
The Oxford History of South Africa: Censorship and SA historiography under Apartheid 

In the acknowledgements page to the second volume of The Oxford History of South Africa, 

published by Oxford University Press (OUP) in 1971 with Monica Wilson and Leonard 

Thompson as editors, a ‘Note’ mentioned that ‘[l]egal opinion’ had been solicited for Leo 

Kuper’s chapter on African Nationalism. The verdict was that the piece ‘infringed South 

African law’ through ‘references to books and articles dealing with African Nationalism, 

policy statements of the African National Congress, and statements by African leaders.’ The 

publishers and editors therefore decided to excise the chapter from the South African edition, 

but make it available internationally.1 

The South African edition therefore featured 52 blank pages where Kuper’s chapter would 

have been. As the historian Ronald Hyam noted, it was self-imposed, anticipatory censorship. 

It also extended beyond Kuper. Two other contributors apologised in their footnotes for being 

unable to cite the writings of three ‘banned experts, Professor H. J. Simons, Mr G. Mbeki and 

Mrs Helen Joseph.2  

The editors, publishers and authors received scant credit for their preemptive self-policing. 

Kuper was based in California, hence there was little risk to him, even if his was an 

inflammatory piece, which it wasn’t. Reviewers found it alternatively ‘quiet and dull’, with 

the self-censorship according it a notoriety it hardly deserved. For Hyam, the only discernible 

risk for OUP was subsidising a book that might be banned. It was a financial risk.3 

 

Therein lay the rub. In 1946 OUP’s sales office in Cape Town was upgraded into a 

publishing branch with the Educational Manager Leo Marquard tasked with bringing out 

‘special books … in the educational sphere.’ That stipulation was important. In the second 

half of the twentieth century OUP established an internal globalised ecosystem of knowledge 

production. It involved subsidising the academic, Oxford based Clarendon Press by profits 

that the London-based educational publishing wing generated through school textbook sales 

in Africa and Asia.4  

 

The Cape Town branch initially functioned as a microcosm of this larger system. David 

Philip, who was appointed educational publishing assistant in 1954 noted that under 

Marquard OUP South Africa published or initiated the publication of oppositional texts by 

liberal authors such as Alan Paton, Edgar Brookes, Monica Wilson, and David Welsh. These 

academic works were subsidised by educational publishing, for which a large market was 

emerging with the introduction of Bantu Education. This overcame a lack of opportunities in 

the white educational market in South Africa, owing to the apartheid government’s 

established preference for Nasionale Pers, Perskor and HAUM de Jager. Eighteen literary 

texts were by published by OUP in African languages between 1957 and 1963, mainly 

poetry, drama and fiction in Xhosa, with two Zulu texts and one of Sotho poetry.5  

 
1 ‘Acknowledgements’ and ‘Note’ in Monica Wilson and Leonard Thompson eds., The Oxford History of South 
Africa, II South Africa 1870-1977 (Oxford: Clarendon Press, 1971). 
2 Ronald Hyam, ‘Are We Any Nearer an African History of South Africa?’, The Historical Journal, Vo. 16, No. 3, 
1973, p. 616. 
3 Hyam, ‘Are we…’, pp. 616-17; James B. Wolf, review of The Oxford History of South Africa, Volume II, in Africa 
Today, Vol. 19, No. 2, 1972, p. 90. 
4 Caroline Davis, ‘Histories of Publishing under Apartheid: Oxford University Press in South Africa’, Journal of 
Southern African Studies, Vol. 37, No. 1, 2011, pp. 80, 82. 
5 Ibid., pp. 82-3, 85, 98. 



 

At the time, the apartheid government was creating a framework for systematic censorship as 

part of its escalating war with African nationalism. The Prisons Act of 1959 made it an 

offence to publish information about prisoners while the Sabotage Act of 1962 criminalised 

quoting or publishing prohibited persons.6 

 

On Marquard’s retirement in 1962 Philip was promoted to Editorial Manager, but in his nine 

years OUP published few oppositional books as censorship ramped up. The Publications and 

Entertainments Act of 1963 provided a framework for censorship on moral, religious, 

sociological or political grounds.  Philip claimed the OUP never submitted anything to the 

censorship board, but research by Caroline Davis has revealed that the branch’s Trade 

Manager, Fred Cannon regularly make such submissions. For example, in February 1964 he 

submitted a proof copy of Lewis Nkosi’s The Rhythm of Violence to the Publications Control 

Board. On being informed in March that ‘importation and circulation’ of the book was 

prohibited, he dropped the matter. Cannon's aim was to protect the all-important educational 

sales and he welcomed the new system as being more straightforward than self-censorship. 7  

 

The OUP continued to publish books by Marquard’s authors such as Alan Paton, whose 

biography of Hofmeyr appeared in 1964, and it also persisted with projects he had initiated, 

but it increasingly relied on London to publish books threatened with South African 

proscription. When the branch was barred from publishing Mary Benson’s biography of 

Albert Luthuli, Philip persuaded OUP London to publish it in 1964.8 

 

