
University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 104   

 

 

IV 

SEEING STARS:  

TELEVISION SATELLITES AND THE MOON LANDING  

 

 

Figure 8: Television becomes a status symbol among South Africans, 1969. 

Source: Cape Argus, 1969-07-31, p.14. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 105   

1. Introduction 

 

Despite the NP’s attempts to keep television at bay during the 1950s and 1960s, the 

ruling party did understand that the invention could not be kept out of the country 

forever. Already in 1960, Prime Minister H. F. Verwoerd maintained that television 

would, one day, come to South Africa.
1
 In 1969, Posts and Telegraphs Minister Basie 

van Rensburg also recognised the possibility that television could become essential 

and even inevitable in South Africa. But until that possibility actually arose, he stated, 

the country would not get television.
2
 Yet, two years later, the NP government 

decided that it would be more prudent to introduce television than to continue the 

medium’s absence, and the introduction of South African television was formally 

announced.  

 

What happened to change the government’s mind in two years? Media scholar Ron 

Krabill identifies three main factors that led to the government’s change of heart: 

political divisions within the ruling party, the threat posed by satellite television, and 

South Africans’ growing discontent at being excluded from international media 

events, most notably the 1969 moon landing.
3
  

 

2. A split in the Party 

 

During the 1950s and the 1960s, the issue of television became the subject of heated 

debate. On the one hand stood television’s advocates, who came mostly from the UP. 

For them, the government’s refusal to introduce television was proof of the NP’s 

backwardness and misplaced priorities. On the other hand stood the NP, who argued 

that television’s advocates were unpatriotic and supportive of foreign ideologies that 

would harm the South African way of life. As the 1960s progressed, however, the 

unity with which NP party members opposed television lessened as a rift in the ruling 

party became more acute. 

 

                                                 
1
 Union of South Africa Hansard 104, 1960-03-09, cols. 3000-3008.  

2
 RSA, Hansard 25, 1969-03-19, col. 2838. 

3
 R. Krabill, ‘The Structured Absence of Television within the South African Mediascape prior to 

1976’. Internet: www.newschool.edu/tcds/Ron%20Krabill.pdf, s.a. Accessed: 2007-06-06.  



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 106   

 

a. Verkramptes vs. verligtes 

 

In the 1960s, prominent NP members developed different ideas about the country’s 

political, economic and cultural policies. In 1967, academic Willem de Klerk coined 

the terms verligtes (enlightened ones) and verkramptes (narrow-minded or ultra-

conservative ones). The verligtes were more liberal in their outlook, abandoned 

certain traditions and promoted openness, inclusiveness and freedom, even in terms of 

apartheid policy and race relations. One of the most prominent verligtes was Prime 

Minister B. J. Vorster. The verkramptes, on the other hand, condemned anything that 

was not traditional. Albert Hertzog led the verkramptes, who were also known as 

Hertzogites.
4
 

 

While Hertzog was Minister of Posts and Telegraphs (1958-1968), television was 

strongly opposed. In Parliament, different members of the ruling party gave the same 

arguments against television. But as the split in the NP became more apparent, so did 

different views within the party on television. Some verligte members, such as Nico 

Malan, the NP administrator of the Cape Province, and Gert Claassen, an NP member 

of the Natal Provincial Council, openly supported television.
5
 

 

b. The fall of the anti-television troika 

 

For most of the 1960s, the NP policy against television was led by what Ron Krabill 

calls the ultra-right (verkrampte) troika of Prime Minister Hendrik Verwoerd, Albert 

Hertzog, and SABC and Broederbond chairman Piet Meyer. (See Figures 9-11.) 

These three figures were very prominent in South Africa’s political and cultural life, 

and as head of government, the minister of the broadcasting portfolio and the SABC 

chairman respectively, they were the decision makers in terms of television. But by 

the end of the decade, the troika no longer existed. Under Prime Minster Vorster, the 

verligtes became more prominent than the verkramptes, and although the NP 

                                                 
4
 J. P. Brits, The Penguin Concise Dictionary of Historical and Political Terms, p.269. 

5
 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, cols. 1616-1617.  



