartooning’ 
can therefore be considered. An essential understanding of the Zimbabwean editorial cartoon 
indicates that this category reflects a specific viewpoint that is closely related to political 
movements. Other editorial cartoons that may fall into this category include those that support 
or campaign against war in such times, those presented by political parties in their publications, 
and cartoons used in political advertisements, especially those published during elections. 

 
Conclusion 

Zimbabwean editorial cartoons published in the two news sources display characteristics that 
cannot be placed within the general theoretical editorial cartoon categories defined in this paper 
(Press 1981; Manning & Phiddian 2004). In the traditional sense, editorial cartoons should be 
“watchdogs”, keeping power-holders “honest” and “accountable” (Press 1981: 56–7). However, 
the selected Zimbabwe editorial cartoons tend to align themselves with political movements. 
Instead of “stimulat[ing] the intellect” (Tunç 2002: 49), a role they should play, the selected 
editorial cartoon instead acts as forms of political persuasion or propaganda. The regulated 
editorial cartoons published by The Herald, a state-owned newspaper supported Mugabe’s 
candidature, helping his cause by depicting him as an uncomplicated politician ‘ready’ to fight 
for the position of President, displaying the tendencies identified in the theoretical descriptive 
category but not a complete fit due to the political propaganda present in the commentary. The 
zimonline.co.za editorial cartoons countered the state media’s viewpoints by presenting Mugabe 
as an undesirable candidate with only his own interests at heart displaying the tendencies 
identified in the theoretical laughing satirical category but once again not a complete fit due 
to the political propaganda present in the commentary. The main argument presented, and the 
principal idea stimulating the selected online editorial cartoons is the questioning of Mugabe’s’ 
credentials and his ability to hold the office of the presidency, while state media editorial 
cartoons endorse Mugabe while attacking his main rival in both compositions. Though the state 
media editorial cartoons essentially support President Mugabe’s candidature and dismiss that 
of opposition leader Morgan Tsvangirai, while the online cartoons present a directly opposite 
view, the objective on both sides appears to be that of presenting one political side as ‘good’ and 
the other as ‘undesirable’. There is also inherent in the editorial cartoons baseless arguments 
that cannot be supported by facts available at the time. Allegations that President Mugabe is an 
electoral cheat could not be support by objective reports from the period. However, the claims 
were started or repeated by political movements and therefore show that editorial cartoons were 
developed as a manifestation and reinforcement of political ideology. 

Possible reasons for zimonline.co.za mirroring the propagandist approach when commenting 
on the political situation, as reflected on in this study, could include: 1 – the cartoonists of the 
Daily News were previously exposed to or conditioned by the mediated form of commenting; 
2 – the zimonline.co.za cartoonists were biased against Mugabe as a direct impact of the Daily 
News’s closure due to restrictive media laws and 3 – the cartoonists were attempting to counter 
the biased favour shown to Robert Mugabe in The Herald.

As a result of the stereotypical representations in editorial cartoons from the two media 
sources, it may be concluded that the objectives and functions of the zimonline.co.za and 
The Herald newspapers are in essence the same. They are propagandistic representations of 
Zimbabwean politics that are more of an extension of political ideology than they are a reflection 
of the country’s socio-political landscape. 



37

Notes

1	 The Pulitzer Prize is the highest honour 
	 bestowed on journalists in the United States.  
	 The list of recipients includes editorial  
	 cartoonists. The Pulitzer website indicates that  
	 Michael Ramirez won the 1994 prize for “his  
	 trenchant cartoons on contemporary issues”  
	 (The Pulitzer Prize).

2 	 Both Britain and the United States are  
	 signatories to the Universal Declaration 	  
	 on Human Rights (UDHR), which guarantees  
	 the right to freedom of expression. Article 19  
	 of the bill says, “Everyone has the right to  
	 freedom of opinion and expression; this right  
	 includes the right to hold opinions without  
	 interference and to seek, receive and impart  
	 information and ideas through any media  
	 and regardless of frontiers” (British Council 		
	 2004: 1). In addition, the United States’ first  
	 amendment mentions that, “the government  
	 cannot control what is printed in newspapers...  
	 or offered online (Freedom Forum). Under  
	 the United Kingdom’s 1689 Bill of rights,  
	 “the Government cannot arrest any man  
	 because he disagrees with the Government’s  
	 policies” (BritsAtTheirBest).

