China’s Media and Public Diplomacy Approach in Africa: Illustrations from South
Africa

Yu-Shan Wu

Foreign Policy Programme, South African Institute of International Affairs, Johannesburg, South
Africa; Department of Political Sciences, University of Pretoria, Pretoria, South Africa

Media engagement in Africa serves as a component of China’s contemporary public
diplomacy drive, which allows for deeper bilateral diplomatic and economic relations.
This paper provides the context and impetus that motivated Chinese state media
players to provide their own content and point of view since 2009. Whilst public
diplomacy is non-specific in that it seeks to achieve a wider enabling environment than
specific objectives, it is also oversimplified to employ a singular approach to such a
dynamic and changing continent. Rather, the case study of South Africa is used to
demonstrate the limits and potential of China’s public diplomacy engagement. This
paper also highlights the nature of South Africa-China relations and the South African
landscape as defining factors that affect the way China to engage meaningfully.

Keywords: public diplomacy; media; China; South Africa; case study

Introduction®

China’s presence in Africa is the outcome of an ever-evolving engagement, culminated from
its own developing foreign policy as well as response to the global and continental dynamics
at play. Particularly in the 21*" century, China is aware that it cannot disengage from the
world’s issues and is shedding its low profile status by increasing engagement with
developing countries (Kurlantzick, 2007, p.224)

More specifically, since the late 2000’s, China is seeking to demonstrate itself as a
responsible rising power by showing explicit interest in public diplomacy? influencing public
attitudes on foreign policy decisions (Bolewski & Rietig, 2008, p.90). There currently exists a
range of public diplomacy instruments that have been utilized to shape China’s image in
Africa, such as the establishment of Confucius Institutes abroad, scholarships, and academic
and think-tank exchanges. The China economic development narrative also adds to a
favourable image amongst African leaders, who are facing their own development
crossroads. All such aspects provide a snapshot of China’s approach and perspective towards
the world.

A recent feature of China’s public diplomacy is its media engagement in Africa,
necessitated by the information age and the need for active communication; as well as the
realization that the China story was being told through the lens of third party voices and who
would not take responsibility in portraying China’s point of view (Latham, 2009, p.32).
Moreover, it is generally recognized that there exists a gap in public perceptions when
contrasted with the rapidly increasing economic relations and regular contact between
policymakers. In turn, China has utilised its own media platforms in order to engage
audiences in strategically important regions.

Still, continental and national dynamics are concurrently unfolding along China’s
outreach and could potentially impact how its engagements are translated and received,;
indeed Geldenhuys (2012, p.31) confirms that the pattern of interaction between nations is
essentially determined by both identities



This paper will provide insights into China’s developing public diplomacy through its
media engagement in Africa. Moreover, it will start to shed light on the complexities of
translating overarching strategies into context specific situations, in this case South Africa,
which raises broader possible factors that affect linear impact. Factors, for example, include
the nature of bilateral relations; the type of public diplomacy engagement the recipient milieu
warrants and lastly, the complex formation of South African perceptions towards China.

South Africa is by no means symbolic of China public diplomacy in Africa, as each
country has its own unique socio-historical context and relationship with China. However,
South Africa is one instance of a complex environment that China is learning to navigate.
Whilst China began establishing formal links with the continent since the 1950’s, diplomatic
relations with South Africa was established in 1998 - after South Africa’s political transition
from apartheid (and global isolation) to democracy in 1994 and following intense internal
debate over the ‘two Chinas’ question. ® Still, party-to-party links through China’s support for
South Africa’s liberation struggle — that includes the African National Congress (ANC) and
South African communist Party (SACP) - has forged a historical foundation for relations
(Alden & Wu, 2014; Le Pere & Shelton, 2007;).

Contemporary relations have deepened over a relatively short period of time that
includes forging a comprehensive strategic partnership in 2010 and close diplomatic
engagement on multilateral platforms such as the Brazil, Russia, India, China and South
Africa (BRICS) grouping. However, exploring the China-South Africa link also signifies the
complex relations between developing powers. Despite the progressive high-level links and
that South Africa is home to the largest Chinese community in Africa, there remains a lesser
degree of public engagement on the relationship as well as occasional criticism on the
relationship from South African civil society. There are even paradoxes within South Africa’s
contemporary media industry. On the one hand, cultural products are usually originated from
“an imperialistic global media industry”; on the other hand, South African media spreads the
cultural contents from countries outside of Africa to their own country (Teer-Tomaselli,
Wasserman and & De Beer, 2007, pp. 136). Moreover, domestic inequality exists in access
and production of media flows (Teer-Tomaselli et al., 2007).

Against this backdrop, the present paper explores the complexities and possibilities of
China’s media public diplomacy in South Africa. It is demonstrated that seeking to influence
target audiences is a haphazard process that is determined by a range of engagements, and
exists in parallel to domestic-driven factors and circumstances.

China’s media engagement in Africa: from infrastructure to public diplomacy

Media engagement

A country’s outreach, set by its national interests, communicates a reflection of their
intentions and own internal circumstances. This is true for China’s early media engagement
in Africa. Following the 1955 Bandung Conference between Asian and African countries,
China’s media links (1950’s-70’s) supported its ambitions to establish diplomatic relations
with newly independent African states and garner ideological support from Africa under the
context of the Cold War (Wu, 2012, p.11). While in the 1980’s-1990’s, China sought to
repair its international image, reinforce its formal political ties and engage important regions
in the world as it opened to the world (Wu, 2012, p.11).

As relations evolved, so has the nature of China’s media engagement on the continent
to include an increasingly multifaceted approach. The progression of China media
engagement on the continent can be witnessed along the formalized platform of the Forum on
China-Africa Cooperation (FOCAC). * Between the official launch of the forum in 2000 and
the second in 2006, there was a wide range of media engagements that focused



predominantly on media infrastructure (for example in 2000, Xinhua provided satellite
equipment for a television station in Uganda; in 2004 China assisted Gabon in building its
national broadcast station) (Wu, 2012, pp.13-15).

By the 2006 FOCAC Beijing Summit, the China-Africa relationship significantly
expanded as high-level exchanges which included Africa tours by the Chinese Foreign
Minister, Premier and President (Zheng, 2010, pp.273). Beijing also published the China’s
African Policy document on China’s role in Africa, where media co-operation was explicitly
outlined:

China wishes to encourage multi-tiered and multi-formed exchanges and cooperation
between the media on both sides, so as to enhance mutual understanding and enable
objective and balanced media coverage of each other. It will facilitate the communication
and contacts between relevant government departments for the purpose of sharing
experiences on ways to handle the relations with media both domestic and foreign, and
guiding and facilitating media exchanges (Zhu, 2006)

As a result, China’s media engagement incorporated a range of exchanges with African
journalists such as the Sino-African Cooperation Forum (SACF) in 2006.In the same year,
the Third Workshop for African Journalists was held in Beijing, where 42 journalists learned
about China and its Africa policy - as well as visited Chinese media outlets (Forum on China-
Africa Cooperation, 2006). These exchanges emphasize respective journalism approaches
and media philosophies, apart from infrastructural support.