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 107   

continued to refuse to introduce television until the end of the 1960s, the fervour with 

which the verkramptes condemned the medium abated.
6
 

 

           

 

Figures 9-10: From left to right: H. F. Verwoerd; Albert Hertzog; P. J. Meyer. 

Sources: http://www.britannica.com/eb/art/print?id=34230&articleTypeId=0; Wootton & Gibson, Who’s Who 

in Southern Africa 1961 (Johannesburg 1961),  p.363; SABC, Annual Report, 1978, p.4. 

 

 

The fall of the anti-television troika happened quickly, and began with the murder of 

Verwoerd in 1966. By this time, the rift in the party was already acute, and now the 

post of Prime Minister was left open to a verligte. B. J. Vorster succeeded him as 

Prime Minister, and although Vorster initially had the support of both factions within 

the NP, his policies were soon shown to be more liberal than Verwoerd’s. First of all, 

Vorster relaxed Verwoerd’s rigid policy against racially mixed sports teams by 

allowing foreign, multiracial teams to tour in South Africa. It also became clear that 

Vorster wanted the NP to abandon the exclusive Afrikaner nationalism and to 

embrace a more inclusive white South African nationalism – in other words, a 

nationalism that included white English-speaking South Africans. Furthermore, 

Vorster’s outward looking policy led to diplomatic ties with African states and their 

black leaders.
7
  

  

The verkramptes were outraged. But in reply to their criticism, Vorster strengthened 

the security forces and even used the security police against his nationalist opponents. 

As a result, Vorster and Albert Hertzog did not have a good relationship. In February 

                                                 
6
 R. Krabill, Homelands, Harlem and Hollywood, pp.56-58. 

7
 D. O’Meara, Forty Lost Years, p.158; H. Giliomee, Die Afrikaners, pp.508-509; W. Beinart, 

Twentieth-Century South Africa, p.226. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 108   

1968, Hertzog lost his portfolio of Posts and Telegraphs. Seven months later, in 

August, his other portfolio, Health, was also taken away and Hertzog was dropped 

from Vorster’s cabinet altogether. In October 1969, Hertzog’s NP membership was 

revoked, and he formed a new, very conservative party called the Herstigde Nasionale 

Party (Reformed National Party, HNP). While the HNP continued to oppose 

television, the new Minister of Posts and Telegraphs, Basie van Rensburg, openly 

declared that he did not see television as evil.
8
  

 

Vorster also turned his attention to the Broederbond, who was still led by Piet Meyer. 

In 1967, Meyer stated that the Bond’s most important task was to get rid of the 

evidently verligte Vorster. But the new Prime Minister, himself a member of the 

organisation, demanded the Broederbond’s loyalty and even tried to get Meyer to 

resign as chairman. Meyer refused, and promised to openly confront Vorster at the 

next annual congress in 1968. Vorster pre-empted Meyer’s confrontation by 

challenging him to choose his verkrampte principles over the NP. The Broederbond 

had for decades supported the NP, and Meyer would not take up Vorster’s challenge. 

Instead, he pledged his loyalty to the NP and Vorster, and even went as far as 

abandoning his Hertzogite allies.
9
 

 

By 1969, the anti-television troika of Verwoerd, Hertzog and Meyer had fallen. 

Verwoerd and Hertzog had been replaced by verligtes as Prime Minister and Minister 

of Posts and Telegraphs, and although Meyer was still the SABC chairman, he was 

now unwilling to challenge the verligtes.  

 

The NP did not immediately decide to establish television. In early 1969, Minister 

Van Rensburg still maintained that South Africa did not need television. But an 

important shift in the NP’s argument did occur: Van Rensburg made it clear that an 

open television service
10

 would only be introduced when it became absolutely 

inevitable.
11

 When satellite technology and the moon landing did make television 

                                                 
8
 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, col. 1644; D. O’Meara, Forty Lost Years, pp.159-160. 

9
 D. O’Meara, Forty Lost Years, pp.161-162. 

10
 As opposed to closed-circuit systems, which was already allowed under certain circumstances, see 

Chapter III, p.97. 
11

 RSA, Hansard 25, 1969-03-19, col. 2838. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 109   

inevitable, the NP was quick to take the first step towards establishing television in 

South Africa. 