3 	 Press’s The Political Cartoon (1981) is a  
	 definitive book exploring the meanings  
	 and roles of political/editorial cartoons in  
	 Western democracies.

4 	 In Censorship and the Political Cartoonist  
	 (2004), Manning and Phiddian identify  
	 categories of editorial cartoons and their  
	 possible role in a Western society.

5 	 Du Plooy deals with nonverbal communication  
	 and meaning in Communication and the  
	 Production of Meaning (1996), edited by Pieter  
	 Fourie.

6 	 William Fetsko developed the seven properties  
	 for editorial cartoon analysis as an educational  
	 package titled, Using and Analyzing Political  
	 Cartoons (2001). He says, “editorial cartoons…  

	

	 express opinions about very specific news  
	 events in the real world” (Fetsko 2001: 7).  
	 Fetsko’s properties are: symbols/metaphors,  
	 xaggeration/distortion, stereotypes, caricature,  
	 irony, captions and background knowledge.

7 	 Zimbabwe’s 2008 media laws AIPPA and  
	 POSA among other things makes it offensive  
	 for one to (Balule & Kandjii 2004: 122):

	 Publish or communicate a statement that  
	 is wholly or materially false with the intention  
	 or realizing that there is a risk or possibility of:

	 i) inciting or promoting public disorder or  
	 public violence or endangering public safety;

	 ii) adversely affecting the defence or the  
	 economic interests of Zimbabwe;

	 iii) undermining public confidence in a law  
	 enforcement agency, the prison services or  
	 defence forces of the country; or

	 iv) interferes with, disrupts or interrupts  
	 any essential service… Prohibits the publication  
	 of statements undermining the authority of the  
	 president or that are abusive, indecent or false  
	 about or concerning the president. 

8 	 The G8 is a grouping of eight of the world’s  
	 richest and most powerful countries. It was  
	 created by France in 1975 and has the United  
	 States, Britain, France, Russia, Germany, Japan,  
	 Italy and Canada as its members (The Telegraph  
	 2011).

9 	 Zimbabwe has several registered non- 
	 governmental organisations (NGOs) working  
	 in various disciplines, such as civic society, law,  
	 elections, food, health, labour, constitution  
	 and gender-related issues. However, following  
	 post-millennium food shortages in the country,  
	 most NGOs were forced to make food security a  
	 primary objective.

Works cited

AFP. 2008. Mugabe says NGOs used  food  
	 to help Zimbabwe opposition. 		   
	 Available: <http://afp.google.com/ 
	 article/ALeqM5ipmS2v5QlnLsHd0Ca 
	 E2nmlDFmupw>. Accessed: 30 May  
	 2011. All Africa. 2007. Zimbabwe:  
	 Minister blasts CNN, BBC. Available: 

	 <http://allafrica.com/stories/ 
	 200709280082.html>.  Accessed:  
	 30 May 2011.

All Africa. 2010. Zimbabwe: British  
	 Embassy Clarifies UK Position On  
	 Sanctions. Available: <http://allafrica. 



38

	 com/stories/201001260595.html>.  
	 Accessed: 2 April 2011.

All Africa. 2011. Zimbabwe: Namibia slams  
	 EU stance on Sanctions. Available:  
	 <http://allafrica.com/stories/ 
	 201102170242.html>. Accessed: 2 April  
	 2011.

Balule, B & Kandjii, K. 2004. Undue  
	 Restriction: Laws impacting on media  
	 freedom in The SADC. Johannesburg:  
	 Stubs Printing.

BBC 2008a. Mbeki’s ‘quiet diplomacy’  
	 doubted. Available: <http://news.bbc. 
	 co.uk/2/hi/africa/7335569.stm>.  
	 Accessed: 17 April 2011.

BBC, 2008b. Zimbabwe announces poll  
	 results. Available: <http://news.bbc. 
	 co.uk/2/hi/7380445.stm>. Accessed: 17  
	 April 2011.