Three years later, at the 2009 FOCAC Summit held in Sharm el Sheikh (Egypt), both
previously mentioned media engagements were formalized by the pledge to involve Chinese
communication enterprises in building African communication infrastructure, as well as
reinforcing exchanges between officials and media workers (Forum on China-Africa
Cooperation, 2009). An example was highlighted during a discussion with a former
secretary-general of the South African National Editor’s Forum (2014) on the exchange
between South African and Chinese journalists. The latter group visited South Africa in
2008; and the following year, the South African’s (along with other African senior writers)
were invited to visit China in 2009.

By 2012, media relations reaffirmed the importance of people-to-people contact on the
agenda. For instance, during FOCAC V (2012), Beijing proposed a ‘China-Africa Press
Exchange Centre’ in recognition that few journalists based in China are of African origin
(Alden, 2012). A representative from China’s Ministry of Foreign Affairs (2012) had stated,
during a seminar at the China Foreign Affairs University, that the intention was to establish a
centre where African journalists could stay, observe and report on China. Similarly during a
2013 seminar on China-Africa Media Cooperation in Kenya, the Chinese ambassador (Liu,
2013) reiterated a warm welcome to African media setting up offices in China.

Increased interest in content provision and foreign public engagement
Parallel to the formalised China-Africa media links is China’s wider interest in public
diplomacy. For Joseph Nye, successful public diplomacy is synonymous with soft power, the
ability to obtain outcomes through attraction rather than coercion (Nye, 2008). Both concepts
recognise the successful influence of publics begin with the communication of values, culture
and ideology (Snow, 2009, p.3).

China’s interest in institutionalising soft influence through media has been necessitated
by response to a culmination of national and global developments.

On a domestic level, Sun (2010, p. 58) points to the experience of the 2008 Beijing
Olympics as precipitating the need to consolidate diverging domestic and global perspectives
on China. China sought to use its hosting of the Olympics — and the worldwide attention — to

3



portray its positive rise (Budabin, 2011, p. 140). Yet concurrently, and much to Beijing’s
surprise, foreign activists used the maximized media attention on China to criticize its links
with Sudan and its passive stance on the Darfur crisis since it had begun in 2004. One
example was Mia Farrow’s 2007 opinion piece titled ‘Genocide Olympics’, published in the
Wall Street Journal. Media headlines also pointed to China’s internal ethnic tensions at the
time (Ding, 2008, p. 294).

More specifically is the concern over prevailing ‘China in Africa’ narratives told by
third party newsmakers characterising China’s engagement as “grabbing land, extracting
resources and neo-colonialism [force] in Africa” (Chen, 2013). This further necessitated the
need to respond to such criticism and address possible cultural differences and
miscommunication points that could further impact relations.

While the importance of mind over force has historically featured in Chinese political
culture®, the global information age has altered the conditions of influence. Power is
increasingly intangible and the role of media (and communication technologies) in public
diplomacy is increasingly acute (Nye, 2002). A simple broadcast can reach across
geographical barriers, into the most intimate physical spaces of the audience. Media are not
only easing the job of public diplomacy, but have also become globally recognised as
influential institutions as well. Moreover, if information is power, then the world’s population
is increasingly accessing that power (Nye, 2008, p. 99).

Indeed public communication for the interest of foreign policy is not unique to China.
While there is a long history of public diplomacy through media dating as far back as the
1930’s (as is the case of the British Empire Service), 21% century public diplomacy is a
salient political communication issue, seemingly due to the context of September 11, 2001. In
an increasingly globalised world, previously side-lined countries are also taking interest in
media and public diplomacy. For instance, the international news media’s inaccurate reports
on France’s policy initiatives prompted the French government to start its own 24-hour news
service (Olander, 2010). In December 2006, France24 was launched to convey French values
and perspectives in French, English and Arabic. Other governments have also made inroads
in the global news market. For example, Iran’s international English news channel, Russia
Today (RT), Euronews (a consortium of public service broadcasters) and La Nueva
Televisora del Sur (teleSUR), a media outlet based in Venezuela with some Latin American
governments’ support. Last but not least is the Qatar-based Al Jazeera, a symbol of the
Middle East’s rise and a leading contender to major news services. In contrast to the financial
difficulties that traditional news players have faced since the 2008 economic crisis; and in
turn curbing their activities - such as the 2013 closure of the Greek broadcaster, Hellenic
Broadcasting Corporation (ERT), whose three TV channels and radio stations, helped link
and inform the global Greek diaspora. These developments became so prevalent that Hillary
Clinton remarked that the new diplomatic battlefront is the progressively “crowded field of
state-financed satellite television news”, in recognition that much of the US media drive was
dominated by commercial imperatives (Massey, 2011), resonating that global politics is also
based on a contest over credibility.

Against this backdrop, at the 50™ anniversary of the establishment of China Central
Television (CCTV) in December 2008, the propaganda chief of the Chinese Communist
Party (CCP), Li Changchun, made note that Chinese media should strengthen their
communication capacity internally and globally (Sun, 2010, p. 54). China thus sent its state
media players - CCTV, Xinhua News Agency, China Radio International (CRI) and China
Daily - abroad in 2009 to provide its own perspective on China and the world. By 2011, it
was stated that Chinese media who targeted overseas audiences would receive more
investments (over the next decade), in order to ‘present a true picture of China to the World’
(China Daily, 2011).



The heightened interest in providing China’s view via content and programming, as
well as the establishment of local bureaus, was extended to the African continent. 2012 was
the point at which China’s media presence in Africa became most visible. For example,
during January 2012, CCTV Africa’s broadcast centre was launched in Kenya (a base where
other international news players are present) with the intent to provide African focussed news
and perspectives (http://cctv.cntv.cn/Im/cctvafrica/01/index.shtml).

As noted by CCTV’s president, Mr Liang Xia Tao, the purpose in Nairobi is to expand
‘English and Chinese broadcasts with footage from the continent to China, Africa and the rest
of the world’ (Burning Splint, 2011). The centre also complements networks in other central
locations in London, Washington DC, and Moscow that together add to a wider China
narrative in the world. Moreover in December 2012, the China Daily Africa edition was
launched; a weekly paper that publishes on China-Africa ties (with a different theme each
edition) as well as contributions from Chinese, African and international commentators.

By hiring and including views of local journalists and personalities as well as
international commentary, these media players are adopting subtle strategies commonly
practised by global media players. Such drives express China’s interest in competing as a
global news player. In fact, during October 2013, CCTV hosted a forum with its partners to
discuss promoting its brand and competitiveness in the world (Wang, 2013). There also
appears to be recognition of global communication trends and the imperative of
‘communicating with’ versus ‘broadcasting to’, for example CCTV Africa established its
own Twitter account (@cctvnewsafrica).