 

3. Stars in orbit: television and satellite technology 

 

In the 1960s, the NP government felt threatened by outside AM radio broadcasts that 

carried anti-apartheid ideas. To counter the problem, they introduced Bantu Radio 

through FM transmissions. Then, in 1969, outside broadcasts again posed a threat – 

this time, through the medium of television. 

 

a. Sun activity and outside broadcasts 

 

In July 1969, the Rand Daily Mail claimed that, ‘despite official frowns’
12

, more than 

five hundred people had television sets in their homes, and that some had succeeded 

in picking up broadcasts from overseas. The reception was not through satellites, but 

through homemade aerials. In Johannesburg, according to the Rand Daily Mail, 

programmes were picked up from Madrid and Salisbury, while Cape Town 

experiments received programmes from the BBC. Although the images were not 

always clear and the sound often faded, the number of South Africans experimenting 

with television reception was on the increase.
13

 However, according to electronics 

engineer B. Vuurman, this phenomenon could be termed as a freak occurrence caused 

by intense activity in the sun. In five years, Vuurman warned, the reception of outside 

broadcasts in this manner would not be possible anymore.
14

 

 

b. Television satellites 

 

A bigger threat to government control over broadcast media came from space. The 

world’s first artificial satellite, Sputnik, was launched by the USSR in 1957. The next 

year, the USA launched their first satellite, Explorer I. For the following few years, 

more satellites were sent into space by both the USSR and the USA, and the latter 

                                                 
12

 Staff Reporter, The Ultimate in S.A. Status Symbols – A TV, Rand Daily Mail, 1969-07-24, p.4. 
13

 Anonym, Clamour for TV Grows, Sunday Times, 1969-07-27, p.15; Staff Reporter, The Ultimate in 

S.A. Status Symbols – A TV, Rand Daily Mail, 1969-07-24, p.4. 
14

 Staff Reporter, The Ultimate in S.A. Status Symbols – A TV, Rand Daily Mail, 1969-07-24, p.4. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 110   

launched top secret spy satellites which managed to return with photos of Soviet 

territory.
15

  

 

Television satellites were already in orbit by the mid-1960s. UP member and one of 

television’s greatest advocates, E. G. Malan, mentioned these satellites in Parliament 

in 1965:  

 

Too long we have had this Government on the issue of television groping in 

the twilight world of its own prejudices while, on the other hand around the 

world telestars and T.V. satellites are circling, and man is reaching for the 

stars with his spirit, with his intellect and with his technique.
16

  

 

Telstar was a network of satellites with which television material could be beamed 

from one country to another. A satellite was already in place to cover Africa, South 

America, Europe and parts of the United States. If a country in one of these areas had 

a base station, it could receive television programmes from other areas covered by the 

satellite. According to Malan, South Africa was a co-owner of this satellite, and as 

part of the Comsat communications network, would be allowed to use it for 

broadcasting.
17

 This would make it cheaper and easier to get television programmes 

from overseas. 

 

The ability to receive programmes from abroad did not necessarily interest the NP 

government. After all, even before the advent of satellites, the NP argued that foreign 

programmes would be filled with integration propaganda, and would not be suitable 

for South Africa’s different cultural groups, each of which had its own cultural 

requirements. In the 1950s and 1960s the government kept these foreign ideologies at 

bay by censoring books and films, and by refusing to introduce television.  

 

But in 1969, it became possible to receive satellite broadcasts without a base station, 

which started to pose a very real threat for government control over television. Now, 

any South African who had a television set and a satellite dish – a ‘R150 rooftop 

                                                 
15

 CNN, ‘Cold War Experience: Technology. The Space Race: An Interactive Timeline’. Internet: 

http://www.cnn.com/SPECIALS/cold.war/experience/technology/space.timeline/frameset.html, 1998. 

Accessed: 2007-06-25. 
16

 RSA, Hansard 13, 1965-02-19, col. 1487.  
17

 RSA, Hansard 22, 1968-03-05, cols. 1622-1623.  