BritAtTheirBest. N.d. The British  
	 constitution. Available: <http://www. 
	 britsattheirbest.com/freedom/f_british_ 
	 constitution.html>. Accessed: 25 May  
	 2011.

British Council. 2004. Freedom of expression  
	 and the media. Available:  <http://www. 
	 britishcouncil.org/governance-foe- 
	 booklet.doc>. Accessed: 25 May 2011.

Colldeweih, J. 1998. Linda Boileau, Frankfort  
	 State Journal. In Colldeweih, J and  
	 Goldstein, K (eds.). Graphic opinions:  
	 Editorial cartoonists and their art.  
	 Bowling Green, OH: Bowling Green  
	 State University Popular Press.

Downer, A. 2002. Australia Implements  
	 Bilateral Smart Sanctions Against  
	 Government of Zimbabwe. Available:  
	 <http://www.foreignminister.gov.au/ 
	 releases/2002/fa146_02.html>.  
	 Accessed: 19 April 2011.

Du Plooy, G.M. 1996. Visual Communication  
	 and meaning. In Fourie, P.J. (ed.).  
	 Communication and the Production of  
	 Meaning. Cape Town: Juta & Co, Ltd.

Fetsko, W. 2001. Using and Analysing  
	 Political Cartoons. Available: <http:// 
	 sharepoint.leon.k12.fl.us/civics/ 
	 Lists/Events/Attachments/3/Political_ 
	 Cartoons%201.pdf>. Accessed on 20  
	 April 2009.

Fin24. 2011. China urges west to lift Zim  
	 sanctions. Available: <http://www. 
	 fin24.com/Economy/China-urges-west- 
	 to-lift-Zim-sanctions-20110211>.  
	 Accessed: 9 April 2011.

Freedom Forum. N.d. The First Amendment  
	 Explained. Available: <http://www. 
	 freedomforum.org/packages/first/ 
	 curricula/educationforfreedom/ 
	 supportpages/L01- 
	 FirstAmendmentExplained.html>.  
	 Accessed: 25 May 2011.

Grebe, J. 2010. And They Are Still Targeting:  
	 Assessing the Effectiveness of  
	 Targeted Sanctions against Zimbabwe.  
	 Africa Spectrum, 45, 1, 3-29. Available:  
	 <http://hup.sub.uni-hamburg.de/giga/ 
	 afsp/article/viewFile/246/246>.  
	 Accessed: 15 April 2011.

Harrison, R. 1981. The Cartoon:  
	 Communication to the Quick.  
	 California: Sage publications.

Howden, D. 2010. ‘Lift Zimbabwe sanctions,’  
	 Zuma to tell Britain during his state 	  
	 visit. The Independent. Available:  
	 <http://www.independent.co.uk/news/ 
	 world/africa/lift-zimbabwe-sanctions- 
	 zuma-to-tell-britain-during-his-state- 
	 visit-1914303.html>. Accessed: 2 April  
	 2011.

Langston, T. S. 1998. Michael Ramirez,  
	 Memphis Commercial Appeal. In  
	 Colldeweih, J and Goldstein, K (eds.).  
	 Graphic opinions: Editorial cartoonists  
	 and their art. Bowling Green, OH:  
	 Bowling Green State University  
	 Popular Press.

Maimbodei, S. T. 2007. Zimbabwe: BBC lies  
	 exposed. Race and History. Available:  



39

	 <http://www.raceandhistory.com/ 
	 cgi-bin/forum/webbbs_config.pl/ 
	 noframes/read/2137>. Accessed: 30  
	 May 2011.

Manning, H & Phiddian, R. 2004. Censorship  
	 and the Political Cartoonist. Paper  
	 presented at the Australasian Political  
	 Studies Association Conference,  
	 University of Adelaide, 29 September  
	 – 1 October 2004. Available: <http:// 
	 www.adelaide.edu.au/apsa/docs_ 
	 papers/Others/Manning.pdf>. Accessed:  
	 18 December 2009.