From the Global to the Local Level: the South African case

What the China media drive in Africa reveals is interest in utilizing media instruments as
strategic communication tools. However the use of global news media to achieve public
diplomacy objectives, also suggests the blurred boundary between what constitutes
government and commercial imperatives — as both are seeking audience attention for
respective reasons.

The trend of government interest in reaching out to publics raises important questions.
‘Soft” influence is traditionally perceived as reliant on the inherent attractiveness of people
and culture. Nevertheless, while increased government motivation and capital can bring
dispersed publics closer, they can only act as catalysts (Wu & Alden, 2014). Rather, there are
parallel trends and intervening factors that affect how communication is translated at a
country-specific level. Therefore, by exploring the South African case, it becomes apparent
that China’s media and overall engagement is more nuanced than monolithic.

Context: The China-South Africa Relationship

Since 1994, the African National Congress (ANC) has remained the ruling party in South
Africa to present, allowing relations to progressively deepen, albeit to varying degrees across
each presidency (Sparks, 2011, p. 14; Alden & Wu, 2014, pp. 8-9). The relationship is
considered unique when considering its range, like willingness to cooperate at a continental
level (like socio-economic development and peace and security issues) and the coordination
of positions on multilateral platforms (specifically the UN Security Council, FOCAC,
BRICS, G20 and generally pushing for a more equal international political and economic
structure) (Alden & Wu, 2014, p. 15). South Africa is also the African co-chair of FOCAC
(2012-2018) and hosted the FOCAC VI summit in December 2015.

Two-way trade has also steadily risen to a point where China has consecutively
remained South Africa’s largest trade partner since 2009 (Tian, 2013, p. 7). While there have
been concerns over the trade imbalance between South Africa and its primary trade partners
(such as China), South Africa is also one of China’s main foreign direct investment (FDI)

5


http://cctv.cntv.cn/lm/cctvafrica/01/index.shtml

recipients. This suggests that China’s investments do not only target resource driven African
economies but diversified economies as well (Carike, Elsabe & Henri, 2012, p.11589). At the
same time South African firms have enjoyed a degree of success in China and are a regional
force to reckon with, playing in direct competition with Chinese investments on the continent
(Alden & Wu, 2014, p. 18). Apart from the burgeoning diplomatic and economic links is the
less uniform interaction at the public level; what Park and Alden (2013) describe as the
‘downstairs’ element in South Africa — this includes the largest (and mixed) population of
Chinese migration on the continent, strong labour unions and a vocal civil society.

The direction of this relationship (and influence on China’s approach) is impacted by
the very fact that South Africa is characterised as a ‘mature’ market with relatively
established institutional structures and laws that are strict towards foreign investment (Alden
& Wu, 2014, p. 18). Moreover, the South African media environment is itself complex. Apart
from the occasional development that has negatively impacted freedom of expression, media
and information is generally diverse — in terms of numbers of newspaper, radio and
community television stations; close to 100% mobile subscribers and rising Internet users
(African Media Barometer, 2013, p. 10). Still, domestic media flows as well as the nature and
structure of South African media appears to perpetuate national inequalities (Teer-Tomaselli
et al., 2007, p. 137). Thus, China’s media engagements and wider public diplomacy interests
could also be affected by such a complex landscape.

Unravelling a complex media engagement

China’s media presence in South Africa appears to serve multiple purposes ranging from
public diplomacy instruments (as noted previously) to companies providing products and
services to entities seeking investments (see Table 1 Illustrating examples of China Media
engagements in the South Africa, 2013-2014).

The general presence of China’s media houses responsible for public diplomacy is not
as prevalent to the South African public eye as one might think. In reality, the CCTV
channels (CCTV-4 the Chinese language channel and CCTV News, where CCTV Africa is
broadcasted) are accessible through subscription to the Digital Satellite Television (DStv)
service — South Africa’s primary Satellite TV service provider (Gorfinkel, Joffe, Van Staden
& Wu, 2014, p.84). However, due to the cost of subscriptions (for example DSTV’s Premium
service of 130 channels costs about US$ 64 a month) it means that the main viewers are from
upper-income households and even then, access does not equate to viewership of all the
channels (Gorfinkel et al., 2014, p.84). Meanwhile, China Daily disseminated information in
2013, on its Africa weekly edition’s print and distribution operations where it was revealed
that 5,300 of the total 20,000 are distributed in South Africa. Still, distribution has yet to be
publicly accessible, noting the dissemination of the weekly is targeted towards embassies,
think tanks, universities, financial institutions and international organizations.

According to discussions with a South African journalist in 2012, such media players
are likely aware of their limited presence in South Africa as they have actively opted to
establish their bases in other strategic locations like Kenya, where other global media
players’ and institutions’ (such as the United Nations Africa headquarters) head offices are
located. For instance, CCTV Africa’s broadcast centre was set-up in Nairobi, Kenya in early
2012 and China Daily’s Africa edition launched in Kenya as well in November 2012. Instead,
Chinese media in South Africa appear to be represented through bureaus that feed into larger
programing (i.e. CCTV Africa receives content from its bureau in South Africa) rather than
run their own dedicated programming. Moreover, there are differences between Chinese
media that operate for English speaking and global audiences (like China Daily or CCTV
News channel); the Chinese media representatives (like People’s Daily or Xinhua) who are
present to report back to audiences in China or the newspapers that serve the local Chinese



Table 1. lllustrating examples of China Media engagements in South Africa (2013-2014)

Type of Chinese  media Summary
Engagement Entity
Investment StarTimes The struggling South African pay-tv operator (owned by the local On

Digital Media), TopTV, underwent a business rescue plan due to
financial difficulties. As a result the Chinese broadcaster StarTimes
acquired a 20% stake (the maximum percentage permissible under South
African broadcasting laws) in TopTV, now rebranded as Starsat.

The transaction provides the Chinese company a foothold into one of
Africa’s most sophisticated pay-tv markets

Content China Daily The drive to provide content on the China-Africa relationship and
perspectives is extended to the South African public on 28 June 2013.
China Daily Africa edition is believed to use the same distribution
networks as the Financial Times (who announced they will stop their
local print-run in South Africa). It will print about 5000 copies for the
South African market.

Investmentand  Unknown The Sekunjalo Consortium purchased Independent News and Media (the
cooperation Chinese largest owner of South Africa’s English-language newspapers) - from
consortium Irish majority shareholding. It is said a Chinese Consortium has part

funded the purchase. Moreover there is possibility of a further
investment of 20% by the Chinese Consortium to ensure there is enough
capital to reinvigorate existing newspaper titles, for a digital strategy and
an African growth strategy.

There was speculation of ownership by CCTV, CADFUND and/or China
Development Bank — but still no official announcement has been made.
In December 2014 - during South African President Jacob Zuma’s state
visit to China — it was reported that CCTV and Independent Media
signed a partnership agreement to create a new media platform for the
continent, in order to showcase Africa’s development.