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 111   

aluminium bowl’
18

, as media scholar Rob Nixon calls it – could receive satellite 

broadcasts. Suddenly, Hertzog’s feared ‘little bioscope’ might indeed find its way into 

South African living rooms, and the NP would have no control over what was 

broadcast, unless a South African television service was introduced and properly 

regulated.
19

 Then, in the same year, another development threatened the NP. This 

time, as more and more voters demanded television, the ruling party risked losing 

support if they did not introduce the medium.   

 

4. Reaching for the stars: the 1969 moon landing  

 

In 1968, three American astronauts travelled to and around the moon in two days. It 

was the first manned orbit of the moon, and, as the SABC described it, ‘an 

achievement of human daring’
20

. Footage of this marvellous feat was broadcast on 

television. In South Africa, where there was no television service, the material was 

transmitted over radio. The SABC reckoned that radio was the perfect means through 

which to experience the astronauts’ accomplishment, as it brought the achievement 

into the homes of radio listeners across the globe. Indeed, according to the SABC, no 

other medium would have made such an intimate and communal participation in 

world events possible. The SABC continued: ‘The role and value of radio in our times 

were once again underlined by this exceptional reflection of one of the most inspiring 

human achievements of 1968, perhaps of all time.’
21

 

 

The next year, the American space programme achieved an even greater feat when it 

landed two astronauts on the moon on 20 July 1969.
22

 This time, instead of seeing just 

interviews with astronauts and parts of the journey, an estimated six hundred million 

people across the world could see the entire journey: lift-off, the first human steps on 

                                                 
18

 R. Nixon, Homelands, Harlem and Hollywood, p.75. 
19

 R. Nixon, Homelands, Harlem and Hollywood, p.75; R. Krabill, ‘The Structured Absence of 

Television within the South African Mediascape prior to 1976’. Internet: 

www.newschool.edu/tcds/Ron%20Krabill.pdf, s.a. Accessed: 2007-06-06.  
20

 SABC, Annual Report, 1968, p.7. 
21

 SABC, Annual Report, 1968, p.7. 
22

 The astronauts landed on the moon at about an hour before midnight, Houston time. In South African 

time, however, this corresponds to 05h00 the next morning. Therefore the South African anniversary 

of the moon landing falls on 21 July, not 20 July. See Anonym, How Will It Be Dated?, Cape Argus 

(Special Edition), 1969-07-21, p.11. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 112   

the moon, and the return to earth.
 23

 But, once again, South Africans had to trust the 

radio to relay the unfolding event. ‘How alarmingly distance has shrunk,’ wrote 

columnist Sebastiaan Brill in Die Burger, ‘one realised again on Sunday night, when 

you could listen how the space travellers’ delicate craft descended foot by foot to the 

surface of the moon.’
24

  

 

The next day, newspapers were filled with news, photos, cartoons, special 

supplements and advertisements reporting or alluding to the moon landing. The South 

African public was well aware that the radio and the press were not the only media 

reporting the event: newspaper items included the fact that overseas audiences would 

be able to see a step-by-step account of the two-and-a-half-hour moon walk, as it 

happened, on their television sets.
25

 

 

Some South Africans were not satisfied with listening to and reading about the moon 

landing. Around twenty people took a chartered plane for a special ‘moon tour’
26

 to a 

London hotel, where they could watch the moon landing on television. Tickets cost 

R550, but some travellers paid R100 extra to insure themselves against any mishaps 

befalling Apollo 11 before the moon landing.
27

 Of course, no mishaps occurred, and 

the television tourists were able to stay up throughout the night to experience the 

significant event. One woman from Johannesburg, Mrs Niven, explained that she and 

her husband, like their fellow tourists, were much too excited to sleep. ‘We stayed up 

throughout the night glued to the TV and we haven’t slept at all today … It was all 

absolutely fantastic, super. I only hope South Africa will get TV soon after this.’
28

  

Apart from these tourists, a number of other South Africans were also able to see the 

                                                 
23

 Anonym, They’re on the Moon. World Gets On-the-Spot Description of Surface, Rand Daily Mail, 

1969-07-21, p.1; Anoniem, 600 Miljoen Sien hoe Mens Maan Betree, Die Burger, 1969-07-22, p.5; 

Anonym, 600m. Watched on Live Television, Cape Argus (City Late), 1969-07-21, p.4. 
24