Monster Sand Critics. 2008. SADC urges  
	 release of poll results, ZEC  
	 announces recount. Available: <http:// 
	 www.monstersandcritics.com/ 
	 news/africa/news/article_1399717.php/ 
	 SADC_urges_release_of_poll_results_ 
	 ZEC_announces_recount_Roundup>.  
	 Accessed 2 May 2011.

Moyo, D. 2005. The ‘independent’ press  
	 and the fight for democracy in  
	 Zimbabwe: A critical analysis of the  
	 banned Daily News. Westminster  
	 Papers in Communication and Culture  
	 (Special Issue). Available: < http:// 
	 www.wmin.ac.uk/mad/pdf/zim_art7. 
	 pdf>. Accessed on 2 May 2009.

Msomi, S. 2008. Give Mbeki the boot. Times  
	 Live. Available: <http://www.timeslive. 
	 co.za/thetimes/article14151.ece>.  
	 Accessed: 1 May 2011.

Muponda, J. 2007. Mwanawasa likens  
	 Zimbabwe to a ‘sinking Titanic’.  
	 Zimonline. Available:  <http:// 
	 www.zimonline.co.za/Article. 
	 aspx?ArticleId=1074>. Accessed: 11  
	 April 2011.

My Broadband. 2007. Mbeki to mediate  
	 in Zimbabwe crisis. Available: 	 
	 <http://mybroadband.co.za/vb/ 
	 showthread.php/70775-Mbeki-to- 
	 mediate-Zimbabwe-crisis>. Accessed: 7  
	 May 2011.

New Zimbabwe. 2008. High court orders  

	 ZEC to abandon recount. Available:  
	 <http://www.newzimbabwe.com/pages/ 
	 electoral236.18052.html>. Accessed: 20  
	 May 2011.

Nyamangambiri, S & Munda, T. 2008.  
	 Election authorities plead for more  
	 time. Zimonline. Available:  
	 <http://www.zimonline.co.za/Article. 
	 aspx?ArticleId=2972>. Accessed: 7  
	 May 2011.

Plunkett, J. & Holmwood, L. 2009.  
	 Zimbabwe lifts reporting ban on BBC  
	 and CNN after eight years. The  
	 Guardian. Available: <http://www. 
	 guardian.co.uk/world/2009/jul/29/ 
	 zimbabwe-bbc-cnn>. Accessed: 20 May  
	 2011.

Press, C. 1981. The Political Cartoon.  
	 Rutherford, New Jersey: Fairleigh  
	 Dickinson University press.

SADC. 2010. About SADC. Available: <http:// 
	 www.sadc.int/>. Accessed: 12 April  
	 2011.

Saunders, R. 1991. Information in the  
	 Interregnum: The Press, State and Civil  
	 Society in Struggles for Hegemony,  
	 Zimbabwe 1980-1990, Unpublished  
	 PhD thesis, University of Carleton.

The Herald. 2008a. (23 April). Editorial  
	 Cartoon. Harare: The Herald library.

The Herald. 2008b. (16 May). Editorial  
	 Cartoon. Harare: The Herald library.

The Pulitzer Prize. N.d. The Pulitzer  
	 Prizes. Available: <http://www.pulitzer. 
	 org/historyofprizes>. Accessed 20 June  
	 2010.

The Telegraph. 2011. G8: What is the Group  
	 of Eight?. Available: <http://www. 
	 telegraph.co.uk/news/worldnews/ 
	 g8/5723772/G8-What-is-the-Group-of- 
	 Eight.html>. Accessed: 20 May 2011.

Townsend, K. McDonald, P. & Esders, L.  
	 2008. Categories of editorial cartoons.  
	 Available:  <http://eprints.qut.edu. 



40

	 au/27686/1/c27686.pdf>. Accessed: 30  
	 May 2009.

Tran, M. 2008. Zimbabwe opposition:  
	 Tsvangirai has won presidency. The  
	 Guardian. Available: <http:// 
	 www.guardian.co.uk/world/2008/ 
	 apr/02/zimbabwe1>. Accessed: 4 April  
	 2011.