Products/ Huawei Huawei launches its Africa-only smartphone and its flagship smartphone
Services and the P6 to compete with Samsung and Apple. The company also started
Technology providing services to mobile customers by launching its first call centre

in South Africa, signalling its focus on local customers. The company
also operates as a commercial partner, collaborating with mobile and
fixed-line operators as well as establishing South Africa’s first telecoms
Research and Development centre.

Products/ Tencent Tencent China’s largest Internet company (with the support of its 35%

Services stakeholder and South African grown, Naspers) launches WeChat in
South Africa. WeChat, described as a mobile social communications
application and not a social network; and was launched with TV
commercials featuring international football star Lionel Messi and
advertised over radio advertisements and through competitions on radio
stations.

community (like the African Times). It is also unknown whether such Chinese media players
actually interact or share similar objectives. Thus, success of a media player is also relative to
the role their employees perceive they are playing.

Another factor that affects China driven content in South Africa is the fact that the
media market is already established and highly challenging for new entrants. There are four
main media groups that already dominate the local media industry - they are (Lloyd, 2013, p.
16):

¢ Nasionale Pers — widely known as Naspers;



o Independent News and Media (previously owned by the Irish Independent Group and
sold to the local Sekunjalo Investment Group who renamed the company, Independent
Media, in 2013);

e Caxton and CTP Publishers and Printers; and lastly

e Avusa/Times Media Group.

As a result, it is a very difficult market to penetrate. There have been attempts to challenge
the concentration in media ownership, such as the Nigerian owned daily newspaper, This
Day, that tried to target South African businessmen and policymakers; but the paper lasted a
year before closing (Llloyd, 2013, p. 16). Still, South Africa’s media landscape is also
changing. De Wet (2013) notes that the new owners of the Independent Group (that is partly
owned by trade-union investment vehicles, a broad-based empowerment groups, as well as
undefined Chinese investment) signal a slight shift from the predominantly ‘critical of
government’ position of the four major media groups.

The South African media market can also be described as a relatively liberal news
market (Xin, 2009, p. 374), necessitating commercial versus official engagement in order to
gain audience attention. Already the DSTV platform (also available to subscribers across sub-
Saharan Africa) is home to a range of competing news channels including CCTV, BBC,
CNN, Al Jazeera and South African outlets (like eNews Africa Channel/ENCA and SABC
News24). Moreover, these channels are increasingly including programming that deals with
the African point of view such as BBC’s Focus on Africa, CNN’s African Voices and Al
Jazeera’s Africa Investigates. Thus, the African perspective is no longer lacking its own
voice, it is whose narrative that becomes the narrative of choice that matters.

Such a market seems to be favourable towards players who set trends (CNN is notable
for starting the 24-hour news trend and Al Jazeera for incorporating citizen reporting via
social media), than reacting to negative publicity. However, it is the rapid uptake of
communications technology and thus a levelling playing field between users and agenda
setters that requires not only ‘broadcasting to’ audiences, but also ‘speaking with’ audiences.
In South Africa, newspaper sales are decreasing but other platforms have increased audiences
over time, particularly radio and TV channels (Lloyd, 2013, p. 15). While Internet and
communication technologies usage remains at its developing phases in South Africa, the
increasing low cost of communication technology could translate to future potential (Wu,
2013a). This was reflected by the Financial Times’ business decision to stop its print run in
South Africa and instead focuses on a model driven by new technology; recognising the short
term cost effectiveness of doing so and foreseeing the eventual migration of consumers to
digital forms (Southey, 2013; Vecchiatto, 2013). This means Chinese media engagements
will need to include their voices across different media platforms in order to shape the
narrative on China-Africa.

Overall China is engaging in a complex South African landscape, whose media
platforms are diversified but the number of influential players are not.

A caveat for public diplomacy should be raised here. It is unclear whether publics of a
targeted country necessarily distinguish between a state’s intended communication and their
interaction with other entities from (but not necessarily related to) that state. Public
diplomacy is not only derived from orchestrated drives (i.e. state media) — nor is it merely
propaganda - but is also informed by the un-orchestrated (private and non-government)
engagements (Servaes, 2012, p. 643; Nye, 2008, p. 101). Moreover, it is possible that state
interests also interlink with commercial drives and vice versa. In other words, the process of
informing perceptions is not the result of a singular engagement but rather a culmination of a
set of engagements.



For Joshua Kurlantzick (2006, p. 1), China and emerging players have indeed
articulated a broader idea of soft power because their attractiveness further includes
investment, development aid and business. In particular, nations who desire China’s aid,
trade, and recognition are also relatively susceptible to its influence. In addition, a study by
Jura and Kaluzynska (2013) found that the image of China as a potential investor was an
attractive feature.

If 2012 was the year of launching China’s point of view across Africa, it seems 2013
(as reflected in South Africa) was the year of media investments and targeting consumers.
For example, Chinese players have attempted to counter the challenging South African media
landscape by:

e Entering into joint ventures (such as the social media app, WeChat, driven by South
Africa’s Naspers but owned by China’s Tencent)

e By acquiring stakes in South African companies (such as the StarTimes’ stake in
TopTV/Starsat; and the Sekunjalo Consortium purchase of Independent News and
Media)

e Engage South African as consumers/partners (i.e. Huawei selling of mobile handsets
and assisting on telecommunications infrastructure).

A general approach for China entering the competitive South African market is to partner
with local entities as is the case in the media market where partnerships exist with two strong
local media players (i.e. Naspers and Independent Media; Alden & Wu, 2014, p. 24). Overall,
it appears China tends to take a commercial route in its media engagement in South Africa.

It would be overly general to believe that media acquisitions and services share the
same objectives as China’s public diplomacy drive through media. Still commercial media
drives contribute to public experiences and engagement with national brands and thus echo
Kurlantzick’s view that economy can play as soft influence. Subtle commercial engagements
are successful in that they appear independent from government drives, which have clear
national interest concerns.

The commercial and subtle public diplomacy drives are fluid and can both help achieve
specific objectives by creating favourable environments (Fijatkowski, 2011, p. 224). They
could also counteract each other. Favourable views towards China due to its commercial edge
in general are still increasing. In line with this perspective, trade still dominates China’s
economic engagement in South Africa, while actual investment remains modest (Sandrey,
2013, p. 3). China is indeed investing in such a diversified economy; still, its actual
investments remain undiversified (Carike, Elsabe & Bezuidenhout, 2012, p.11595). Perhaps
more recent investment announcements that includes media and property (such as Zendai
Property Group) signal for more things to come. The specific case of StarTimes’ rescuing
South Africa’s TopTV (DSTV’s only competitor) is an example of an attempt to attract
middle-income South Africans and the possible provision of more Chinese programming
(Gorfinkel, 2014, p. 85).

While the scope of the paper does not allow for deeper analysis of China’s
telecommunications engagement on the continent, such engagements have potential in
providing subtle communication of China’s intentions and image. ® The very fact that China
is willing to transfer technology and assist in building the continents media and
communication access, plays interesting contrast to allegations that China is opposed to
African media freedom (by providing technology that restricts media access) (Gagliardone,
2012; Wu, 2012, p. 18).