 S. Brill, Leiding vir Luisteraars: Maanvlug Sorg toe vir Veel Opwinding, Die Burger, 1969-07-22, 

p.2 (My translation). 
25

 Anonym, They’re on the Moon. World Gets On-the-Spot Description of Surface, Rand Daily Mail, 

1969-07-21, p.1; Anoniem, 600 Miljoen Sien hoe Mens Maan Betree, Die Burger, 1969-07-22, p.5; 

Anonym, 600m. Watched on Live Television, Cape Argus (City Late), 1969-07-21, p.4. 
26

 Londense Verteenwoordiger, Baie uit S.A. Het Landing Aanskou, Die Burger, 1969-07-22, p.5 (My 

translation). 
27

 Anonym, London Trip for TV ‘Worth It’, Cape Argus (Special Edition), 1969-07-21, p.9; Randse 

Verteenwoordiger, Duisende in S.A. Sien Maanlanding op TV, Die Burger, 1969-07-23, p.15.  
28

 Anonym, S. Africans ‘Glued to the Box’, Rand Daily Mail, 1969-07-22, p.1. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 113   

moon landing live, including many working in London and those who were on 

overseas holidays at the time.
29

 

 

Those who could not travel to other countries had to be content with seeing the 

footage a few days later. The Rand Daily Mail, in conjunction with the South African 

electronics company Tedelex, made special arrangements to screen the moon landing 

footage at selected locations. In Johannesburg, screenings were held at the 

Johannesburg Planetarium and Selborne Hall at the Johannesburg City Hall; in 

Pretoria, the footage could be seen at the Christian Brothers’ College (CBC) hall. For 

about a week, these screenings took place every hour between 10am and 10pm. (See 

Figure 12.) 

 

 

Figure 12: Bob Connolly on Moon Television. 

Source: Rand Daily Mail, 1969-07-25, p.1. 

 

 

Thousands of people visited the shows. The Rand Daily Mail estimated that, by the 

evening of 20 July, ‘Moon Television’, as it was popularly called, had already 

                                                 
29

 Londense Verteenwoordiger, Baie uit S.A. Het Landing Aanskou, Die Burger, 1969-07-22, p.5  



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 114   

attracted just over 21 000 people. Four days later, the figure had grown to 67 000.
30

 

The programme included the whole moon expedition: for the first two days, only the 

lift-off and Apollo 11’s orbit around the moon was shown. From 22 July, the rest of 

the footage was screened: from the lunar module’s touchdown and Neil Armstrong 

and Edwin Aldrin’s moon walk, to the module’s take-off to rejoin the command 

ship.
31

 According to a Die Burger reporter who saw one of these screenings, the 

image quality was not very high. Nevertheless, the reporter admitted, the television 

screenings were definitely worth it: ‘It gives you the feeling that you were also 

involved in the historic event.’
32

  

 

 

The shows were only for white people, but four two-hour screenings were scheduled 

for non-white people at the Johannesburg Planetarium on the afternoon of 24 July. On 

the day, six thousand people arrived for the first showing. The auditorium could only 

seat five hundred at a time, and when the doors opened, the crowd rushed forward, 

crushing those in front. The Rand Daily Mail reported that, despite the organisers’ 

appeals, the throng would not move back to form queues. After three futile warnings 

and several injuries, the shows were cancelled. ‘It became obvious that the crowd 

would swell still further with the five o’clock rush and that a still more dangerous 

situation would arise’
33

, explained the Rand Daily Mail.  

 

The screenings for white people continued until the end of July, and shows were also 

held in Vereeniging and Vanderbijlpark.
34

 In Cape Town, the Shell oil company 

sponsored screenings at the University of Cape Town’s New Science Lecture Theatre, 

the Colosseum theatre in the city centre and the Gem Theatre in Woodstock.
35

 

Admission to all of the screenings was free, as this was the condition under which the 

                                                 
30

 Anonym, The Great Event is Here Today – On TV, Rand Daily Mail, 1969-07-22, p.1; Staff 