Tunç, A. 2002. Pushing the limits of  
	 tolerance: Functions of Political  
	 Cartoonists in the Democratization  
	 Process: The Case of Turkey.  
	 International Communication Gazette.  
	 64: 47. Available: < http://www.gaz. 
	 sagepub.com/cgi/content/ 
	 abstract/64/1/47>. Accessed: 16 March  
	 2010.

Tyehimba, R. 2006. Western Lies and  
	 Hypocrisy: How Zimbabwe  
	 Exposes Mainstream Media. Trinidad  
	 and Tobago News. Available: <http:// 
	 www.trinidadandtobagonews.com/ 
	 blog/?p=558>. Accessed: 30 May 2011.

UNESCO. 2002. 2002- Geoffrey Nyarota,  
	 Zimbabwe. Available: <http:// 
	 portal.unesco.org/ci/en/ev.php-URL_ 
	 ID=5713&URL_DO=DO_ 
	 TOPIC&URL_SECTION=201.html>.  

	 Accessed: 20 May 2011.

Wintour, P. & Elliott, L. 2008. G8 condemns  
	 Mbeki’s quiet diplomacy over  
	 Zimbabwe. The Guardian. Available:  
	 <http://www.guardian.co.uk/ 
	 world/2008/jul/07/zimbabwe. 
	 southafrica1>. Accessed: 20 April 2011.

ZBC. 2010. Sanctions hurting ordinary  
	 people: Wa Mutharika. Available:  
	 <http://www.zbc.co.zw/news- 
	 categories/top-stories/3273-sanctions- 
	 hurting-ordinary-people-au-chairperson. 
	 html>. Accessed: 12 January 2011.

Zimonline. 2008a. (17 April). Editorial  
	 Cartoon. Available: <http:// 
	 www.zimonline.co.za/Cartoon. 
	 aspx?ArticleId=6294>. Accessed: 15  
	 February 2009.

Zimonline. 2008b. (14 April). Editorial  
	 Cartoon. Available: <http:// 
	 www.zimonline.co.za/Cartoon. 
	 aspx?ArticleId=6294>. Accessed: 15  
	 February 2009.

Zyglis, A. 2003. The art of editorial  
	 cartooning. Available: <http://www. 
	 adamzyglis.com/images/thesis.pdf>.  
	 Accessed on 30 May 2009.

 
Knowledge Mushohwe graduated from Chinhoyi University of Technology in Zimbabwe, where 
he obtained a B. Tech (Honours) in Creative Art and Design, and is a final year M. Tech Graphic 
Design student with Nelson Mandela Metropolitan University in South Africa. He is also an 
editorial cartoonist with 12 years of experience in the field. Mushohwe has worked with, or for 
both state-owned and independent newspapers in the country since 1999, mainly as a cartoonist but 
occasionally as a Sub-Editor, Graphic Designer, Illustrator and Art Direction Consultant. His work 
has been published widely, including in the Daily News, the Daily News on Sunday, The Herald, 
the Sunday Mail, the Daily Mirror and the Financial Gazette. He is an editorial cartoonist with a 
Zimbabwean tabloid newspaper, H-Metro. Mushohwe is currently doing postgraduate research in the 
field of editorial cartooning.

Heidi Saayman Hattingh is currently busy with post-doctoral studies dealing with iconic images 
in South African social documentary photography at the Tshwane University of Technology. Her 
doctoral research concentrated on 1980s and 1990s South African ‘struggle photographers’ while 
her earlier postdoctoral work, hosted by Nelson Mandela Metropolitan University, reviewed 
contemporary post apartheid social documentary photographers. In 2009 she received funding from 
the American Council of Learned Societies as a fellow in their African Humanities Programme.

Inge Economou graduated from the PE Technikon (currently the NMMU) in Port Elizabeth with 
a BTech in Graphic Design (Cum Laude). She obtained her MTech degree at the Nelson Mandela 
Metropolitan University (NMMU), focusing on the historical-theoretical background to contemporary 
graphic design practices. She is a visual communication lecturer at the NMMU, where she is 
programme leader of the undergraduate course. Her more recent research focuses on facilitating 
social and environmental awareness in graphic design education and on visual plagiarism.