The exploration of China’s media engagements in South Africa reveal that China’s
communication interests span beyond public diplomacy. Yet, together, these engagements
also in effect communicate something about China.

Indeed, South Africa and China’s competition and collaboration permeates into the
continent. On one-hand, players from the respective countries are seeking consumers for their
pay-TV service providers (China’s Startimes and South Africa’s DStv). Moreover, the South
African Broadcasting Corporation’s (SABC) Channel Africa, an international radio station,
has itself been communicating South Africa’s own foreign policy since 19947, On the other-
hand is possible cooperation. During December 2014 was the announcement of an agreement
signed between South Africa’s Independent News and Media and China’s CCTV
(Mkhwanazi, 2014). The partnership is said to include the establishment of a new channel
where the continent’s “people would tell their own stories” (Mkhwanazi, 2014). Such a
collaboration raises questions, as most media-public diplomacy initiatives have been driven
by single countries. Moreover, whether the partnership is able to support both South Africa
and China’s interests and outlooks is uncertain.

The perceptions factor
Another factor beyond market acceptance is the issue of overlapping interests (such as
government and civil society relations) and perceptions that affect how China’s initiatives are
received. The media are only one part of several contact points that are informing
perceptions. When television sets and mobile phones are switched off, physical contact
between Chinese and Africans will come into play.

In general, there are three main African perspectives on China in Africa; they can be
broadly categorised into (Rebol, 2010):

e Friendship and mutual benefit emphasized by government officials.

e The welcoming of new economic opportunities (through Chinese investment and trade).

e Emphasis on the environmental, social and economic impacts of Chinese influence by
civil society (including the general public and trade unions).

Perceptions will remain varied and complex as those who view China-Africa relations
positively are also likely to experience points of tensions in their relationship with China, and
vice versa (Sautman & Hairong, 2009, p. 729). There are also determinants such as
background, demographics, place in society and the nature of the issue. These nuances begin
to establish not just what individuals think but also why they think the way they do. In the
case of South Africa, it appears that South African public understanding of the complexities
of China are still limited, perceptions appear largely driven by “emotion” and “selectivity”
(i.e. economic issues) (Wu, 2013, pp. 16-17). Moreover, Fritz (2009) highlights the role of
South Africa’s vocal and diverse civil society and its close links with neighbouring civil
society groups, in particular, with regards to the speedy campaign against a Chinese ship
carrying arms heading for the Zimbabwean Defence Force in 2008. Importantly, Africa’s
growing and vibrant civil society could potentially challenge formal representations of China-
Africa relations as ‘win-win’ (French, 2014).

A further insight into some local perceptions was revealed in March 2014 when the
South Africa and China education ministries signed an implementation plan following a
collaboration agreement signed during President Xi Jinping’s visit to South Africa the
previous year. The agreement, at a policy and institutional level, aimed for collaboration in
areas like science and technology and mathematics (South Africa Basic Education
Department, 2014). Moreover, it included the introduction of the Chinese language in
selected South African schools, extending access beyond the Confucius Institutes (that are

10



generally aimed at university level). Following this announcement was a public discussion on
a South African commercial talk radio station, Power FM, on 4 March 2014. The caller
comments raised the concern of prioritising Chinese language over development of local
languages (and some concerns about the department’s basic education’s general priorities);
raised questions over China’s real intentions and even whether the learning of Chinese is
reciprocated by China by encouraging the learning of African local languages. At the same
time, a basic education department representative reiterated that Chinese classes would not be
compulsory but optional in selected schools. One South African parent, who called to inform
her children who went to a local Chinese school, was even asked to comment on China’s
strict education system - indicating that there are wider concerns of cultural difference
beyond language considerations. This case reiterates some disconnections between
government-motivated initiatives and public understanding behind these initiatives.

Moreover, the close and frequent collaboration between policymakers on both sides —
and lack of public communication - means there is risk of the perception that China’s position
IS one that is synonymous with government. This was evident during the Sekunjalo
Independent Media consortium purchase of Independent News and Media. Described as a
‘private and commercial transaction’, there is nevertheless 25% ownership by the ruling
African National Congress and 20% by ‘Chinese state instruments’ (with little public
knowledge on who these entities are) that have raised alarm and speculation on what the
government related ownership means for the independence of local media (Trewhela, 2014).
Indeed, such a purchase of one of the country’s largest media players’ awakened deep
emotional sentiments, noting the relatively recent experience of apartheid censorship that has
made South Africans extremely sensitive to any infringement of their rights to freedom of
expression (Lloyd, 2013, p. 22).

Apart from investigation into China’s role in such a purchase, there are also broader
criticisms to the perceived non-transparency of South Africa’s leadership. This includes the
debates over the Protection of the State Information Bill (first introduced in 2010) that
proposed the classification of official documents and thus threatening public rights to access
information (http://www.r2k.org.za/secrecy-bill/). It is also worth noting the allegations of
government’s close-knit ties with the wealthy Gupta family (who migrated to South Africa
from India in 1993). For example was public concern over the Gupta-owned newspaper, The
New Age, that is perceived to report favourably on government; at the same time, is reported
government spending on advertising in the paper and provision of financial support towards
the paper’s ‘business breakfast briefings’ (Ngalwa, Matlala & Shoba, 2013).

Apart from the perceived close relations at the elite level is the previously mentioned
economic focus and interest in the China-South Africa relationship. For instance, a 2013
public opinions survey showed that respondent opted China (53%) as the country that should
be South Africa’s largest trading partner, ahead of other partners such as the EU or the US
(Smith & Van der Westhuizen, 2013). Indeed, as reflected by interviews with South African
stakeholders during 2014, there is increasing awareness of global economic and political
dynamics and the need to engage China pragmatically, as both partner and market —
suggesting that there is a conscious reaching out towards China as there is towards South
Africa. This is also apparent when taking note that South Africa’s engagement and presence
in China is predominantly of an investment nature — and not of a public diplomacy slant. For
instance the South African President, Jacob Zuma’s, first official visit to Beijing (in 2010)
was accompanied by over 300 business representatives. Thereby the elite relationship with
wider social contexts reveals some of the micro-dynamics involved in China’s current and
developing relations with the continent (Large, 2008, p. 60).

The traditional notions of soft influence such as values, culture and people are still
somewhat lacking in the relationship. Such limited mutual understanding can potentially

11


http://www.r2k.org.za/secrecy-bill/

affect other aspects of relations, like trade, as reflected by Chinese firms who have
commented that the perception of their products as inferior quality has been a defining
challenge in the South African market (Alden & Wu, 2014, p. 33).