Reporter, 67 000 See Moon Drama on TV, Rand Daily Mail, 1969-07-24, p.1. 
31

 Staff Reporter, Moon Walk on TV Here Tomorrow, Rand Daily Mail, 1969-07-21, p.1. 
32

 Randse Verteenwoordiger, Duisende in S.A. Sien Maanlanding op TV, Die Burger, 1969-07-23, 

p.15 (My translation). 
33

 Staff Reporter, Non-White Crowd Peril: TV Stopped, Rand Daily Mail, 1969-07-25, p.1. 
34

 Staff Reporter, Vereeniging Crowds Spellbound, Rand Daily Mail, 1969-07-31, p.1. 
35

 Anonym, 13 More Showings for Apollo TV Film, Cape Argus, 1969-07-23, p.10; Anoniem, Reis na 

Maan op die Doek, Die Burger, 1969-07-25, p.2; Anonym, Moon Films at Week-end, Cape Argus, 

1969-07-31, p.4.  



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 115   

Minister of Posts and Telegraphs, Basie van Rensburg, gave his permission for ‘Moon 

Television’ to be shown in South Africa.
36

  

 

The implications of these screenings were very significant. The moon landing 

showcased not only the courage and daring of the Americans, but really of all 

mankind. It was the first time that a human being had set foot on the surface of 

another celestial body. In South Africa, where there was no television service, the 

images of the moon landing had further and even more far-reaching implications. It 

was not only the feat of putting men on the moon that grabbed the imagination of 

thousands of South Africans, but especially the achievement of broadcasting the 

whole event live on television. Indeed, some viewers of Moon Television laid bigger 

emphasis on the fact that they could see it on television than on the moon landing 

itself. As a Cape Argus reader, M. L. Shrimpton of Kenridge, exclaimed: ‘Man on the 

moon seen by millions around the world. What an achievement!’
37

 Shrimpton was 

echoed by a reporter from Die Burger: ‘One cannot help but feel a little overwhelmed 

by the technical ingenuity of science: to be able to not only hold a conversation over 

such an immense distance in space, but even to see how the astronauts move around 

on the moon, is an impressive achievement.’
38

  

 

For South Africans, the feat of the moon landing and the achievement of broadcasting 

it on television became part of the same accomplishment, namely that of humanity’s 

scientific progress in the twentieth century. Being able to see the moon landing on 

television made thousands of South Africans realise that television was not 

necessarily the evil that many NP members had wanted them to believe. For many 

years television’s opponents had insisted that the medium would lead to the nation’s 

moral and educational downfall. But, argued UP member D. J. Marais, the USA was 

in 1969 still the most powerful country in the world, even though they had been 

exposed to television since the 1930s. Since the introduction of television in the USA, 

the Americans had had a number of great accomplishments in many fields, including 

space exploration and especially the moon landing. These successes proved American 

                                                 
36

 M. F. Preller, Letter to the Editor: Moonshot Film is Outstanding (Editor’s Note), Rand Daily Mail, 

1969-07-21, p.12. 
37

 M. L. Shrimpton, Letter to the Editor: We Need TV, Cape Argus, 1969-07-23, p.14. 
38

 Anoniem, Reis na Maan op die Doek, Die Burger, 1969-07-25, p.2 (My translation). 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 116   

power and progress, untainted by television and its alleged destructive ideologies.
39

 

Indeed, television was a powerful medium that not only connected countries with 

each other, but indeed the earth to its moon. Many South Africans were confronted 

with the fact that in most parts of the world, television was an integral part of people’s 

lives. Even in poorer households, television had become part of the furniture, and, 

according to UP member C. J. S. Wainwright, the number of televisions in the world 

had already surpassed the number of telephones.
40

  

 

Together with the realisation that television was an integral part of modern life came a 

strong feeling of isolation. And it was not only followers of the UP, who had been 

lobbying for television for twenty years, but also many NP supporters who felt left 

out. According to media scholar Ron Krabill, this feeling of isolation demonstrated a 

shift in white South African identity, away from the former isolationist identities that 

saw South Africa leave the Commonwealth, towards a sense of being part of a bigger 

Western world.
41

 Those who were able to see the moon landing on television became 

conscious of what South Africa was missing. A journalist from Die Burger
42

 

expressed the exclusion that many South Africans were now feeling: ‘It is only when 

you see the image that you realise what we had missed by not being able to follow it 

on the television screen as it happened. People cannot help but feel a little 

backward.’
43

 If those South Africans who did see the moon landing felt isolated, how 

secluded would those who could only read about the wonders of Moon Television in 

the newspapers feel? 