Philip acknowledged that black educational publications subsidised academic texts, but he 

justified it by the latter's oppositional nature, though this stance was riddled with 

contradictions. For example in The Oxford History of South Africa, which was edited in Cape 

Town but received the all- important cachet of the Clarendon Press imprint, volume one in 

1969 featured a famous prefatory declaration by Wilson and Thompson that ‘the central 

theme of South African history is the interaction of peoples of diverse origins, languages, 

technologies, and social systems meeting on South African soil.’9 This broke with most 

histories of the country which had adopted South Africa’s white population as their point of 

view and centre of interest, most recently in a 1968 publication, the C. F. J. Muller edited 500 

Years: A History of South Africa.10  

 

That said there was little interaction by peoples of diverse origins amongst the contributors to 

the Oxford History. Wilson and Thompson explained this by noting that ‘few’ Africans, 

Asians, or Coloureds in South Africa had unfettered opportunity for research and writing, and 

those who did were ‘for the most part occupied with other commitments’. 11 Similarly, the 

eight contributors to the second volume had all resided or had resided in South Africa, but 

none were black, coloured or Asian. Hence the financial structure of oppositional publication 

entailed redistributing profits gained from supplying Bantu Education to support tenured 

white academics.  

 

 
6 Ibid., p. 87. 
7 Ibid., pp. 87-9. 
8 Ibid., pp. 86, 88. 
9 ‘Preface’ in Monica Wilson and Leonard Thompson eds., The Oxford History of South Africa, I South Africa to 
1870 (Oxford: Clarendon Press, 1969), p. v. 
10 C. F. J. Muller ed., Vyfhonderd Jaar Suid-Afrikaanse Geskiedenis (Pretoria: Academica, 1968), pp. xiii, 489. 
11 ‘Preface’ in Wilson and Thompson eds., The Oxford History of South Africa, I, p. vi. 



By 1970 the Cape Town branch faced pressure to conform to OUP’s policy that branches not 

only become self-supporting but generate income for the press. Philip resigned over this to 

engage in anti-apartheid publishing through his own imprint David Philip Publishers from 

1971 to 2002. He took with him many OUP authors, including Paton.12 OUP’s net profit 

strategy also saw it vet books imported from Britain to ensure their acceptability to apartheid 

censors, while the 1970s witnessed a trend among multinational educational publishers 

including OUP to cease publishing texts critical of apartheid. OUP in London and Oxford 

accordingly began refusing oppositional titles from Southern Africa, even though they could 

have published them internationally. Their choice was again guided by a desire to protect 

their hold over the economically lucrative Bantu Education market.13 

 

The result was an effective closure of OUP's general and scholarly list to focus on Bantu 

Education publishing. In its perfected form the model saw profits garnered in the periphery 

used to support scholarly endeavours in the metropole, with the intellectual cachet of 

Clarendon Press publications boosting the attractiveness in the periphery of education 

textbooks bearing OUP's name.14  

 

The system remained in place despite changes to apartheid that reduced the need for such 

complicity. In a memoir of his student days at the University of the Witwatersrand (Wits) 

Clive Glaser has noted that by the late 1970s and 1980s government had begun opening white 

tertiary institutions to black students. He also observed ‘one of the curiosities of the apartheid 

state’, namely that it ‘allowed a remarkable degree of intellectual freedom in the historically 

liberal English-speaking universities’. This included standing aside as social science and 

humanities departments employed leftist and radical scholars. The result was that at Wits 

Marxist analysis was taught openly and students freely carried copies of books by Marx, 

Lenin, Althusser, and local radicals. Though banned to the public, the books were freely 

available in the university, where topics such as the history of political resistance were taught 

from a Marxist perspective.15  

 

OUP could have produced for this market but it stuck doggedly to its focus on serving Bantu 

Education, a policy that reaped rich commercial dividends. Between 1970 and 1984 the 

growth of the South African branch outstripped its nearest OUP competitor by more than 

twice.16  

 

In conclusion, thank you for the invitation to present at this launch. My previous work on 

historiography has focused on intellectual production in knowledge value chains,  but not so 

much on the economics of knowledge production and how that creates essentially neocolonial 

structures that in the South African case collaborated willingly with local censors.  

 

Beyond this complicity, the second area where I found complexity I was not expecting was in 

terms of the apartheid state's disposition. I am doing another paper presently on African 

historiography. If, as a humanist, you were to have attempted a battle of ideas against such 

regime ideologies as ujamaa from the University of Dar es Salaam in the 1970s, or authenticé 

from the University of Lubumbashi in the 1980s it would not have ended well for you. The 

 
12 Davis, ‘Histories of…’, pp. 92, 98. 
13 Ibid., pp. 88-9, 95. 
14 Ibid., p. 98. 
15 Clive Glaser, ‘Thompson on the highveld? Social history and humanist socialism in South Africa in the 1980s 
and early 1990s’, Social History, Vol. 45, No. 4, 2020, pp. 428-9. 
16 Davis, ‘Histories of…’, p. 96. 



apartheid regime’s willingness to countenance opposition from the ideological sciences - 

which is the substance of the industry that we humanists are involved in - is a curiosity that 

raises all sorts of interesting questions about the kind of a state it was.  

 