Albeit both governments have started to reach out more actively to respective
populations (e.g., having launched initiatives like a range of events dubbed the ‘South Africa
Year in China’ in April 2014 [only the second country after Russia] and a ‘China Year in
South Africa’ in 2015), the Chinese embassy in South Africa (2015) stated that China’s
activities in South Africa would include exchanges by musicians, exhibitions and think tank.
Yet, like the Confucius Institutes in Africa that are still learning to operate in different local
environments, these initiatives are fairly recent and are at a developing phase (Toh, 2013).
Moreover such public diplomacy and media drives are yet to take into account the fact that
South Africa’s peri-urban and rural populations’ access to information have been impacted
by the apartheid legacy; and the general commercial tendencies of South Africa’s media
market predominantly services elite and narrow interests (African Media Barometer, 2013, p.
10). At the same time, the country year events are viewed with a specific purpose of raising
respective country profiles and strengthening existing bilateral ties (Graham, 2015). This
suggests that stakeholders who directly impact China-South Africa relations are targeted in
order to build trust; rather than a ‘public’ campaign aimed at engaging the wider population
of overlapping cultures, languages and interests.

Perhaps another defining factor is time, as noted, more favourable reporting on China
and the FOCAC process is a direct result of direct access to official sources (Finlay, 2013, p.
157). Such government drives have been identified as important means of establishing initial
links but it is a complex process to catalyse relations beyond policy circles. What remain
untapped are spaces where meaning and understanding of the relationship are actively
negotiated, such as public driven spaces.® There is potential in spaces like the CCTV Africa
broadcast hub where Chinese and African reporters’ daily livelihoods are tied to a mutual
cause and where they negotiate the work environment on a daily basis. The large but diverse
Chinese diaspora in South Africa (350,000 as of 2012) also provides opportunity for deeper
interaction, albeit the levels of closeness to China and assimilation to the local environment
remain mixed (Park & Alden, 2013). It is the physical spaces where relations (based on
individuals than a mythical national entity) and public diplomacy (based on finding common
ground or values than mere reactive response) develop beyond pragmatic interest.

Conclusion

China has sent its state media on a global drive to advance its influence in the world,
signalling its outward engagements that previously focused on trade, investment and
diplomatic activities. In particular, China’s media engagement in Africa provides insight into
China’s larger public diplomacy strategy.

However, the question remains whether China’s media is making the impact intended.
Beijing has only recently adopted its soft influence policies and institutionalized them in the
form of global media agencies. As it continues on this path, Beijing will be faced with
implications from trends rising globally and on the continent — but more specifically in this
paper, are the individual country contexts that drive the direction of China-Africa interface.
Such an example highlighted is the case of South Africa.

[llustrations from South Africa reinforce the idea that public diplomacy instruments
(like media) - viewed as creating enabling environment for business or political deals - are
also impacted by the very engagements they claim to enhance. Beyond public communication
as intended engagements are also messages translated through the unintended avenues. This
is because the South African media market is both relatively competitive and established,

12



thus affecting how China is able to engage in such a market (such as requiring a more
nuanced-commercial edge).

The local factor also necessitates thinking about the complex role of perceptions that
transcends specific engagements and draws on multiple interaction points. China’s public
diplomacy is affected by the fact that its engagements are porous and mutually affect one
another. Moreover, it is important to note that attractiveness is a difficult trait to measure and
thus perceived as subjective. Therefore, the issue of perceptions prompts deeper thinking
about the context that affects soft influence, moving from what publics think to why they
think of China in certain ways.

Such a localised standpoint stands in complex contrast to the overarching and
seemingly uniform China media engagement at the FOCAC level where less is known about
private interests and the local potential to affect public diplomacy engagements. Such
complexities reveal the need to translate varied communication across different landscapes —
requiring unique combinations of government drive, practical engagement, creativity from
society and the natural course of time.

Lastly, this paper reinforces the idea that China and (each of its individual) Africa
relations are not isolated phenomenon but exist in parallel with other trends (or intervening
factors). If we were to solely seek the good, we would find it; and if we were to seek the bad
we would find it too. What needs to be understood further then, is how one unique trend or
relationship stands in relation to others.

Note on contributor

Yu-Shan Wu is a researcher in the Foreign Policy Programme at the South African Institute
of international Affairs (SAIIA) and a doctoral candidate at the Department of Political
Sciences at the University of Pretoria. Her research focus is on China-Africa issues, in
particular China’s public diplomacy in Africa and China-South Africa relations.

Notes

1. The author would like to sincerely thank the reviewers and editors for providing valuable
advice in the process of producing this paper. An earlier version of this paper was
presented at the 3rd Meeting of the China Africa Think Tank Forum in Beijing (2013)
and has subsequently been updated.

2. According to the Edward R. Murrow School of Public Diplomacy: public diplomacy
generally “deals with the influence of public attitudes on the formation and execution of
foreign policies”. It looks at aspects of international relations beyond traditional
diplomacy. This includes: government cultivating public opinions abroad; interactions
between private groups and their interests; communication on foreign affairs and the
processes of inter-cultural contact. For more see:
http://fletcher.tufts.edu/Murrow/Diplomacy.

3. For more on the establishment of China-South Africa bilateral relations see: Alden, C.
1997.Solving South Africa's Chinese puzzle: democratic foreign policy making and the
"two Chinas" question. South African Journal of International Affairs, 5(2), 80-95; Naidu,
S. 2008. Balancing a Strategic Partnership in Ampiah, K and Naidu, S (eds.): Crouching
Tiger, Hidden Dragon? : Africa and China, University of Kwazulu-Natal Press:
Scottsville, 167-191.

4. For more detailed information on selected China media engagements (2000-2012), refer
to the table in: Wu, Y. (2012).The Rise of China's State-Led Media Dynasty in Africa,
SAIIA Occasional Paper, 117. Johannesburg: South African Institute of International
Affairs, pp. 13-15.

13



5. The soft power concept is not new to China: Confucianism (551-479 BC) opposed the
enforcing of values on others; the founder of Mohism (470-390 BC), Mo Zi was against
offensive force, and similarly, mind over force was the foundation of strategist Sun Tzu’s
Art of War.

6. For studies focussed on China telecommunications in Africa see: Sutherland, E. ‘China in
Africa — Issues in Telecommunications’, University of Witwatersrand, LINK Centre,
working paper series, 30 March 2014; Zao H. ‘The Chinese telecommunications war in
Africa’, 7 March 2013, http://china-africa-reporting.co.za/2013/03/the-chinese-
telecommunications-war-in-africa-2/; and Cissé D. ‘Competition for development:
chinese telecommunication companies in Africa’. Centre for Chinese Studies, Policy
Briefing, April 2012,
http://www.ccs.org.za/wp-content/uploads/2012/04/Telecom_Policy-Briefing_final.pdf.

7. More about Channel Africa:
http://www.channelafrica.co.za/sabc/home/channelafrica/aboutus.

8. One example is the Journalism Department (at the University of the Witwatersrand in
South Africa) who has a China-Africa Reporting Project and selects a group of Chinese
working journalists to attend their annual Power Reporting African Investigative
Journalism Conference in Johannesburg organised in collaboration with the Forum for
African Investigative Reporters. After the conference, the Chinese journalists are
provided with logistical and financial support to report on a China-Africa issue in an
African country of their choice with the resulting story published in Chinese media.