 

Almost as soon as the lunar module landed on the moon, television became an 

important topic in the newspapers. Together with the headlines covering the moon 

landing appeared articles on television’s absence in South Africa: ‘S.A deprived of 

seeing on TV ‘greatest human event’’, reported the Sunday Times hours before the 

                                                 
39

 RSA, Hansard 25, 1969-03-19, col. 2853; R. Nixon, Homelands, Harlem and Hollywood, p.74. 
40

 B. Trew, Television is Drawcard for S.A. Tourists, Rand Daily Mail, 1969-07-21, p.11; RSA, 

Hansard 25, 1969-03-19, col. 2869. 
41

 R. Krabill, ‘The Structured Absence of Television within the South African Mediascape prior to 

1976’. Internet: www.newschool.edu/tcds/Ron%20Krabill.pdf, s.a. Accessed: 2007-06-06. 
42

 Die Burger, published by Nasionale Pers, was a supporter of verligte NP policy. See J. Muller, Press 

Houses at War: A Brief History of Nasionale Pers and Perskor, in K. Tomaselli et al. (eds), Narrating 

the Crisis: Hegemony and the South African Press, pp.118-131. 
43

 Anoniem, Reis na Maan op die Doek, Die Burger, 1969-07-25, p.2. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 117   

landing.
44

 ‘South Africa demands TV’
45

; ‘The people want TV’
46

 and ‘We need TV 

Now’
47

, echoed other headlines. 

 

A front-page article of the Rand Daily Mail
48

 argued that, through television, the 

moon landing had drawn the world closer together than ever before. The fact that 

South Africa was left out of this close knit community, was due to the ‘deprivation 

which people of South Africa have suffered and must still suffer because we have a 

Government which cannot adapt itself to the 20
th

 century in this and many other 

ways.’
49

 The article added that, while the government continued to pretend that the 

public did not want television, the public did, in fact, mind about television’s 

conspicuous absence in South Africa.  

 

Even worse: television’s absence in the South African public’s modern, industrialised 

home country had become acutely embarrassing. According to the Sunday Times, a 

Cape Town newspaper had telephoned the wife of Apollo 11 astronaut Michael 

Collins for an interview. During the conversation, it was mentioned that South Africa 

did not have television, to which Patricia Collins replied: ‘Now who would have 

thought of that?’
50

 South Africa’s isolation and humiliation at not being part of the 

progressive television nations were thus carried right into the home of one of the 

Western world’s greatest heroes: a person who embodied that very scientific progress 

that South Africans felt they couldn’t be a part of without television. 

 

In the weeks following the moon landing, the South African public like never before 

became very vocal about television’s absence. Numerous letters from the public were 

printed in newspapers. While some did uphold the view that television would be 

harmful
51

, most lauded the medium as a great invention. In his letter to the Cape 

                                                 
44

 M. Smith, S.A. Deprived of Seeing on TV ‘Greatest Human Event’, Sunday Times, 1969-07-20, p.3. 
45

 Anonym, South Africa Demands TV, Sunday Times, 1969-07-27, p.2. 
46

 Anonym, The People Want TV, Sunday Times, 1969-07-27, p.16. 
47

 Anonym, We Need TV Now, Rand Daily Mail, 1969-07-26, p.1. 
48

 The Rand Daily Mail was an open supporter of UP policy and of television. 
49

 Anonym, We Need TV Now, Rand Daily Mail, 1969-07-26, p.1. 
50

 Anonym, South Africa Demands TV, Sunday Times, 1969-07-27, p.2. 
51

 See for example H. V. Becker, Letter to the Editor: Better off without Television, Cape Argus, 1969-

07-23, p.14. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 118   

Argus
52

, Shrimpton summarised the growing feeling of seclusion and resentment 

among South Africans: 

 

Sir – Man on the moon seen by millions around the world. What an 

achievement! Yet unfortunately we in South Africa were denied the 

privilege of fully participating in those historic moments. 