References

African Media Barometer. (2013). South Africa 2013, Windhoek: Friedrich Ebert Stiftung
and Media Institute of Southern Africa. Retrieved from: http://library.fes.de/pdf-
files/bueros/africa-media/10277.pdf.

Alden, C. (1997). Solving South Africa's Chinese puzzle: democratic foreign policy making
and the “two Chinas” question. South African Journal of International Affairs, 5(2),
80-95

Alden, C. (2012). FOCAC'’s Present and its South African Future. Retrieved from:
http://www.saiia.org.za/opinion-analysis/focacs-present-and-its-south-african-future

Alden, C. & Wu, Y. (2014). South Africa and China: the Making of a Partnership, SAIIA
Occasional Paper. Johannesburg: South African Institute of International Affairs.

Bolewski, W. & Rietig, C. M. (2008). The Cultural Impact on China’s New Diplomacy. The
Whitehead Journal of Diplomacy and International Relations, 9(2), 83-96.

Budabin, A. C. (2011). Genocide Olympics: how activists linked China, Darfur and Beijing
2008. In D, Large & L.A, Patey (Eds.) Sudan Looks East: China, India & the Politics
of Asian Alternatives (African Issues) (pp. 139-146). Oxford: James Currey..

Burning Splint. (2011, June 9) China Central Television to expand its Nairobi, African
offices. Retrieved from: http://theburningsplint.blogspot.com/2011/06/china-central-
television-to-expand-its.html.

Carike C., Elsabe, L., & Henri, B. (2012). Chinese Foreign Direct Investment in Africa:
Making Sense of a New Economic Reality. African Journal of Business Management,
6(47), 11583 — 11597.

Chen, W. (2013). Misleading portrayal of China in Africa, China Daily. Retrieved from:
http://usa.chinadaily.com.cn/epaper/2013-05/17/content_16507585.htm.

China Daily. (2011, January 4). Investment in Media to Present True Picture of China.
Retrieved from: http:// www.chinadaily.com.cn/china/2011-
01/04/content_11789006.htm.

14



The Chinese Embassy in South Africa. (2015). The Chinese Embassy in South Africa Holds
the Press Briefing on the Year of China in South Africa. Embassy of the People’s
Republic of China in the Republic of South Africa. Retrieved from http://www.chinese-
embassy.org.za/eng/sgxw/t1247770.htm.

Ding, S. (2008). To Build a ‘Harmonious World’: China’s Soft Power Wielding in the Global
South’. Journal of Chinese Political Science, 13(2), 193-213.

Fijatkowski, L. (2011). China’s ‘Soft Power’ in Africa?. Journal of Contemporary African
Studies 29(2), 223-232.

Finlay, A. (2013). Tracking the Effects of ‘Soft Power’ Strategy on Journalism in China.
Ecquid Novi: African Journalism Studies, 34(3), 155-160.

Forum on China-Africa Cooperation. (2006). The 3rd Workshop for African Journalists Held
in Beijing. Retrieved from: http://www.fmprc.gov.cn/zflt/eng/zxxx/t240314.htm.
Forum on China-Africa Cooperation. (2009). Forum on China-Africa Cooperation Sharmel
Sheik Action Plan (2010-2012). Retrieved from:

http://www.focac.org/eng/dsjbzjhy/hyw;j/t626387.htm.

Fritz, N. (2009). People Power: How Civil Society Blocked an Arms Shipment for Zimbabwe,
SAIIA Occasional Paper, 36.

Gagliardone, I. (2012). Are We Getting China-Africa Media Relations Wrong? Huffington
Post. Retrieved from: http://www.huffingtonpost.com/iginio-gagliardone/china-africa-
media-relations_b_1443868.html.

Gorfinkel, L., Joffe, S.van Staden, C., & Wu, Y. (2014). CCTV’s global outreach:
Examining the audiences of China’s new voice on Africa, Media International
Australia, 151, 81-88.

Graham, L. (2015). China Time in South Africa, ChinAfrica, 7, 18-19.

Harber, A. (2013). Update on China in Africa Media. Retrieved from:
http://www.bizcommunity.com/Article/196/15/96367.html.

Jura, J., & Kaluzynska, K. (2013). Not Confucius, nor Kung Fu: Economy and Business as
Chinese Soft Power in Africa (pp. 42-69). Africa East Asia Affairs (The China
Monitor), 1.

Kurlantzick J. (2006). China’s Charm: Implications of Chinese soft power. Carnegie
Endowment for International Peace (Policy Brief).

Kurlantzick J. (2007). China’s New Diplomacy and its Impact on the World. Brown Journal
of International Affairs, 14(1), 221-235.

Large, D, (2008). Beyond ‘Dragon in the Bush’: The Study of China-Africa Relations.
African Affairs, 107(426), 45-61.

Latham, K. (2009). Media, the Olympics and the search for the “real China”. The China
Quarterly, 197, 25-43.

Le Pere, G., & Shelton, G. (2007). China, Africa and South Africa: South—South
Cooperation in a Global Era. Institute for Global Dialogue: Midrand.

Liu, G. (2013). Deepen China-Africa Media Cooperation and Enrich the China-Africa
Community of Shared Destinies, seminar on China-Africa Media Cooperation.
Retrieved from: http://ke.china-embassy.org/eng/xw/t1100582.htm.

Lloyd, L. (2013). South Africa’s Media 20 Years After Apartheid (Report July, 17).
Washington: Centre for International Media Assistance.

Massey, N. (2011, October, 11). The satellite war for hearts and minds, Global Media Wars.
Retrieved from: http://globalmediawars.com/?page_id=137.

Mkhwanazi, S. (2014). Independent Media signs big China deal. Cape Times. Retrieved
from: http://www.iol.co.za/capetimes/independent-media-signs-big-china-deal-
1.1791079#.VILPZCdFLRO.

15



Naidu, S. (2008). Balancing a Strategic Partnership in Ampiah, K and Naidu, S (eds.):
Crouching Tiger, Hidden Dragon? : Africa and China (pp. 167-191). Scottsville:
University of Kwazulu-Natal Press.

Ngalwa, S., Matlala, G., & Shoba, S. (2013). Bullying’ Guptas wanted diplomatic passports.
Retrieved from: http://www.timeslive.co.za/local/2013/05/12/bullying-guptas-wanted-
diplomatic-passports1.

Nye J. S. (2002). Hard and Soft Power in the Global Information Age. In M, Leonard (ed.),
Re-ordering the World (pp. 2-10). London: Foreign Policy Centre.

Nye, J. S. (2008). Public Diplomacy and Soft Power. Annals of the American Academy of
Political and Social Science, 616, 94-109.

Park, Y. J., & C, Alden. (2013). ‘Upstairs’ and ‘downstairs’ dimensions of China and the
Chinese in South Africa. In U. Pillay, G. Hagg, F. Nyamnjoh & J. Jansen (Eds.), State
of the Nation: Addressing Inequality and Poverty, South Africa 2012—-2013 (pp. 643—
662). South Africa: HSRC.

Olander, E. (2010, July 17). Global outlook 3 lessons France can offer China about
government-run media, China Talking Points. Retrieved from:
http://www.chinatalkingpoints.com/3-lessons-france-can-offer-china-about-
government-run-media/.

Rebol, M. (2010). Public perceptions and reactions: gauging African views of China in
Africa. African Journal of Agricultural Research, 5(25), 3524 — 3535.

Sandrey R. (2013). Foreign Direct Investment in South Africa: the BRICS perspective.
TRALAC Trade Law Centre, Working Paper.

Sautman, B., & Hairong, Y. (2009). African Perspectives on China—Africa Links’. China
Quarterly, 199, 728-759.

Servaes, J. (2012). Soft power and public diplomacy: The new frontier for public relations
and international communication between the US and China. Public Relations Review,
38(5), 643-651.

Smith, K., & van der Westhuizen, J. (2013). What South African Citizens think of foreign
policy. Retrieved from: http://www.bdlive.co.za/opinion/2013/07/19/what-south-
africas-citizens-think-of-foreign-policy.

Snow, N. (2009). Introduction. In N. Snow& P. M. Taylor (Eds.), Routledge Handbook of
Public Diplomacy (pp. 3-11). New York: Taylor and Francis.

South Africa Basic Education Department. (2014). Basic Education Minister forges ahead to
implement agreement With China. Retrieved from:
http://www.education.gov.za/Newsroom/MediaReleases/tabid/347/ctl/Details/mid/292
9/1tem1D/3894/Default.aspx.

Southey, C. (2013). Cheeky app replaces Financial Times, Mail and Guardian. Retrieved
from: http://mg.co.za/article/2013-07-26-00-cheeky-app-replaces-financial-times.
Sparks, C. (2011) South African media in comparative perspective. Ecquid Novi: African

Journalism Studies, 32(2), 5-19.

Sun, W. (2010). Mission Impossible? Soft Power, Communication Capacity, and
Globalisation of Chinese Media. International Journal of Communication, 4, 54-72.

Teer-Tomaselli, R., Wasserman, H., & De Beer, A. S. (2007). South Africa as a Regional
Media Power. In D. K. Thussu (Ed.), Media on the Move: global flow and contra-flow
(pp.136-145). London & New York: Routledge.

Tian, X. (2013). A Shared Dream for the Future’, in South Africa-China: Partnership for
Common Prosperity, Business Day Country Report.

Toh, H. (2013) Experts differ on China's ‘soft power’ in Africa. Retrieved from:
http://www.scmp.com/news/china/article/1287767/experts-differ-chinas-soft-power-
africa.

16



Trewhela, P. (2014). China—ANC alliance a threat to media freedom in SA. Retrieved from:
http://www.politicsweb.co.za/politicsweb/view/politicsweb/en/page71639?0id=565733
&sn=Detail&pid=71639.

Vecchiatto, P. (2013) Financial Times to stop printing edition in South Africa. Business Day
Live. Retrieved from: http://www.bdlive.co.za/business/media/2013/02/14/financial-
times-to-stop-printing-edition-in-south-africa.

Wang, X. (2013, October 16). CCTV to enhance international competitiveness. Retrieved
from: http://english.cntv.cn/program/newsupdate/20131016/104014.shtml.

Wu, Y. (2012) The Rise of China’s State-Led Media Dynasty in Africa. SAIIA Occasional
Paper, 117. Johannesburg: South African Institute of International Affairs.

Wu, Y. (2013a, March 11) South Africans Have Yet to Discover the Real Power of Social
Media. Retrieved from: http://www.saiia.org.za/opinion-analysis/south-africans-have-
yet-to-discover-the-real-power-of-social-media.

Wu, Y. (2013b) The Political and Diplomatic Implications of Social Media: the cases of
China and South Africa. African East-Asian Affairs (The China Monitor), 1, 70-93.

Wu, Y., & Alden, C. (2014, January 16). BRICS’ Public Diplomacy and the Nuances of Soft
Power. Retrieved from: http://www.saiia.org.za/opinion-analysis/brics-public-
diplomacy-and-the-nuances-of-soft-power.

Xin, X. (2009). Xinhua News Agency in Africa. Journal of African Media Studies, 1(3), 363-
377.

Zheng, L. (2010). Neo-colonialism, ideology or just business? : China’s perception of Africa,
Global Media and Communication, 6(3), 271-276.

Zhu, L. (2006). China’s African Policy (full text). Chinese Government’s Official Web
Portal. Retrieved from: http://www.gov.cn/misc/2006 01/12/content_156490.htm

17



Sources:

TopTV-StarTimes deal, see: http://www.channel24.co.za/TVV/News/StarTimes-saves-TopTV-
from-going-dark-20130502; http://www.channel24.co.za/TVV/News/StarTimes-saves-
TopTV-from-going-dark-20130502 and http://www.techcentral.co.za/starsat-wins-
court-battle-with-shareholder/49545/.

China Daily, see: Harber, A. (2013). Update on China in Africa Media. Retrieved from:
http://www.bizcommunity.com/Article/196/15/96367.html_and Information provided
by China Daily in South Africa, 5 August 2013.

On the Sekunjalo Consortium see: http://m.mg.co.za/index.php?view=article&urlid=2013-
09-03-gupta-family-bid-for-independent-stake-
fails&views=1&mobi=true&KEY=06e90348touctbe395gcchkeql#.UihF2zZmiSo;
http://www.theharbinger.co.za/wordpress/2013/06/20/sekunjalo-consortium-details-
announced-some-preliminary-thoughts-on-a-chinese-puzzle/;
http://lwww.politicsweb.co.za/politicsweb/view/politicsweb/en/page71654?0id=384921
&pid=71616&sn=Detail and http://www.iol.co.za/capetimes/independent-media-signs-
big-china-deal-1.1791079#.VWM7caZFLR1.

On Huawei see: http://mybroadband.co.za/news/smartphones/84511-huawei-ascend-p6-
launched-in-sa.html; http://www.humanipo.com/news/31193/shortening-last-mile-key-
to-sa-connectivity-huawei/; http://www.news24.com/Technology/News/Huawei-
launches-Africa-only-smartphone-20130205 and
http://www.itweb.co.za/index.php?option=com_content&view=article&id=32311; and
http://www.southafrica.info/business/investing/huawei-260313.htm#.U_YPaOhFLRO;
and Tencent see: http://www.news24.com/Technology/News/WeChat-to-take-on-SA-
20130214 and http://memeburn.com/2013/01/tencents-wechat-looking-to-enter-sa-
market-with-a-bang/.

18