Surely it is of regret to the majority of South Africans that in our own and 

the world’s development the introduction of television here is still a pie in 

the sky. What have we missed, what are we missing, what will we miss?
53

 

 

Polls were conducted in the streets. Some people were not convinced that television 

would not contain ‘rubbish’
54

, but others were more enthusiastic: ‘Television is 

essential to keep up with world events’, argued Miss Hillary Wilson, and ‘We are 

entitled to have television’, demanded Mr Dudley Johnson.
55

  

 

Two days after the moon landing, Cape Argus columnist The Wanderer launched a 

poll: ‘Television, Yes or No?’
56

 Readers were invited to post or deliver their replies to 

the Cape Argus offices, and for two weeks, thousands of replies poured in. The 

Wanderer announced the results on 7 August 1969: of the 9642 votes received, only 

327 (4%) said ‘no’ to television. Although the poll only represented those Cape Argus 

readers in the Cape Province (particularly Cape Town) who actually partook in the 

survey, it did give some indication of public interest in television.
57

   

 

The government, however, did not seem to bow to the pressure, and Minister Basie 

van Rensburg declared that the government had not changed its official position on 

television. He did add that television might be introduced within a few years, if it 

would be in the best interests of South Africa and it could be done in such a way that 

the disadvantages were restricted.
58

 But despite his seeming reluctance to introduce 

television, Van Rensburg had already requested the SABC’s expert information on all 

aspects of a possible South African television service soon after he became Minister 

of Posts and Telegraphs in 1968. In 1969 he gave the SABC a comprehensive 

                                                 
52

 Like most English newspapers in the 1960s, the Cape Argus supported the NP’s opposition. 
53

 M. L. Shrimpton, Letter to the Editor: We Need TV, Cape Argus, 1969-07-23, p.14. 
54

 Sunday Times, 1969-07-27, p.18. 
55

 Sunday Times, 1969-07-27, pp.18-19. 
56

 The Wanderer (pseud.), Talk at the Tavern of the Seas, Cape Argus, 1969-07-23, p.11. 
57

 The Wanderer (pseud.), Talk at the Tavern of the Seas, Cape Argus, 1969-08-07, p.17. 
58

 The Argus Correspondent, Standpoint on TV Unchanged, Cape Argus, 1969-07-29, p.2. 



University of Pretoria etd – Bevan, C (2008) 

  

 119   

questionnaire on television. Soon afterwards, Van Rensburg and State President J. J. 

Fouché appointed an official commission to investigate television.
59

 

 

5. Conclusion 

 

The government’s decision to establish television was not a complete turnabout of 

policy. Even as the parliamentary television debates reached a climax in the 1960s, 

the seeds that would make television essential and inevitable in South Africa were 

already being sown. Firstly, a rift in the ruling party affected its former united front 

against television. Secondly, a shift in identity among white South Africans made the 

isolation brought about by television’s absence more poignant and humiliating than it 

had been in previous years. These two factors created the socio-political atmosphere 

in which television would become more acceptable to both the public and the ruling 

party by the end of the 1960s.  

 

Within this atmosphere, two factors served to necessitate television in South Africa. 

Television satellites made it possible to receive overseas broadcasts directly, without 

the approval of the government. This threatened the NP’s control over the broadcast 

media and urged the consideration, at least, of a state controlled South African 

television service. The second factor served as the catalyst for public debate and the 

government’s investigation into television. When 600 million viewers worldwide 

shared simultaneously in the moon landing through television, South Africans were 

acutely aware that they were excluded from this modern community. Like never 

before, the public made its voice for television heard, and the arguments for the 

medium outweighed those against.  

 

These factors did not immediately lead to the introduction of television. But the 

government, faced with the possibilities of losing control over broadcast media and 

support over television, made a significant step towards television. In December 

1969, the NP appointed the Commission of Inquiry into Matters Relating to 

Television. It was the first official investigation into television, and would directly 

lead to the government’s announcement that television would be introduced. 

                                                 
59

 P. J. Meyer, Report of the Commission of Inquiry into Matters Relating to Television, p.1. 


